درخواست 128 عضو هیات علمی دانشگاه های استان گلستان برای لغو تله کابین در جنگل ناهارخوران

56

1400/5/5

15:20


درخواست 128 عضو هیات علمی دانشگاه های استان گلستان برای لغو تله کابین در جنگل ناهارخوران

سلامت نیوز: جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان با امضا یک نامه به مسوولان دولت، قوه قضایی و نهادهای نظارتی از آنها درخواست کردند تا نسبت به لغو اجرای طرح تله‌کابین در جنگل ناهارخوران گرگان اقدام کنند.

این نامه که به امضای اعضای هیات علمی دانشگاه های "علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان"، "علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی گلستان"، "دانشگاه آزاد اسلامی"،"دانشگاه گلستان"،" دانشگاه پیام نور" و دانشگاه گنبدکاووس" رسیده است تاکید دارد که با توجه به این موضوع و به گمان ما، پافشاری مسئولان شهری و استانی بر اجرای ساخت تله‌کابین در ناهارخوران، توجیه کارشناسی در زمینه امکان‌سنجی اقتصادی و مکان‌یابی محیطی به شیوه درسجمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان با امضا یک نامه به مسوولان دولت، قوه قضایی و نهادهای نظارتی از آنها درخواست کردند تا نسبت به لغو اجرای طرح تله‌کابین در جنگل ناهارخوران گرگان اقدام کنند. ت علمی و فنی ندارد. ما دانشگاهیان امضاکننده این نامه بر این باوریم از آن‌جا که ناهارخوران جدا از کارکردهای اجتماعی و محیطی خود، یکی از منابع درآمدی خدماتی و از تفرجگاه‌های اصلی طبیعت‌گردی شهروندان گرگان و گردشگران است، ساخت تله‌کابین و زیرساخت‌های وابسته به آن، افزون‌بر برهم‌زدن جدی وضعیت کنونی تقاضای گردشگری، پیامدهای محیط‌زیستی و اجتماعی گوناگونی هم‌چون قطع درختان و تخریب جنگل‌، زمین‌لغزه، افزایش خطر سیل‌خیزی در حوضه آبخیز رودخانه زیارت، جابجایی حجم عظیمی از خاک در بستر جنگل‌های طبیعی، انواع آلودگی محیط زیستی، افزایش شدید بار ترافیکی، تعارضات غیرقابل کنترل اجتماعی و موارد بی‌شمار دیگری را در پی خواهد داشت.

متن کامل این نامه در ادامه می آید:

به‌نام خداوند جان و خرد

«...این جنگل‌های ما و مراتع ما، هم ریه‌های تنفّسی شهرها و محیط‌های زندگی‌اند ، هم نگهبان خاکند و خاک را که این ‌همه درباره‌ی اهمّیّتش گفتیم، حفظ می‌کنند؛ این جنگل‌ها را باید حفظ کرد. متأسفانه در بخش‌‌های مختلف کشور، این جنگل‌های متراکم و انبوه شمال کشور بعضاً مورد چپاول و غارت، و بعضاً آخر مورد بی‌توجّهی و بی‌اهتمامی قرار می‌گیرد. من تأکید می‌کنم اجازه ندهید به این جنگل‌ها دست‌درازی بشود؛ بخش‌های مختلف کشور که مسئولیّتی در این زمینه دارند، از منابع طبیعی گرفته تا محیط‌زیست تا بقیّه‌ی دستگاه‌هایی که ارتباطی با این قضایا دارند، اجازه ندهند با بهانه‌های مختلف- از شهربازی درست‌کردن و جذب گردشگر و هتل‌‌داری و مانند این‌ها بگیرید تا مدرسه‌ی علمیّه و حوزه‌‌ی علمیّه؛ همه‌ی این‌ها بهانه‌هایی می‌شوند و شده تاکنون - که جنگل‌های ما دست بخورند، به آن‌ها تعرّض بشود؛ به جنگل‌ها تعدّی بشود و تاکنون به جنگل تعدّی شده؛ جلویش را با استحکام کامل بگیرید»

فرمایش‌ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولان و فعالان محیط زیست و منابع طبیعى، اسفند 1393

جناب آقای اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی

جناب آقاي خاوازی؛ وزیر جهاد کشاورزی

جناب آقاي كلانتري؛ ریاست سازمان حفاظت محيط‌ زيست

جناب آقای مونسان؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

جناب آقای منتظری؛ دادستان كل كشور

جناب آقای رحمانی فضلی؛ وزیر کشور

موضوع: درخواست لغو موافقت با طرح تله‌کابین ناهارخوران گرگان

با درود فراوان؛

همان‌گونه که به‌خوبی آگاه هستید، جنگل‌های ناهارخوران به عنوان نماد طبیعی شهر گرگان، منطقه‌ای با شهرت ملی و بخشی از میراث جهانی بشریت‌ است که با توجه به ویژگی‌های بوم‌شناختی، اقتصادی و اجتماعی آن، خدمات بسیار ارزشمندی برای شهر گرگان، استان گلستان و ایران به همراه داشته و دارد. متاسفانه در دو دهه گذشته، منطقه ناهارخوران و روستای زیارت شاهد ساخت‌‌وسازهای غیرمجاز، دست‌درازی به عرصه‌های جنگلی به بهانه‌های گوناگون و توسعه بی‌رویه و ناپایداری بوده که بر کیفیت و شرایط محیطی، اقتصادی و اجتماعی شهر گرگان اثرات ناخوشایندی گذاشته است، آن‌چنان که امروزه کارشناسان بر این باورند ناهارخوران گنجایش دست‌اندازی بیش از این را ندارد و با این روند، در آینده نزدیک رو به نابودی خواهد رفت.

با توجه به این موضوع و به گمان ما، پافشاری مسئولان شهری و استانی بر اجرای ساخت تله‌کابین در ناهارخوران، توجیه کارشناسی در زمینه امکان‌سنجی اقتصادی و مکان‌یابی محیطی به شیوه درست علمی و فنی ندارد. ما دانشگاهیان امضاکننده این نامه بر این باوریم از آن‌جا که ناهارخوران جدا از کارکردهای اجتماعی و محیطی خود، یکی از منابع درآمدی خدماتی و از تفرجگاه‌های اصلی طبیعت‌گردی شهروندان گرگان و گردشگران است، ساخت تله‌کابین و زیرساخت‌های وابسته به آن، افزون‌بر برهم‌زدن جدی وضعیت کنونی تقاضای گردشگری، پیامدهای محیط‌زیستی و اجتماعی گوناگونی هم‌چون قطع درختان و تخریب جنگل‌، زمین‌لغزه، افزایش خطر سیل‌خیزی در حوضه آبخیز رودخانه زیارت، جابجایی حجم عظیمی از خاک در بستر جنگل‌های طبیعی، انواع آلودگی محیط زیستی، افزایش شدید بار ترافیکی، تعارضات غیرقابل کنترل اجتماعی و موارد بی‌شمار دیگری را در پی خواهد داشت.

بنابراین ما امضاکنندگان این نامه به عنوان شهروندان متخصص در زمینه‌های گوناگون و عضو جامعه دانشگاهی استان، ضمن مخالفت جدی با اجرای این طرح در منطقه ناهارخوران که سود اقتصادی سرشاری را تنها نصیب شمار اندکی از افراد می‌کند اما پیامدهای محیط‌زیستی و اجتماعی آن برای مردم منطقه می‌ماند، از جناب‌عالی تقاضا داریم دستور فرمایید اقدام لازم برای پیش‌گیری از اجرای این طرح غیرکارشناسی، مخرب، ارزبَر و غیرضروری انجام شود. یادآور می‌شویم ما جامعه دانشگاهی استان، به رشد و توسعه پایدار گرگان و استان گلستان باور راستین داریم و آمادگی خود برای هر نوع کمک فنی و کارشناسی به سرمایه‌گزاران، مجریان و نهادهای دولتی در رابطه با تغییر مکان این طرح و بررسی و ارزیابی علمی گزینه‌های احتمالی در دیگر نقاط شهر (خارج از بستر جنگل‌های طبیعی) را اعلام می‌داریم.

امید است با همکاری و همدلی جناب‌عالی در این زمینه، بتوانیم مانع از تخریب جنگل‌ها و آسیب به زیست‌بوم طبیعی منطقه شویم و شاهد رشد و توسعه پایدار شهر گرگان باشیم. مستندات فنی مخالفت با این طرح و نام دانشگاهیان امضاکننده نیز به پیوست تقدیم می‌شود.

با سپاس فراوان

جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان گلستان

تیر ماه 1400 خورشیدی

رونوشت:

ü دفتر مقام معظم رهبری

ü جناب آقای درويشيان؛ ریاست سازمان بازرسي كل كشور

ü سركار بانو رفيعي؛ ریاست فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو