خشم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی

خشم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی


منبع: برترین ها

151

1400/5/4

09:56


حضور یک ورزشکار ایرانی با پرچمی غیر از ایران مانند همه تابوهای دیگر صداوسیما را وادار به حرکات عجیبی کرد.

برترین‌ها: مسابقات کیمیا علیزاده، ورزشکار ایرانی تیم مهاجران المپیک توکیو، و رقابت و برد او مقابل ناهید کیانی، از تیم تکواندو ایران، با واکنش‌ها و حواشی زیادی همراه بود. بعضی به حضور او زیر پرچمی غیر از ایران انتقاد کرده‌اند و برخی با تشویق و ابراز همدلی و همبستگی از او طرفداری کرده‌اند.

خصم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی

علی نامجو در روزنامه همدلی نوشت: دومین روز از افتتاح رسمی المپیک 2020 توکیو دیروز تمام شد و کاروان ورزش ایران در تکواندو و قایقرانی روئینگ و تیراندازی-تپانچه بادی و تیراندازی-تفنگ یکی پس از دیگر باختند؛ حتی به نزدیکی یکی از سکوهای سه‌گانه هم نرسیدند. این البته به معنای کم‌کاری این ورزشکاران جوان نیست، چون آن‌ها همه آنچه در چنته داشتند، برای بالا رفتن پرچم ایران به کار بستند، اما گاهی اختلاف به حدی زیاد است که حتی اگر تو بهترین خودت هم باشی باز راه تا مدال‌آوری زیاد است.

دیروز اما بازندگان همیشگی تاریخ، ورزشکاران کاروان ایران در المپیک توکیو نبودند، بلکه گزارشگران صداوسیما بودند. صبح دیروز کیمیا علیزاده تکواندوکار ایرانی که با پرچم کشورمان در مسابقات المپیک ریو به مدال برنز رسیده بود، این بار با لباس تیم پناهندگان رودرروی ناهید کیانی تکواندوکار دیگر کشورمان قرار گرفت تا در مبارزه اول وزن -57کیلوی بانوان در توکیو یک رویارویی تماماً ایرانی شکل بگیرد.

حضور یک ورزشکار ایرانی با پرچمی غیر از ایران مانند همه تابوهای دیگر صداوسیما را وادار به حرکات عجیبی کرد.
از همان ثانیه اول اما پارازیت‌های بیژن خراسانی با آن‌همه سابقه و کسوت در گزارشگری رشته‌های مختلفی ازجمله تکواندو و وزنه‌برداری اعصاب و روان بینندگان را به بازی گرفت. در طول مسابقه در حالی که بینندگان چهره و تصویر کیمیا علیزاده را از تلویزیون می‌دیدند، اما گزارشگران در حرکتی عجیب از بردن نامش خودداری می‌کردند و بیژن خراسانی برای اشاره به او می‌گفت: او، این ورزشکار، این تکواندوکار ناآماده که آمادگی و قدرت بدنی نماینده ما از او بیشتر است.

آنها گویی از پشت میکروفن‌های صداوسیما می‌خواستند ورزشکارفوق‌الذکر را مغلوب کلمات خود کنند. درنهایت اما کیمیا علیزاده به یک‌چهارم نهایی صعود کرد و بعد از پیروزی بر گربه سیاهش جونز انگلیسی که ستاره کاروان انگلیس هم بود، به نیمه‌نهایی رفت.

خصم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی

موضوع دیگری که در رسانه ملی نمودی عجیب داشت این بود که در آغاز که همه مجریان یک‌صدا رویارویی علیزاده و کیانی را توطئه کمیته بین‌المللی المپیک دانستند و با این مسابقه به مثابه یک توطئه برخورد می‌کردند. بهزاد کاویانی دیگر مجری ورزشی تلویزیون که بیشتر او را در برنامه‌های مربوط به والیبال و بسکتبال به یاد داریم، هم از علیزاده این‌گونه یاد کرد:«با پول کسانی که به‌سختی زندگی می‌کنند، برای یک ورزشکار خرج می‌شود و او می‌رود و آلت دست بیگانه می‌شود و بزرگ‌ترین اتفاق بدی که می‌تواند برای او بیفتد این است که کشور نداشته باشد.» در ادامه مهدی توتونچی مجری پرحاشیه شبکه ورزش - که ماجرای ممنوع‎‌الخروجی نیلوفر اردلان همسر سابق ورزشکارش – که کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان ایران بود- توسط او بازتاب بین‌المللی نیز داشت را در این باره گفت:«کیمیا علیزاده با پول مالیات من و شما موفق شده وگرنه کسی او را نمی‌شناخت.»

این موضع‌گیری‌های هماهنگ و عجیب مجریان تلویزیون برخی از فعالان رسانه‌ای را به حرف‌های نازنین ملایی ملی‌پوش روئینگ راهنمایی کرد. او درباره امکانات ورزشکاران دیگر کشورها در مقایسه با امکانات ورزشکاران در رشته قایقرانی در ایران گفت که آن‌ها جلیقه یخ دارند اما مربی من ناچار است حوله‌ام را در آب سرد فرو کند و بعد از پایان مسابقه آن را به من بدهد تا بتوانم ریکاوری کنم. جلیقه یخ در زودتر ریکاوری کردن ورزشکاران مؤثر است، اما متأسفانه ما از آن محرومیم. به عقیده این فعالان اگر فردا روزی او هم به دلیل نبود امکانات و البته توجه مسئولان تصمیم گرفت از ایران برود و در کشور دیگری که به ورزش و تلاش او اهمیت می‌دهند، پارو بزند، او را هم بی‌وطن صدا می‌زنید و به وطن‌فروشی متهم می‌کنید؟

خصم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی

به نظر می‌رسد که بازی دیروز دو ورزشکار ایرانی ضمن ‌این‌که برای مسئولان کشور چالش برانگیز بوده است، صداوسیما را با چالش بزرگ‌تری مواجه کرد. و آن این بود که مجریان تلویزیون در مقابل چشم و گوش مخاطبانش با حرکاتی ناسنجیده ومملو از پروپاگاندا علیه یک ورزشکاری که تا همین چندسال پیش او را در بوق و کرنا کرده بودند و به عنوان قهرمان حجاب وعفاف و نماد زن ورزشکار مسلمان ایرانی به خورد مخاطبان داده بودند، دست خود را رو کردند.

صداوسیما به راحتی می‌توانست قید پخش این بازی را بزند، مثل خیلی از برنامه‌هایی که به‌خاطر سیاست‌های سازمان، مخاطب ایرانی آن‌ها را در رسانه ملی نمی‌بیند. اما از آنجایی که همه برنامه‌هایشان را براساس شکست احتمالی کیمیا علیزاده تنظیم کرده بودند تا به سرنوشت کسانی چون این دختر را به مخاطبان خود یادآور شوند، در مقابل پیروزی او قرار گرفتند و ناچار به اتخاذ مواضع عجیب وغریب شوند. خلاصه این که در پخش این بازی، صداوسیما بازنده بزرگ بود.

خصم عمومی علیه مجری‌ها؛ از کاویانی تا خراسانی

اما این نحوه‌ی گزارش و رفتار برخی مجری‌های ورزشی تلویزیون با واکنش های بسیاری در فضای مجازی مواجه شد.

کاربری در این باره نوشت: «مهدی توتونچی که می‌گه کیمیا علیزاده با مالیات مردم موفق شده وگرنه کسی نمی‌شناختش، همون کسی است که همسر سابقش نیلوفر ار‌دلان، فوتبالیست ملی‌پوش، رو چند سال پیش ممنوع‌الخروج کرد تا بازی‌های جام ملت‌ها رو از دست بده.»

دیگری نوشت: «شما آقای توتونچی چطوری شناخته شدید؟ با ممنوع الخروج کردن نیلوفر اردلان یا خبر دروغ فوت احسان علیخانی؟ شما احیانا پول بيت المال نمیگیری؟باز کیمیاعلیزاده یه مدال برنز المپیک برای ایران گرفته شما چیکار کردی؟
کدوم رئیس فدراسیون رو تو برنامت بازخواست کردی؟»

کاربری نوشت: « آقای توتونچی ما هنوز یادمون نرفته زنی که از مالیات این کشور خرجش شد تا با تیم ملی فوتسال اعزام بشه رو تو به حکم شوهر بودن، ممنوع‌الخروجش کردی. اون زمان که به زنت اجازه خروج از کشور و همراهی با تیمشو ندادی مالیات برات مهم نبود، الان برات مهم شده؟»

کاربر دیگری گفته است: «آقای بهزادکاویانی اگه برای کیمیا علیزاده و امثال اون خرجی شده بود که تو کشور خودشون میموندن...اگرم اندک خرجی از بقول شما جیب ملت شده نوش جونش...یادتون رفته اولین مدال طلای المپیک بانوان رو واسه ایران آورد؟»

کاربری دیگری نوشت: «حق با کاویانی هست پول این مملکت اگر درست هزینه میشد قطعا جای بیسوادی چون خراسانی و کاویانی آدم حسابیهایی مثل فردوسی پور تو صداوسيما جایگاه داشتن!»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو