انواع بوهای خون قاعدگی چیست؟ علت بوی بد خون قاعدگی

انواع بوهای خون قاعدگی چیست؟ علت بوی بد خون قاعدگی


منبع: بیتوته

143

1400/5/5

10:02


انواع بوهای خون قاعدگی چیست؟ علت بوی بد خون قاعدگی



علت بوی بد خون قاعدگی , انواع بوهای خون قاعدگی , دلایل بوی بد خون قاعدگی

بوی بد خون قاعدگی عمدتا به دلیل باکتری ها و ph واژن است

 

علت بوی بد قاعدگی چیست؟ راههای کاهش بوی بد قاعدگی

بسیاری از خانم ها گاها با مشکل بوی خون قاعدگی روبه رو شده اند و ممکن است شما نیز فکر کنید این بو می تواند خطرناک باشد. عمده ترین دلیل بوی بد خون قاعدگی میزان ph و اهن خون است. با این حال همراه ما باشید تا دقیق تر به این موضوع بپردازیم.

بوی حاصل از خون قاعدگی ، در اغلب خانم ها طبیعی است و نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. در واقع تا زمانی که این بو بسیار شدید نباشد و عوارضی در پی نداشته باشد (مانند التهاب) نیاز به مشاوره پزشک نخواهید داشت اما در غیر این صورت حتما به پزشک مراجعه کنید. 

 

انواع بوهای خون قاعدگی 

اگر کمی بیشتر به بوی خون قاعدگی توجه کنید ، متوجه خواهید شد این بو به یکی از حالت های زیر تشابه دارد.

 

1. بوی ماهی گندیده 

این نوع از بو به احتمال زیاد آزار دهنده ترین بویی است که تجربه کرده اید. این بود فقط هنگامی که دچار عفونت در ناحیه واژن شده باشید به وجود می آید. دلیل این عفونت نیز پوشیدن شلوار های تنگ و در ادامه آن تعریق می باشد. برای اینکه این بو را تا سطح زیادی کاهش دهید ، شلوار های گشاد بپوشید و از صابون های مرطوب کننده استفاده کنید.

 

2. بوی سکه فلزی 

احتمالا این نوع بو را بعد از هر بار پریود شدن احساس کرده باشید. لازم است بدانید این بو طبیعی است و در اثر اهن موجود در خون به وجود می آید. تنها در صورتی این بو می تواند خطرناک ظاهر شود که بعد از گذشت چندین روز از عادت ماهانه باز متوجه آن شوید.

 

3. بوی زنگ زدگی 

یکی از بو های خطرناک را می توان به بوی زنگ زدگی تشبیه کرد. علت به وجود آمدن این بود در خون قاعدگی ، تجمع رطوبت در ناحیه واژن است. اگر رطوبت در این مکان تجمع یابد و حرکت نکند ، می توان عوارضی را در پی داشته باشد. به همین دلیل حتما در صورتی که چنین بویی احساس کردید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

4. بوی بدن

بوی بدن در خون قاعدگی به دلیل ترشحات غدد های تعریق در ناحیه تناسلی است. درواقع در ناحیه تناسلی غده های عرق وجود دارد که در هنگام استرس ، قاعدگی یا اضطراب ، عرق ترشح می کنند. این عرق ترشح شده از غدد ناحیه تناسلی با باکتری های پوست ترکیب می شود و چنین بویی را اینجا می کند.

توجه داشته باشید این نوع تعریق با عرق کردن بر اثر گرما و ورزش بسیار متفاوت است.

 

5. بوی شیرین 

اگر این نوع بو را احساس کردید بدانید علت خاصیت اسیدی بودن واژن و باکتری های آن است.

 

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم ممکن است با بو های متفاوت مواجه شوید که پیشنهاد ما مراجعه به یک پزشک متخصص است. اگر بوی ایجاد شده در ناحیه تناسلی باعث سوزش، خارش و التهاب شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

دلایل به وجود آمدن بوی بد در خون قاعدگی چیست؟

 

دلیل بوی بد خون قاعدگی , بوی خون قاعدگی , بوی بد خون قاعدگی

بیماری های عفونی یکی از دلایل بوی بد خون قاعدگی است که باید به پزشک مراجه کنید

 

عدم تعویض نوار بهداشتی 

گاها یکی از دلایل ساده که منجر به ایجاد بوی بد خون قاعدگی می شود ، عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی است. در صورتی که نوار بهداشتی خود را به موقع تعویض نکنید بوی تند و شدیدی را از ناحیه واژن خود احساس خواهید کرد.

علاوه بر این در صورتی که از تامپون استفاده می کنید ، لازم است ان را سریع تر تعویض کنید. برای خارج کردن تامپون می توانید از دسته ان استفاده کنید اما اگر احساس می کنید کمی سخت شده است ، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تامپون را از واژن شما خارج کند.

 

بیماری های عفونی و قارچی 

اگر بوی بد را به طوری شدید احساس می کنید که ازار دهند باشد می توان به قطع گفت شما دچار بیماری های عفونی ، قارچی و باکتریایی ناحیه واژن شده اید. برای درمان و مطمئن شدن از این احتمال به پزشک مراجعه کنید.

 

بیماری های منتقل شونده

 

کاهش بوی بد خون قاعدگی , درمان بوی بد خون قاعدگی , دلایل به وجود آمدن بوی بد در خون قاعدگی

روابط جنسی و بیماری های حاصل از آن باعث بوی بد خون قاعدگی خواهد شد

 

برخی از بیماری هایی که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند نیز در ایجاد بوی بد خون قاعدگی نقش به سزایی دارند. علاوه بر این در روابط جنسی ، ورود مایع منی به داخل واژن به دلیل اینکه باعث تغییر ph واژن می شود ، بوی بدی به هنگام قاعدگی ایجاد می کند.

 

سرطان ناحیه تناسلی 

سرطان ناحیه تناسلی نیز می تواند منجر به ایجاد بوی بد در دوران قاعدگی شود. با این وجود به قطع نمی توان با هر بوی بدی اظهار نظر کرد و حتما باید پزشک تشخیص دهد.

 

علاوه بر مواردی که ذکر کردیم ، خانم هایی که انتی بیوتیک مصرف می کنند یا دچار دیابت (قند خون) می باشند ، بوی بد خون قاعدگی را احساس خواهند کرد. همچنین عدم رعایت بهداشت فردی نیز می تواند به بوی بد خون پریودی منجر شود.

 

چگونه می توان این بوهای بد قاعدگی را کاهش داد؟

 

علت بوی بد خون قاعدگی , انواع بوهای خون قاعدگی , دلایل بوی بد خون قاعدگی

شت و شوی مرتب واژن بهترین کار برای کاهش بوی بد خون قاعدگی است

 

بهترین کاری که می توانید برای رفع بوی بد واژن یا کاهش آن انجام دهید ، حمام روزانه و شستن ناحیه تناسلی است. اگر به یاد داشته باشید کمی قبل تر اشاره کردیم یکی از دلایل بوی بدن واژن بعد از قاعدگی عدم رعایت بهداشت فردی است. بنابراین این مورد تا در هر صورت رعایت کنید.

 

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای شست و شوی واژن کافیست از آب ولرم استفاده کنید و به هیچ وجه از صابون یا اسپری و این گونه محلول ها استفاده نکنید. این محصولات برای واژن حساسیت زا هستند و می توانند التهاب ، سوزش و خارش را به همراه داشته باشند.

 

علاوه بر این به هیچ وجه از دوش واژن استفاده نکنید. بسیاری از خانم ها معتقدند برای از بین برند بوی بدن واژن بعد از قاعدگی استفاده از دوش واژن ضروری است! درحالی که اینگونه نیست و دوش واژن عوارض جبران ناپذیری می تواند در پی داشته باشد. یکی از این عوارض بر هم خوردن توازن باکتری های واژن است که به خودی خود علاوه بر عفونت ها و بیماری های باکتریایی ، بوی بد واژن را تشدید می کند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

 

دلایل به وجود آمدن بوی بد در خون قاعدگی , علت بوی بد در خون پریود , دلیل بوی بد خون قاعدگی

ترشحات سفید و زرد رنگ به همراه قاعدگی را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید

 

همانطور که بارها به این مورد پرداخته ایم ، اما باز هم می گوییم ، بوی خون قاعدگی امری طبیعی است و تا زمانی که با این موارد همراه نباشد نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید : 

• ترشحات سبز یا زرد رنگ از واژن 

• خونریزی غیر معمول 

• التهاب و سوزش 

• تب 

در صورتی که این علائم را مشاهده کردید هر چه سریع تر به پزشک معالج مراجعه کنید. عفونت ها و بیماری های ناحیه تناسلی عوارضی جبران نا پذیر خواهند داشت.

 

جمع بندی و خلاصه مطالب 

همانطور که خواندید بسیاری از خانم ها بعد از دوران قاعدگی ، بوی ناخوشایندی را احساس می کنند که ممکن است با عوارضی هم همراه باشد. جالب است بدانید اگر این خون را قبل از اینکه به واژن برسد بو کنید متوجه می شوید خون آنچنان بویی ندارد.

 

بنابراین عمده ترین مشکل را می توان باکتری ها ، پی هاش واژن ، غدد تعریق ناحیه تناسلی و مهم تر از همه بهداشت این ناحیه دانست. اگر می خواهید بوی بد قاعدگی را کاهش دهید لازم است نوار بهداشت را روزانه ، و تامپون را هر چند ساعت تعویض کنید و سعی کنید هر روز با آب ولرم دوش بگیرید.

 

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو