علت دود کردن خودرو به رنگ سیاه چیست ؟

منبع: دلگرم

110

1400/5/4

11:10


علت دود کردن خودرو به رنگ سیاه چیست ؟

انواع رنگ دود اگزوز؛ رنگ دود ماشین شما نشانه چیست؟

به گزارش دلگرم : دود ماشین که از اگزوز خارج می‌شود، ممکن است رنگ‌های مختلفی داشته باشد و هر کدام ناشی از مشکلی خاص باشد. به همین منظور در ادامه به بررسی انواع دودهای اگزوز و علت تولید آنها می‌پردازیم.

استفاده از خودرو امروزه در کلانشهر‌ها به یک ضرورت تبدیل شده است و آنچنان در زندگی روزمره خانواده‌ها رسوخ کرده که کمتر خانواده‌ای را می‌توان پیدا کرد که خودروی شخصی نداشته باشد. به همین دلیل روز به روز بر شمار خودرو‌ها افزوده شده و به دنبال آن آلودگی ناشی سوختن انرژی‌های فسیلی سبب پدیده آلودگی هوا می‌شود.صرف نظر از انواع آن، دود خارج شده از اگزوز خودرو مهمترین دلیل ایجاد آلودگی هوا محسوب می‌شود.

به همین منظور رانندگان باید با رسیدگی و سرویس‌های به موقع همواره اتومبیل شخصی خود را در حالت استاندارد نگه دارند، این مورد نه تنها باعث کمک به پاکیزه ماندن هوای شهر می‌شود بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات، وقت، سوخت و همچنین افزایش شتاب خودرو خواهد شد.همیشه بیرون‌زدن دود از اگزوز خودرو را نشانه‌ای از وجود مشکل در پیشرانه خودرو تعبیر می‌شود.تشخیص صحیح رنگ دود سبب می‌گردد بدانید کدام قسمت خودرو نیاز به تعمیر دارد.

دود کردن خودرو مهم ترین قسمتی است که عیب خودرو را مشخص میکند.دود های خروجی از اگزوز هر کدام نشان دهنده ی عیب خاصی هستند.در حالت عادی دود خودرو نباید دارای رنگ خاصی باشد.

علت رنگی بودن دود اگزوز (دود سیاه، سفید و آبی) چیست؟

خروج دود آبی اگزوز

خارج شدن مستمر دود آبی از اگزوز که عموما در خودروهایی با کارکرد بالا رخ می‌دهد، نشانه روغن‌سوزی است. به این معنی که مهر و موم و گاید سوپاپ یا رینگ پیستون فرسوده یا شکسته شده و روغن و سایر روان کننده‌ها از این محل به بخش احتراق نشت می‌کند. البته بیش از حد بودن سطح روغن موتور هم می‌تواند دلیل دود آبی اگزوز باشد. اگر با گاز دادن و بالا رفتن دور موتور، دود متوقف شود یعنی اشکال از سوپاپ است.

اما اگر دود دائمی و مستمر باشد و هنگام شتاب‌گیری افزایش یابد، اشکال از رینگ پیستون یا متعلقات تنه سیلندر و سرسیلندر است. در این صورت سطح روغن را در موتور باید کنترل شود و اگر پایین باشد با اضافه کردن روغن به سطح عادی برگردد. در خودروهای توربوشارژر هم عموما خرابی واشر پره‌های توربو شارژر موجب می‌شود روغن از طریق این پره‌ها به اگزوز راه پیدا کند و در اثر دمای بالای اگزوز بسوزد.

بررسی دلایل عمده مشکلات دود خروجی از موتور یا اگزوز

رنگ‌های مختلف دود ماشین و دلایل آن

رفع مشکلات ناشی از دود آبی عموما هزینه بالایی دارد چرا که برخی از قطعات داخلی خودرو ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. سطح روغن خودرو و میزان مصرف آن به صورت منظم باید چک شود و قطعات متحرک موتور لازم است توسط مکانیک مجرب مورد بازبینی قرار گیرد. بعضا برای خودروهای قدیمی که عمر خود را کرده‌اند، با افزودن روغن این مشکل را هدایت می‌شود.

حتماً بخوانید:

هر رنگ دود اگزوز در خودرو نشانه چیست ؟

هر رنگ دود اگزوز در خودرو نشانه چیست ؟

تغییر رنگ دود اگزوز یکی از بارزترین و راحت‌ترین راه‌های تشخیص عیب موتور اتومبیل به شمار می‌رود.

خروج دود سفید اگزوز

در هوای سرد زمستان و در لحظات آغازین روشن کردن خودرو، دود سفید در واقع بخار آبی است که در اثر اختلاف دمای محیط و موتور ایجاد می‌شود (آب‌سوزی) و چون موقتی است جای نگرانی ندارد. اما پس از گرم شدن موتور اگر دود سفید در حجم بالا و به طور مستمر تولید شود احتمالا مشکلی در خودرو بوجود آمده است.

برای مثال ممکن است ناشی از نشت مایع خنک‌کننده و یا روغن هیدرولیک به درون موتور و سوختن آنها باشد که برای موتور آسیب‌زا است.در صورتیکه دود ناشی از سوختن ماده خنک‌کننده باشد احتمالا در واشر سرسیلندر نشتی وجود دارد و سرسیلندر ترک خورده یا خراب شده است.

معیوب یا فرسوده شدن واشر اگر واشر سرسیلندر فرسوده شود، مجاری اطراف سیلندر و سرسیلندر که آب و روغن در آنها جریان دارد به هم راه پیدا می‌کنند وبه فضای داخل سیلندر وارد گشته و موجب هجوم حجم زیادی بخار آب به داخل اگزوز و به وجود آمدن رنگ دود سفید می‌شود. اگر دود مربوط به سوختن روغن هیدرولیک باشد، به این معنی است که موتور در حال مکیدن روغن هیدرولیک گیربکس است.

خروج دود سیاه اگزوز

تداوم تولید دود سیاه پس از گرم شدن موتور، نشان از احتراق ناقص و عدم تناسب ترکیب سوخت با هوا دارد که می‌تواند ناشی از سوخت‌رسانی بیش از اندازه و عدم کارکرد سیستم جرقه‌زنی، نشتی در انژکتورها، خراب بودن سنسور اکسیژن، کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا و …. باشد.

اگر سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل شده باشد، لازم است شمع‌ها و وایرها را مورد بررسی قرار بگیرند. اگر خودرو کاربراتوری است نیز احتمالا ساسات خودرو مشکل پیدا کرده که باید تعمیر یا تعویض گردد. در صورت کیپ شدن مسیر هوای ورودی یا کثیف شدن فیلتر هوا، تعویض فیلتر ضروری است.

جمع بندی : اگر دود خارج شده از خودرو در هنگام روشن کردن آن برای چند لحظه کوتاه باشد و پس از آن دود کاملا محو شود، خودرو سالم است و به دلیل سرد بودن خودرو این اتفاق می‌افتد. اما اگر این دود (به هر رنگی) ادامه پیدا کند باید سریعا خودرو چک شود تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین باید در نظر داشت که در فصل زمستان که هوا سرد است در حالت عادی دود سفید خارج می‌شود که به دلیل بخار آب موجود در هوا و سردی هواست و خودرو می‌تواند کاملا سالم باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو