اختصاصی/ کووید۱۹ طولانی مدت : تاثیر ناگفته آن بر زنان

66

1400/5/4

09:43


بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی که علائم این بیماری چند ماه پس از بهبود بیماری ادامه دارد اظهار داشته اند که این امر بر چرخه قاعدگی آنها نیز تأثیر گذاشته است.

اختصاصی/ کووید۱۹ طولانی مدت : تاثیر ناگفته آن بر زنان

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز طی چند ماه گذشته ، تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان می گویند که پس از ابتلا به کووید ۱۹ ، آنها یک بیماری طولانی مدت را تجربه می کنند که اکنون مردم آن را کووید طولانی می نامند.

افراد مبتلا به کووید طولانی مدت اغلب علائمی مانند تب ، خستگی یا سردرد را طی ماه ها پس از فروکش بیماری اولیه و خاموش تجربه می کنند.

شواهد موجود نشان می دهد که علائم بیماری باید حدود دو هفته پس از شروع علائم ناپدید شوند.

دلایلی که باعث می شود بسیاری از افراد علائم اختلال را تجربه کنند هنوز مشخص نیست. با این حال ، محققان و پزشکان  اکنون در حال بررسی مکانیسم های احتمالی و بهترین راه های حمایت از افراد مبتلا به کووید طولانی هستند.اخیراً ، در رسانه های اجتماعی و گروه های پشتیبانی اختصاصی ، بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی در مورد چگونگی تأثیر این وضعیت طولانی مدت بیماری بر چرخه قاعدگی آنها صحبت کرده اند ، که بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بیشتری دارد.بیشتر ایگ افراد اذعان داشتند که در کنار سایر علائم کووید طولانی مدت ، تغییرات در چرخه قاعدگی آنها بر چگونگی زندگی آنها تأثیر گذاشته است.

به عنوان مثال ، یکی از بیماران از درد‌های دوران قاعدگی خود می‌گوید که با اینکه آن را درمان کرده بود اما بعد از ابتلا به این بیماری این دردها دوباره شروع شده اند. بیمار دیگر از نگرانی خود درباره لخته شدن خون و عوارض ان خبر داد. فرد دیگر از تاثیرات منفی عاطفی این عوارض و حساس شدنش از نظر احساسی ابراز ناراحتی کرد.

عدم حمایت پزشکی از یک موضوع

همه مشارکت کنندگان در پاسخ به سوالات گفتند که وقتی از علائم طولانی مدت کووید۱۹ ، از جمله قاعدگی نامنظم رنج می‌بردند ، از پزشکان پشتیبانی کم دریافت کرده اند و در برخی از اوقات هیچ پشتیبانی  دریافت نکرده اند.

موضوع مشترک اکثر افرادی که در مورد تجربیات خود این بود که آرزو می کنند کاش به منابع تخصصی تر و مراقبت های تخصصی دسترسی پیدا می کردند.

 هنوز مشخص نیست که چرا ممکن است سیکل های قاعدگی در طول و بعد از کووید۱۹ تحت تأثیر قرار بگیرند.با این حال ، بر اساس تجربیات پزشکان در مورد اینکه چگونه عفونت های ویروسی می توانند به طور غیر منتظره بر دوره های قاعدگی تأثیر بگذارند ، اطلاعاتی ارائه کردند.

طبق یک مطالعه منتشر شده ممکن است تغییرات در چرخه قاعدگی در افراد مبتلا به کووید۱۹ به طول و شدت بیماری بستگی داشته باشد.اگرچه ممکن است این موضوع ناراحت کننده باشد اما یک یا دو دوره قاعدگی با تأخیر یا تغییر نباید برلی فرد مبتلا اضطراب زیادی ایجاد کند.با این وجود کسانی که ممکن است به دلیل عوارض ناشی از کووید۱۹ دچار تغییرات قاعدگی  شده اند باید با پزشکان خود صحبت کنند و در صورت لزوم آزمایشات اضافی مانند شمارش خون برای بررسی کم خونی، بارداری احتمالی یا عملکرد تیروئید را انجام دهند.اگر خونریزی بیش از حد معمول است یا طولانی تر از زمان‌های دیگر است ، گزینه های درمان هورمونی ممکن است پاسخگو باشد.

در صورت بدتر شدن شرایط ، فرد با درخواست ویزیت از راه دور  با متخصص زنان و زایمان یا پزشک خانواده و درمیان گذاشتن سابقه قاعدگی با آنها می‌تواند مشکل خود را برطرف کند.

کسانی که بدون کمک متخصصان پزشکی در حال گذراندن اثرات کووید طولانی و تأثیر آن بر قاعدگی خود هستند ، خواستار بینش بیشتر در مورد عواقب احتمالی این بیماری بر بدن و مراقبت های کلی بهتر و پشتیبانی تخصصی هستند.

مترجم: گلنوش محبعلی

۱۷ فوریه ۲۰۲۱ 

Medical newstoday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو