4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها

4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها


منبع: دلگرم

120

1400/5/4

09:40


4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها

همانطور که می­دانید لوازم آرایشی عموما آسیب زننده هستند و پوست را تخریب می­کنند اما شاید بسیاری از افراد از تاثیر مخرب لوازم آرایشی روی ارگان‌های داخلی بدن بی اطلاع باشند.

لوازم آرایش به صورت عمده از مواد شیمیایی تشکیل و تولید می­شوند. اولین کسانی که لوازم آرایشی تولید کردند مصریان باستان بودند که از پودر سرب یک پودر برای آرایش و زیباتر شدن ساختند. مسمومیت‌های حاصل از استفاده از سرب باعث شد این ماده خیلی زود از دور لوازم آرایشی خارج شود اما به سرعت یک پودر دیگر را جایگزین آن کردند.

اکسید روی، ماده­ی جایگزینی بود که برای آرایش انتخاب کرده بودند و اکنون هم این ماده را در لوازم آرایشی استفاده می­کنند. مصریان همچنین موادی برای درمان چرک‌های پوستی و پینه دست و پا تهیه می­کردند و همچنین تولید عطریات مختلف ابتدا از مصر باستان شروع شد.

همانطور که از گذشته استفاده از مواد شیمیایی در لوازم آرایشی باب بوده اکنون هم این روند ادامه دارد و بسیاری از لوازم آرایشی سرطان زا هستند یا تاثیرات مخرب زیادی برای بدن دارند. در ادامه برخی از این مواد را معرفی خواهیم کرد و همچنین به معرفی برخی از بهترین لوازم آرایشی مغذی برای پوست خواهیم پرداخت.

4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها

  • فرمالدهیدFormaldehyde

شاید اگر شیمی دبیرستان را به خوبی در خاطر داشته باشید نام این ماده­ی شیمیایی را به خاطر بیاورید. این ماده برای ریه‌ها یک تهدید به حساب می­آید و تنفس آن موجب تنگی نفس و سرگیجه خواهد شد. بسیاری از لوازم آرایشی حاوی این ماده هستند. این ماده در تماس با پوست باعث ایجاد خارش و التهاب پوستی می­شود.

2-پارابن Paraben

اکثر ما این ماده را از یک تبلیغ تلویزیونی در مورد شامپو به خاطر داریم. پارابن یک ماده­ی سمی است که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می­کند. اما تاثیر منفی آن روی غدد ما خواهد بود و باعث ایجاد اختلالات غددی و مشکلات هورمونی می­شود.

3-فتالات Phthalates

4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها

فتالات باعث ایجاد مشکلات هورمونی شدید می­شود و منع مصرف آن برای زنان باردار بسیار شدید است. این ماده باعث ایجاد اختلال در دستگاه تناسلی جنین می­شود. از طرفی روی کبد و کلیه هم آثار مخربی به جا می­گذارد.

4-بوتیل هیدروکسی Butylated Hydroxyanisole

این ماده یکی دیگر از انواع مواد سمی است که داخل برخی لوازم آرایشی از آن استفاده می­شود. تولوئن (ماده ای که باعث ایجاد بوی چسب مایع می­شود و بسیار سمی و اعتیاد آور است و در برخی مواد مخدر کاربرد دارد) در ترکیب با بوتیل هیدروکسی یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لاک ناخن است که عوارض جسمی و روانی مختلفی ایجاد می­کند. خود این ماده به تنهایی باعث ایجاد سرطان می­شود.

این مواد تنها گوشه‌ای از خطرها و مشکلاتی هستند که با استفاده از برخی لوازم آرایشی برای بدن خود ایجاد می‌کنید. زمانی که به خرید می­روید و قصد خرید لوازم آرایشی جدیدی دارید به جای این که تمام توجه خود را به قیمت و رنگ و طرح محصول بدهید ابتدا دقت کنید که این مواد سمی و آسیب زا و بسیاری دیگر از مواد شیمیایی داخل مواد اولیه آن به کار برده نشده باشد. ترجیحا از لوازم آرایشی با متریال گیاهی و طبیعی استفاده کنید. یکی از برندهای داخلی با بهره گیری از مواد طبیعی لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست بسیار با کیفیتی تولید می­کند. در حال حاضر برند شون یکی از 10 برند برتر ایرانی است که محصولات آن برای مراقبت از سلامت و بدن شما طراحی شده است. نکته دیگر این برند پکیجینگ‌های زیبای آن است که بی شک شما را برای خرید ترغیب می­کند. انواع کرم ضد آفتاب های رنگی شون با رنگ طبیعی دارای SPF 15 و مناسب برای استفاده روتین و بسیار سبک است و کاور و پوشش مناسب آن چهره شما را جذاب تر از همیشه خواهد کرد.

اگر فکر می­کنید که ضد آفتاب های بی رنگ بیشتر برای پوستتان مناسب هستند باید به شما بگوییم که همچنین چیزی از نظر علمی درست نیست و کرم ضد آفتاب بی رنگ و رنگی تفاوت چندانی ندارد و هرکدام مزیت‌های خاص خود را دارند و تنها به دلیل داشتن رنگ نمی­توانید بگویید که این کرم آسیب زا است.

مواد مغذی درون برخی لوازم آرایش های گیاهی

4 ماده مضر در محصولات آرایشی و معرفی بهترین جایگزین برای آنها

برندهایی که لوازم آرایشی گیاهی تولید می­کنند از برخی مواد مغذی درون تولیدات خود استفاده می­کنند و همچنین از مواد اولیه سرب دار و مواد اولیه بر پایه نفت استفاده نمی­کنند. حتی وازلین که فکر می­کنید با زدن آن به لب یا بدنتان در حال مراقبت از پوست خود هستید در دراز مدت پوست را حساس خواهد کرد. در نتیجه استفاده از محصولات گیاهی سلامت پوست و سلامت بدن را تضمین خواهد کرد.

برخی ترکیبات داخل لوازم آرایشی گیاهی به شرح زیر است:

  • ژل آلوئه­ورا یکی از مواد اولیه ای است که داخل لوازم آرایشی گیاهی مورد استفاده قرار می­گیرد. این ماده مغذی با داشتن 12 نوع ویتامین و خاصیت درمان خشکی پوست به عنوان یک آبرسان طبیعی در محصولات گیاهی مورد استفاده قرار می­گیرد.
  • ویتامین‌ها مانند ویتامین C و ویتامین E برای پوست خاصیت جوان کنندگی و درخشان کنندگی دارند. جدا از این که درون لوازم آرایشی از این مواد استفاده می­شود شما می­توانید قرص ویتامین E را قبل از خواب بر روی صورت خود بمالید. این کار باعث جوان سازی پوست شما و از بین رفتن خطوط می­شود.
  • گل رز یک ماده رطوبت رسان به پوست است و در درمان جوش ها نیز کاربرد دارد. مزایای بیشتر گل رز برای مراقبت از پوست را در این مطلب بخوانید.
  • روغن‌های گیاهی مانند روغن جوجوبا و روغن زیتون و همچنین روغن بادام برای پوست های خشک و حساس بسیار مناسب است و در مواد آرایشی گیاهی مخصوص پوست های خشک به کار برده می­شود. همچنین هر کدام از این روغن ها را می­توانید برای ماساژ صورت و بدن و حتی موهایتان به کار ببرید.
  • عصاره گل همیشه بهار برای کاهش قرمزی و التهاب در شوینده های پوستی و شامپو های به کار برده می­شود.

این موارد تنها بخشی از گیاهانی هستند که در برندهای آرایشی گیاهی از آن استفاده می­شود. برای مثال در ترکیبات انواع کرم پودرهای برند شون که گیاهی هستند از این مواد استفاده شده است که با قیمت بسیار مناسب قابل خریداری هستند.

مواد گیاهی باعث سلامت ماندن بدن مان می­شوند و همچنین از بیماری‌های شدیدی همچون سرطان‌ها نیز جلوگیری می­کنند. بسیاری از برندها مواد آرایشی تولید می­کنند که باعث بیماری‌هایی همچون سرطان پستان می‌شود و امروزه بسیار در میان خانم‌ها و مخصوصا خانم‌های جوان شایع شده است. به جای استفاده از مواد شیمیایی از مواد طبیعی برای خودتان لوازم آرایشی به روش سنتی بسازید. می­توانید از فندق برای خود یک سرمه بسازید که بسیار برای چشمتان مفید خواهد بود. اگر یک فندق را روی شعله آتش بگیرید و در بالای آن یک ظرف را قرار دهید از دوده ی حاصل از آن سرمه­ی فندق تشکیل خواهد شد. به همین صورت بسیاری از روش‌های دیگر هستند که می­توانید زیبایی طبیعی صورت خود را به وسیله آن‌ها حفظ کنید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو