طرز تهیه کته گشنیز

کته گشنیز , طرز تهیه کته گشنیز , دستور پخت کته گشنیز

کته نوعی روش پخت برنج است که در آن برنج با آب خودش پخته و آب جذب می شود. در این روش، خواص برنج در آبکش کردن از بین نمی رود و سریع پخته می شود. کته گشنیز یک نوع برنج مخلوط است که برنج با گشنیز تازه پخته می شود. از سینه مرغ کوفته تهیه و در برنج از آن استفاده می شود. این غذای بسیار خوشمزه و مقوی را می توان جهت تنوع غذایی در منزل یا در مهمانی ها تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کته گشنیز در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کته گشنیز
سینه مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
پاپریکا و پودر سیربه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
آرد سوخاریبه مقدار لازم
زعفران دم کردهبه مقدار لازم
برنج۳ پیمانه
گشنیز خرد شده۵۰۰ گرم

طرز تهیه کته گشنیز

مرحله اول

برای تهیه کته خوشمزه با گشنیز در ابتدای کار، برنج را با کمی آب و نمک خیس می کنیم. سینه مرغ و پیاز را با هم چرخ می کنیم. سپس به آن نمک و فلفل سیاه و پاپریکا و پودر سیر و زردچوبه و آرد سوخاری اضافه کرده و خوب ورز می دهیم.

مرحله دوم

حدود نیم ساعت ورز می گذاریم داخل یخچال تا به خوبی مزه دار شود. سپس به صورت کوفته های قلقلی کوچک در می آوریم. یک تابه برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. کوفته ها را درون آن سرخ می کنیم.

مرحله سوم

وقتی که در حال سرخ شدن است مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه می کنیم. برنج را درون یک قابلمه می ریزیم و با ۵ پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. گشنیز ها را شسته و ساطوری کرده و به آب برنج اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله مقداری نمک و روغن می ریزیم و می گذاریم تا به صورت کته آب آن جمع شود. در ادامه وقتی که آب کته نزدیک به خشک شدن بود، کوفته ها را به آن اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم تا برنج و کوفته های قلقلی یکدست شوند.

مرحله پنجم

در این مرحله درب قابلمه را می بندیم تا آب آن به طور کامل کشیده شود. در ادامه حرارت زیر قابلمه را کم کرده و دم کنی روی قابلمه قرار می دهیم و می گذاریم تا دم بکشد. سپس در ظرف مناسب سرو می کنیم.