این مواد غذایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شود

این مواد غذایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شود


منبع: دلگرم

156

1400/5/5

13:10


این مواد غذایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شود

چه غذاهایی باعث نفخ و دل درد در نوزادان می شوند ؟

به گزارش دلگرم : برخی نوزادان نسبت به غذاهای نفاخ در رژیم غذایی مادر حساس هستند و پس از خوردن شیر مادر نوزاد اذیت شده و در این حالت نوزاد بهانه گیر می شود. در ادامه این مطلب غذاهایی را معرفی میکنیم که باعث دل درد نوزادان می شوند.

برخی از نوزادان در واقع واکنش های نامطلوبی به شیر مادر نشان می دهند و روش های زیادی وجود دارد که رژیم غذایی مادر می تواند در این امر نقش داشته باشد. برخی از غذاها ممکن است در شکم کودک به خوبی هضم نشوند و کمی نظارت لازم است تا ببینید چه غذاهایی روی کودک شما تأثیر منفی می گذارند.

هر نوزادی متفاوت است و مطمئناً هر نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند به همان چیزی که مادرش می خورد واکنش نشان نمی دهد. غذاهای خاصی وجود دارد که به دلیل ایجاد گازهای معده و شکم در غذاهای کوچک بدنام هستند. اگر بعد از شیر خوردن متوجه شدید که کودک شما علائمی از درد یا ناراحتی دارد، ممکن است بخواهید از بعضی از این غذاها صرف نظر کنید!

نفخ مشکلی است که عموما در بسیاری از نوزادان به وجود می آید و اصلی ترین علت این موضوع غذاهای مصرفی مادر است که می تواند بر شیر او تاثیرگذار باشد و ایجاد نفخ کند. باید این مواد غذایی را شناخت و در استفاده از آن ها پرهیز کرد. در مقابل غذاهایی که مانع از ایجاد نفخ می شوند هم باید شناخته شوند تا با استفاده از آن ها بخشی از این مشکل برطرف شود.

دل درد نوزاد: علت و درمان

علل انواع دل درد نوزاد و راههای درمان خانگی

سبوس می تواند باعث نفخ شکم کودک شود

همانطور که اسید فولیک در دوران بارداری بسیار مهم است همچنین برای شما بسیار مهم است که آن را در رژیم غذایی پس از زایمان قرار دهید، به خصوص اگر شما از شیر مادر تغذیه می کنید. یک راه عالی برای دریافت اسیدفولیک مورد نیاز خوردن سبوس است. جو دوسر در واقع برای شما بسیار مناسب است.

جو دوسر، غلات، ماکارونی سبوس دار، برنج و نان گندم سبوس دار همه منابع عالی سبوس هستند. غذاهای سبوس دار همه غنی از فیبر هستند و افزایش فیبر باعث ایجاد باکتری در روده شما بیش از حد معمول می شود. این می تواند هم برای شما و هم برای کودک شما گاز ایجاد کند.

هنگامی که هر یک از این غذاهای سبوس را خوردید، ممکن است سه روز طول بکشد تا کاملاً از سیستم شما خارج شود. بنابراین اگر این ماده غذایی چیزی است که شما به طور منظم می خورید باید قبل از تعیین اینکه حذف آن از رژیم غذایی به نفخ کودک شما کمک می کند بدون مصرف سبوس 3-4 روز صبر کنید.

قهوه شکم کودک را ناراحت می کند

متأسفانه برای مادران خسته این نوشیدنی صبحگاهی ممکن است در دردهای شکمی و رفتاری کودک ما نقش داشته باشد. نوشیدن منظم قهوه منجر به تجمع در سیستم کودک شما می شود و می تواند باعث اختلالات خواب، گاز و تحریک پذیری شود خصوصاً در اوایل زندگی. نوزادان نمی توانند کافئین موجود در شیر مادر شما را تجزیه و پردازش کنند. برخی از گزینه های جایگزین قهوه که مقداری از انرژی مورد نیاز شما را فراهم می کند، شیرین بیان یا چای باشد.

غذاهای پرادویه منعی ندارند

در بیشتر موارد نوزادان غذاهای پر ادویه را به خوبی هضم می کنند اما برخی از بچه ها نسبت به رژیم جسورانه مادر حساسیت بیشتری دارند. اگر کوچولوی شما بعد از خوردن غذاهای پر ادویه اذیت شد، سعی کنید غذاهای پرادویه را تا حدوداً یک هفته قطع کنید و سپس ادویه را دوباره مصرف کنید.

در بعضی موارد لزوما تنها ادویه نیست، بلکه مقداری است که در مدت زمان کوتاهی مصرف می شود. بنابر این شاید حتی فقط کاهش مقدار غذاهای پرادویه ای که می خورید بتواند به شکم کودک شما کمک کند.قابل درک است که این غذاها دستگاه گوارش آنها را ناراحت می کند. توصیه می شود برای چند روز برنج را جایگزین سیب زمینی کنید.

هضم شکلات ممکن است سخت باشد

اگر هنگام شیردهی بیش از حد شکلات مصرف می کنید این کافئین به شیر مادر شما منتقل می شود و می تواند کودک را کلافه کند. سعی کنید شیرینی های خود را محدود کنید و برخی از گزینه های طبیعی شیرین مانند خرما، کشمش یا ماست منجمد را امتحان کنید.

آلو خشک یک ملین است

یک دلیل وجود دارد که پرستاران پس از زایمان به شما آب آلو می دهند. آلو خشک به عنوان عملکرد بهتر سیستم گوارشی شناخته شده است و به حرکت در دستگاه گوارش کمک می کند. برای بچه های کوچکی که معده حساس دارند، این امر می تواند باعث ناراحتی آنها شود.

با توجه به این واقعیت که از آلو و آب آلو برای کمک به انواع مسائل درمانی استفاده می شود می توانید با خیال راحت از خوردن غذا صرف نظر کرده و هر چیزی را با آلو خشک بنوشید تا ببینید آیا این کار به از بین بردن شکم کودک شما کمک می کند یا خیر. همیشه فرض می کنیم هر چیزی که شکم شما را برهم بزند می تواند شکم کودک شما را نیز اذیت کند.

لاکتوز موجود در لبنیات قابل هضم نیست

پیتزا، بیسکوییت، دونات، سس سالاد، پوره سیب زمینی، ماست و لبنیات در اکثر غذاها (حتی برخی از گوشت های کنسرو شده!) وجود دارند و اجتناب از آنها بسیار دشوار است. اگر شما عاشق مواد لبنیاتی هستید این یک گروه غذایی دشوار است و در مصرف آنها باید دقت کافی داشته باشید. لبنیات ها حاوی قند و لاکتوز هستند و بعضی از نوزادان وقتی زمان هضم غذا می شود معده بسیار حساسی دارند.

اگر مقدار زیادی لبنیات مصرف می کنید و نگران هستید که این ممکن است دلیل پریشانی کودک شما باشد سعی کنید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید. خلاص شدن از شر تمام لبنیات در بدن ممکن است بیش از 3 هفته طول بکشد اما در بعضی موارد 10 روز زمان کافی است. مصرف نکردن پنیر و شیر ممکن است در ابتدا دشوار باشد، اما گزینه های زیادی برای گیاهخواران در دسترس است که می تواند گزینه های خوبی باشد .

برای دل درد شدید نوزاد چه باید کرد؟

درمان دل درد نوزاد

غذاهایی که مانع نفخ نوزاد می شود

همان طور که مصرف بعضی از مواد غذایی نفاخ توسط مادر می تواند روی طعم و بوی شیر تاثیر بگذارد و باعث نفخ نوزاد بشود، بعضی از موادغذایی هم می توانند از شدت این نفخ بکاهند.

1. سبزیجاتی مثل شلغم پخته،، چغندر، شوید، گشنیز، جعفری، کنگر فرنگی می تواند از شدت نفخ کم کند و آن را از بین ببرد.

2. دمنوش های آویشن کوهی، چای سبز،ریحان می تواند به از بین بردن نفخ کمک کند.

3. استفاده از ادویه جات و دانه هایی مثل فلفل، رازیانه و زیره سیاه از بین برنده نفخ است.

4. در میان حبوبات تنها ماش است که ایجاد نفخ نمی کند.

5. هلو جزء میوه هایی است که برای از بین بردن نفخ هیچ تاثیری ندارد اما به خودی خود ایجاد نفخ نمی کند.

6. عرق نعنای خالص می تواند نفخ را به خوبی از بین ببرد اما به دلیل تاثیری که بر بو و مزه شیرمادر می گذارد باعث می شود طعمش را برای نوزاد ناخوشایند کند و از خوردن شیر دوری کند.

رژیم غذایی مادر در کولیک نوزادی

برای شناسایی غذاهای ایجادکننده کولیک در شیر مادر که ممکن است باعث آزار و ناراحتی کودکتان شوند یک تکنیک سه مرحله ای ساده وجود دارد که تقریباً با رویکرد به کار رفته در شناسایی آلرژی های غذایی که ممکن است بعد از اتمام دوره تغذیه انحصاری با شیر مادر برای کودک شما ایجاد شوند، یکسان است.

حتماً بخوانید:

غذای مفید برای نفخ معده: رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از نفخ شکم

غذای مفید برای نفخ معده: رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از نفخ شکم

بلعیدن هوا در حین خوردن غذا باعث ایجاد نفخ شکم می شود، اما گاها دلایل دیگری مانند مشکلات گوارشی و یا تغییرات هورمونی باعث تجمع باد در شکم و ایجاد نفخ…

مرحله اول: یک لیست از مواد غذایی آزاردهنده تهیه کنید

از تجربیات غذایی قبلی، مواد غذایی موجود در رژیم غذایی خود را که بیشتر مستعد ابتلا ایجاد کولیک هستند را دنبال کرده و آنها را لیست کنید. شیر گاو شایعترین عامل در لیست غذاهای مسبب کولیک است.

در سراسر این ها، ناراحتی های کودکتان از جمله نق نق، گریه کردن و دردها و جیغ های کولیکی، نفخ، یبوست شدید یا اسهال، بیدار شدن شبانه به صورت غیرقابل توضیح یا حلقه قرمز رنگ در اطراف مقعد کودک خود را حتما لیست کنید.

مرحله دوم: غذاها را حذف کنید

یک به یک، با شیر گاو آغاز کنید و مشکوک ترین غذاهای ایجاد کننده کولیک را از رژیم غذایی خود به مدت 10 تا 14 روز حذف کنید. کودک خود را تحت نظر بگیرید تا ببینید مشکلات او کاهش می یابند یا از بین می روند. اگر این کار جواب نداد، سعی کنید غذاهای مختلف مسبب کولیک را حذف نمایید. اگر مشکلات ناپدید شدند، به مرحله سوم بروید.

مرحله سوم: نتیجه را به چالش بکشید

اگر برخی یا همه علائم آزاردهنده فروکش کردند (ممکن است این اتفاق یک هفته یا بیشتر از این طول بکشد)، با بازگرداندن غذاهای مشکوک به ایجاد کولیک به برنامه غذایی خود، این نتیجه را به چالش بکشید. اگر علائم کودک شما در طی 24 ساعت دوباره ظاهر شد، به طور موقت این غذا را از فهرست خود خط بزنید.

اگرچه مادران غالباً کارآگاهان باهوشی هستند، اما چالش دوباره، هدف شما را عینی تر می سازد.عشق به کودکتان و آزرده شدن او وقتی که اذیت می شود، باعث می شود که شما به سرعت یک غذای خاص را به عنوان مقصر مشکلات کودکتان در نظر گرفته و به آن برچسب بزنید اما این کار ممکن است شما و کودکتان را از یک منبع ارزشمند مواد مغذی محروم کند.

حتی اگر مشکلاتی را به یک غذای خاص مرتبط بدانید، این را نیز باید نظر بگیرید که اغلب نوزادان فقط به طور موقتی تحمل برخی غذاهای ایجاد کننده کولیک را ندارند و این مساله به شما این امکان را می دهد تا در نهایت دوباره غذاهای مورد علاقه خود را وارد برنامه غذاییتان کنید.

سایر نکات مربوط به غذاهای نفخ آور برای نوزاد

هیچ کدام از مواد غذایی را بیش از حد مصرف نکنیددر حالی که بعضی از نوزادان نسبت به قطرات یا خرده های یک ماده مغذی ایجادکننده کولیک حساس هستند، برخی دیگر فقط در صورتی که مادر روزانه میزان زیادی از این مواد غذایی را بخورد یا بنوشد، اذیت می شوند.

محصولات به دست آمده از گندم و خانواده مرکبات نمونه هایی از این موارد هستند: میزان خیلی زیاد آن ها ممکن است کودک شما را اذیت کند، اما میزان کم این موارد ممکن است توسط فرزندتان تحمل شود.

اگر متوجه شدید با وجود اینکه که غذاهای کمتری می خورید، اما کودک شما نه تنها بهتر نشده بلکه بیشتر سر و صدا می کند و اذیت میشود، با یک مشاور شیردهی مشورت نمایید تا مطمئن شوید که روش شیردهی شما مشکلی نداشته باشد.

همچنین ممکن است بخواهید که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی متعادلی دارید و از همه مهم تر، با پزشک کودک خود در مورد دلایل غیرمرتبط با مواد غذایی کولیک نیز مشورت کنید.

اگر عاشق غذا هستید، اجازه ندهید که ترس از محدودیت های غذایی، شما را از شیردهی دلسرد کند. خصوصا که غالباً این نوزادان غیرقابل تحمل، با برخی یا همه انواع فرمولاها نیز مشکلات جدی دارند. برای اغلب زوج های شیردهی، چیزی که مادر می خورد نوزاد او را ناراحت نمی کند.

حتماً بخوانید:

بهترین و سریع ترین راه درمان دل پیچه در نوزادان کدام است؟

بهترین و سریع ترین راه درمان دل پیچه در نوزادان کدام است؟

راه‌حلی ساده برای درمان دل‌درد کودک/ دلایل «دل پیچه نوزاد» چیست؟یک متخصص اطفال معتقد است نوزادان تازه متولد شده‌ای که از شیر مادر تغذیه می‌کنند از…

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر با رعایت کردن رژیم غذایی و خوردن مواد ضد نفخ و رعایت نحوه صحیح شیردادن هنوز کودکتان نفخ داشت و این نفخ با علائمی مثل تب، مدفوع خونی، اسهال، استفراغ، کاهش اشتها، ناتوانی در شیرخوردن، سخت نفس کشیدن و یا ناراحت شدن هنگام دست زدن به او همراه شد، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید یا این که به اورژانس زنگ بزنید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو