پسرِ فعال زن سرشناس عراقی در بصره کشته شد

منبع: برترین ها

89

1400/5/4

01:48


منابع پزشکی در بصره روز یکشنبه اعلام کردند که پسر فاطمه البهادلی، فعال حقوق بشر عراقی که پیش‌تر به دفعات مورد تهدید قرار گرفته بود به ضرب گلوله کشته شده است.

یورو نیوز: منابع پزشکی در بصره روز یکشنبه اعلام کردند که پسر فاطمه البهادلی، فعال حقوق بشر عراقی که پیش‌تر به دفعات مورد تهدید قرار گرفته بود به ضرب گلوله کشته شده است.

این منابع یادآور شدند که جسد فرزند این فعال عراقی بیست و چهار ساعت پس از آنکه وی مفقود بود روز شنبه پیدا شد و بررسی‌ها نشان داد که وی با شلیک گلوله به قتل رسیده است.

رسانه‌های محلی به نقل از نزدیکان فاطمه البهادلی اعلام کردند که علی کریم پسر ۲۶ ساله این فعال حقوق بشر روز جمعه توسط افرد ناشناس ربوده شد و جسد تیر خورده وی بیست و چهار ساعت بعد در غرب بصره پیدا شد.

پسرِ فعال زن سرشناس عراقی در بصره کشته شد

منابع پزشکی به فرانس‌پرس گفتند که علی کریم با سه گلوله که به سر و قفسه سینه وی شلیک شده جان باخته است.

واکنش اتحادیه اروپا

مارتین هوت، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد عصر یکشنبه در واکنش به این واقعه با انتشار پیامی در توییتر خواستار انجام «تحقیقات جدی» در خصوص چگونگی به قتل رسیدن فرزند فعال حقوق بشر عراقی شد.

وی در پیام خود یادآور شد که «مادر این جوان برغم آنکه در قالب انجمنی غیرسیاسی فعالیت می‌کرد بارها هدف کارزار تهمت‌زنی واقع شده بود.»

فاطمه البهادلی بنیانگذار موسسه الفردوس است که در زمینه حمایت و آموزش زنان فعایت می‌کند؛ مبارزه علیه جذب جوانان در گروه‌های مسلح نیز از جمله محورهای فعالیت این موسسه عنوان شده است.

تهدید به مرگ و فشارهای اجتماعی

یک انجمن حرفه‌‌ای دفاع از فعالان حقوق بشر موسوم به «مدافعان حقوق بشر» Frontline Defenders نیز که مقر آن در دوبلین است با انتشار مطلبی در وب‌سایت خود مدعی شده که خانم البهادلی پیش‌تر مرتب تهدید به مرگ شده و تحت فشارهای شدید اجتماعی قرار گرفته بود.

از سوی دیگر علی البیاتی، عضو نهادی مستقل موسوم به کمیسیون حقوق بشر عراق به خبرگزاری فرانسه گفت که برخی احزاب سیاسی فاطمه البهادلی را مورد هجمه قرار داده و وی را به فعالیت در جهت منافع خارجی متهم می‌کنند.

حیدر العبادی،‌ نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلافی سیاسی موسوم به النصر نیز با انتشار بیانیه‌ای به این واقعه واکنش نشان داد.

آقای عبادی در این بیانیه «ادامه کارزار تروو فعالان» در عراق را محکوم کرده و از مقامات این کشور خواسته است که با جرائم سازمان‌دهی شده و گروه‌های تبهکار به شدت مقابله کنند.

از زمان خیزش مردمی عراق در اواخر سال ۲۰۱۹ که پاکسازی اساسی نظامی سیاسی و پایان وابستگی به ایران از جمله مطالبات آن بود تاکنون ده‌ها فعال حقوق بشر در عراق کشته و یا ربوده شده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو