حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در آیین بهره برداری از طرح های ملی سازمان‌های مناطق آزاد و محیط زیست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، پس از ارائه گزارش پیرامون طرح‌های منطقه آزاد ارس، اظهار داشت: افتتاح طرح‌های اخیر ماه‌های گذشته در منطقه آزاد ارس بیانگر تلاش و فعالیت بی‌وقفه مدیران این منطقه است که برای به ثمر نشاندن بخش‌هایی اعم از خصوصی و دولتی تلاش کردند و آنها را به ثمر رساندند.

روحانی عنوان کرد: همین امروز شاهد افتتاح ۹۲۸ میلیارد تومان طرح و بودجه در یک روز هستیم و گفته شد ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست افتتاح است که بخشی همین امسال و بخش دیگر در سال آینده و در دولت سیزدهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین پس از استماع گزارشی از طرح‌های مربوط به جزیره فشم بیان کرد: اقدامات و تلاش‌هایی در جزیره قشم در حال اجرا است و امروز شاهد افتتاح ۹ پروژه مهم هستیم. اعلام شد ۸۸ درصد این پروژه‌ها سهم بخش خصوصی است و بسیار خوشحال کننده است که مناطق آزاد زمینه‌های لازم برای حضور و فعالیت بخش خصوصی را فراهم می‌کنند تا در کنار یکدیگر در مسیر آبادانی ایران عزیز تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از مراسم افتتاح گفت: گزارش دکتر کلانتری در رابطه با روند اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه محیط زیست برای سلامت مردم، بقای خاک، آب، جنگل‌ها، مراتع و همچنین سلامت هوا بسیار حائز اهمیت است و خوشحال هستیم که امروز یک سامانه جامعی نسبت به محیط زیست از امروز شروع به کار می‌کند که می‌تواند پایش مستمر و مداومی از آلایندگی‌ها در کشور انجام دهد و دستورالعمل‌های لازم و نظارت‌های لازم را صادر و اعمال کند.

روحانی خاطرنشان کرد: از فعالیت صندوق ملی محیط زیست تشکر می‌کنم. ان شاءالله این طرح‌ها برای سلامت مردم و مبارزه با آلودگی‌های مختلف موثر باشد.

وی با بیان اینکه بسیار خوشحال هستم که در زمینه محیط زیست یک کار مستمر علمی و مطالعاتی و نظارتی شروع شده و در حال اجرا است، تصریح کرد: ما برای سلامت خود چاره‌ای جز اینکه دارای محیط زیست سالم باشیم، نداریم.

رئیس‌جمهور در ادامه این مراسم با اشاره به فعالیت‌های دولت در حوزه مناطق آزاد گفت: تلاش ما این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده کالا به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود و این کار نیز انجام گرفت.

روحانی با بیان اینکه ما مناطق آزاد را توسعه دادیم، گفت: امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم که این مناطق می‌تواند همانند دیگر مناطق آزاد، کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و جهان قرار دهد.

وی در ادامه ضمن تبریک ایام ولادت امام هادی(ع) و  عید غدیر خم، اظهار داشت: ایام، ایام متبرک و مبارکی است و ان شاءالله دل‌های ما بیشتر در مسیر قرب خداوند خواهد بود. امروز دو بخش پروژه داشتیم که بخشی مربوط به مناطق آزاد بود که در این هشت سال مناطق آزاد فعالیت بسیار خوبی داشتند و مسیر را کاملا تصحیح کردند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از آغاز دولت، تلاش ما بر این بود که مناطق آزاد از مناطق وارد کننده و عرضه کننده کالا به مسافران، به مراکز تولیدی، صادراتی و جذب سرمایه داخلی و خارجی تبدیل شود، گفت: در مناطق آزاد این کار انجام شد. ضمن این‌که مناطق آزاد را توسعه دادیم و مناطق مورد نیاز مردم و مورد اصرار استان ها هم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

روحانی بیان کرد: امروز ۱۵ منطقه آزاد در کشور داریم. مناطق آزادی که اخیراً تصویب شدند، در آینده نزدیک باید فعال شوند و مانند مناطق آزاد فعلی که در کشور مشاهده می‌کنیم و می‌توانند کشور را در مسیر تعامل سازنده با کشورهای همسایه و کشورهای جهان قرار دهند، باشند. از همه افرادی که در مناطق آزاد در این هشت سال فعالیت کردند اعم از مدیران قبلی و فعلی تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه بخش دوم افتتاح های امروز به موضوع محیط زیست مربوط می‌شود، گفت: ما در محیط زیست نمادی برای توسعه، احیا و جدی گرفتن محیط زیست داشتیم. دولت یازدهم و دوازدهم به حق دولت سلامت و محیط زیست بوده است.

رئیس‌جمهور افزود: بهداشت و درمان و توسعه بیمه هم به محیط زیست مردم مربوط می‌شود. در بخش‌های مختلف برای موضوع سلامت وارد عمل شدیم که بخشی به محیط زیست، بخشی به بهداشت و درمان و یک بخش هم به توسعه بیمه به ویژه بیمه سلامت مربوط می‌شد که با این سه پایه به دنبال سلامت جامعه و مردم بودیم.

روحانی خاطرنشان کرد: هرکس منصفانه امروز را با هشت سال قبل مقایسه کند کاملا می‌تواند ببیند که چه شرایطی ایجاد شده و طبق همین آماری که از روزهای پاک ارائه شد، در منطقه‌ای ۲۰ روز به ۸۰ روز یعنی ۴ برابر روزهای پاک رسیده است و این موضوع را در کلان‌شهرها هم شاهد هستیم. توسعه مترو و ریل، به یورو ۴ و ۵ رساندن موتورها و گازوئیل برای محیط زیست است.

وی اضافه کرد: قطع بنزین پتروشیمی و گازی کردن اتوبوس‌ها و حتی برقی کردن آنها که اخیراً افتتاح شده است نیز در نهایت همه برای محیط زیست است. توسعه جنگل‌ها، مراتع و نهال کاری برای جلوگیری از ریزگردها و پاسداری از مناطق حفاظت شده برای محیط زیست است.

ادامه دارد...