سید امیر سیدزاده: امیدوارم وزیر ارشاد در دولت بعدی هم مثل دولت فعلی گرفتار شعار نباشد!

منبع: سینما پرس

58

1400/5/5

09:20


سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران از معضلات سینمای ایران و مطالبات اهالی هنر از دولت آینده گفت.

امیر سیدزاده

سینماپرس: تهیه‌کننده سینمای ایران از معضلات سینمای ایران و مطالبات اهالی هنر از دولت آینده گفت.

به گزارش سینماپرس، یک هفته دیگر فعالیت دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی آغاز خواهد شد. طبیعی است که شروع به کار دولت جدید با مطالبات متعدد و متنوعی از سوی اقشار مختلف مردم همراه باشد.

اهالی فرهنگ و هنر نیز از جمله اقشاری هستند که دل‌خسته از مشکلات فراوان و ناامید از وعده‌های رنگارنگ، منتظر برنامه‌ها و اقدامات موثر دولت جدید برای بهبود اوضاع هستند. علاوه بر معضلات فراوانی که در سال‌های اخیر از ابعاد گوناگون گریبانگیر اهالی قلم و فرهنگ شده، شیوع کرونا از یک سال و نیم پیش همچون تازیانه بر کالبد نحیف هنر و فرهنگ این مرز و بوم کوبیده و آن را رنجورتر از هر زمان دیگری ساخته است.
در همین ارتباط، سید امیر سیدزاده تهیه‌کننده سینما و تلویزیون به مهم‌ترین مطالبات اهالی هنر از دولت آینده پرداخته است سیدزاده به واسطه ایفای نقش نماینده مجلس (حاج آقای مالکی) در سریال «پایتخت۶» به شهرت رسید؛ با این حال او برای اهالی سینما و تلویزیون چهره‌ای شناخته‌شده بود.

سیدزاده از آن دسته از تهیه‌کنندگان سینما است که معمولاً تهیه‌کنندگی آثار کارگردانان فیلم اولی را به عهده می‌گیرد. آثاری که به گفته خودش به‌خاطر سختی‌ها و پیچیدگی‌هایی که دارند، کمتر تهیه‌کننده‌ای ریسک حضور در آن پروژه‌ها را می‌پذیرد. «مادر قلب اتمی»، «پاسیو»، «شماره ۱۷ سهیلا»، «آمین خواهم گفت» و «زندگی جای دیگری است» از جمله فیلم‌هایی هستند که نام سیدزاده به عنوان تهیه‌کننده در آنها ثبت شده است.

او در سال ۹۸ و در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر نیز تهیه‌کنندگی فیلم «تعارض» (ریست) به کارگردانی محمدرضا لطفی، کارگردان جوان سینمای ایران را به عهده داشت.

مشکلات مشخص است، نیاز به کشف دوباره نداریم

سیدزاده در گفت‌وگو با آنا با اشاره به این که معضلات سینمای ایران اظهرمن‌الشمس است افزود: این معضلات پیش‌روی رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت آینده قرار دارد و به کشف و بررسی‌های کارشناسی دوباره نیازی ندارد. به نظر من متولیان فرهنگی دولت جدید هم نباید وقت خود را این‌گونه تلف کننند چراکه هم هنرمندان و هم کارشناسان و رسانه‌ها در سال‌های اخیر بارها بر این مشکلات تأکید کرده‌اند ضمن این‌که دستگاه‌های مرتبط هم در قالب طرح‌های پژوهشی و کارشناسی، به خوبی وضعیت سینمای ایران را تحلیل کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مشکلات سینمای ایران دیگر با بخشنامه‌ها و برنامه‌های مقطعی حل نمی‌شود و نیازمند چند جراحی عمیق است. البته دولت به صورت مستقیم نمی‌تواند این جراحی‌ها را انجام دهد بلکه نقش بسترسازی و حمایت را ایفا می‌کند. اولین موضوع، تطهیر روح هنر سینما از یک سری آلودگی‌ها و مناسبات نادرست است مناسباتی که جنبه‌های و اخلاقی دارد.

جراحی‌های موردنیاز برای سینمای ایران

سیدزاده گفت: موضوع دوم، بحث دستمزد بازیگران است که به شکل نامتوازن و غیرعادلانه‌ای رشده کرده است. من به تهیه کنندگانی که به منابع مالی وصل هستند و یا از تسهیلات دولتی استفاده می‌کنند، کاری ندارم اما برای فیلمسازان مستقل واقعاً تولید اثر توجیه ندارد. این روزها هزینه یک فیلم سینمایی معمولی و بدون حضور سوپراستارها حداقل ۴ میلیارد تومان است. اگر این فیلم در خوشبینانه‌ترین حالت یک سال بعد اکران شود، ‌ برای جبران هزینه ها و رسیدن به نقطه صفر باید درگیشه حدود ۱۲میلیارد تومان بفروشد. حالا باید ببنیم چند درصد از فیلنم های ما ختی در شرایط غیر کرونایی می‌توانند چنین نسبتی بین هزینه تولید و گیشه برقرار کنند؟

معضلات سینمای ایران اظهرمن‌الشمس است و نیازی به شناسایی دوباره ندارد

وی عنوان کرد: تولید فیلم برای تهیه‌کنندگان مستقل واقعاً سخت شده و توجیه مالی ندارد. باید برای دستمزد بازیگران که بخش عمده‌ای از هزینه تولید فیلم را تشکیل می‌دهد برنامه‌ریزی درستی داشت.

این تهیه‌کننده سینمای ایران افزود: تأمین و تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد چه در زمینه بازیگری و چه در حوزه نویسندگی، کارگدانی و عوامل فنی معضل دیگر سینمای ما محسوب می‌شود. باید فضا برای حضور چهره‌های جدید باز شود. دولت باید فضایی فراهم کند که تهیه‌کنندگان سراغ چهره‌های جدید بروند. این یک روند آرمانی نیست و شدنی است. همه کسانی که امروز سوپراستار سینما هستند، زمانی گمنام بودند اما کشف شدند و از جایی شروع کردند تا این که به این مرحله رسیدند. الان به دلیل مناسبات ناسالمی که در سینما وجود دارد، اجازه ورود به چهره‌های مستعد داده نمی‌شود و باید فکری به حال این وضعیت کرد.

وی گفت: بحث گران‌شدن ابزار و لوازم و عوامل پشت دوربین هم معضل دیگری است که حتما نقش آفرینی بیشتر دولت را می‌طلبد.

سیدزاده افزود: به هر صورت سینمای ما هم به کار جهادی نیاز دارد. امیدوارم وزیر ارشاد در دولت بعدی هم مثل دولت فعلی گرفتار شعار نباشد که در این صورت همین روند ادامه پیدا می‌کند و نتیجه آن ورشکستگی کامل سینمای ایران است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو