توکن سوزی چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

منبع: نوداد

117

1400/5/5

15:41


اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که وارد دنیای گسترده ارزهای دیجیتالی شده است، بعد از خرید کوین ها یا دریافت توکن ها اصطلاحات مختلفی را بشنوید.

برای مثال با خرید رمزارزهایی مثل بایننس شاید لازم باشد اقدام به توکن سوزی بایننس کوین خود کنید. اما سوال اصلی اینجاست که سوزاندن توکن به چه منظور انجام می شود؟

همانطور که در دنیای واقعی چاپ اسکناس ها با تعداد مشخصی صورت میگیرد، در شبکه دیجیتال ارزی نیز عرضه کوین ها با مقدار مشخصی صورت میگیرد. یکی از راه حل های برقراری کنترل در میزان عرضه شده، سوزاندن توکن یا کوین می باشد.

ارز


تفاوت توکن و کوین در چیست؟

در هر بلاک چینی مخصوصی نوعی دارایی بومی به نام کوین می باشد که با ارزش ترین نمونه های آن، بیت کوین، اتریوم و لایت کوین می باشد، به این نحو که هر یک دارای بلاک چینی منحصر به فردی می باشد.

در واقع این کوین یا سکه ها هیچ ارزش خارجی و حقیقی ندارند. تمام کاربران با همین کوین های دیجیتال قادر به انجام معامله می باشند و هیچ فعالیت فیزیکی برای انتقال کوین ها صورت نمی گیرد. این سکه ها به شکل مجموعه ای از دیتاها بر روی دیتابیسی بزرگ ذخیره شده اند.

شما می توانید از کوین ها برای خرید کالا یا کسب خدمات استفاده کنید فقط در صورتی که صاحب محصول اجازه آن را به شما بدهد، و در این صورت کوین های شما مانند پول عادی به شکل مجازی قابل استفاده می باشد.

یکی از مهم ترین تفاوت های کوین و توکن در این است، که کوین هدف دیگری جز مصرف کردن شبیه پول عادی ندارد. در صورتی که پروتکل شبکه پشتیبانی کند شما می توانید کوین دیجیتال خود را نیز بسوزانید.

توکن ها نوعی دارایی هستند که دارای بلاک چین مخصوصی نمی باشند. برای ساخت توکن جدید اطلاعات فنی خاصی نیاز نیست و در واقع هدف بی تر کار کردن با اپلیکیشن های غیر متمرکز است. سازنده توکن ها امکان تعیین میزان موجودی آن ها را در چرخه و محل ارسال شان را دارد و در نهایت با سوزاندن آن ها می توانید تعداد را تنظیم کنید، برای مثال توکن سوزی بایننس کوین که بلاک چینی مخصوصی دارد.

منظور از سوزاندن توکن ها چیست؟

منظور از توکن سوزی از بین بردن سکه ها یا توکن هایی که داخل شبکه رمز ارزی در گردش می باشند به صورت دائمی است.

این، راه حل خوبی برای پایین آوردن میزان کل عرضه شده در بازار ارز ها می باشد، البته مختص به رمزارزهای خاصی نیست و برای تمام ارزهایی که خرید از طریق صرافی ارز دیجیتال اتفاق می افتد، از جمله کوین و توکن صدق می کند.

از آنجایی که در دنیای واقعی نیز بالا رفتن میزان چاپ اسکناس ارزش آن را پایین می آورد، هر واحد دیجیتال که در گردش شبکه زیاد شود برپایین آمدن قیمت آن بی تاثیر نیست، پس با سوزاندن می توان به هدف اصلی یعنی جلوگیری از کاهش ارزش ارزهای دیجیتتالی پرداخت.

سوزاندن توکن ها با وجود کمی افراطی بودن، راهکار مرکزی پروژه های زیادی می باشد. این روش همیشه برای بعد از اینکه شبکه مدتی فعالیت کند نیست بلکه قبل از راه اندازی یک پروژه نیز امکان پذیر است.

یکی از کاربرد های این روش در فروش اولیه سکه ها به این صورت است که بعد از عرضه کردن آن ها برخی توسعه دهندگان دست به سوزاندن ارزهای باقی مانده و فروخته نشده می زنند.

اکثر شرکت ها این کار را به طور دوره ای انجام می دهند که مثال خوبی برای آن می توان شبکه بایننس را در نظر گرفت که گاها تعدادی از ارزهای در حال گردش در شبکه خود را می سوزاند.

به بیان دیگر سیستمی برای از بین بردن کوین ها یا توکن های در گردش در شبکه های بلاک چینی می باشد که در آن هر واحد ارزی موردنظر به آدرس خورنده ارسال می شود که فاقد کلید خصوصی می باشد، از این جهت تمام ارزهای وارد شده در آن به طور دائم از دسترس خارج می شوند.

بسیار دقت کنید که کلید های خصوصی خود را فراموش کنید چرا که فرآیندی برگشت نا پذیر است و درصورتی که شما این کلید ها را فراموش کنید دسترسی به دارایی های ارزی تان برای همیشه از بین خواهد رفت.

ارز دیجیتال


با انجام این روال در شبکه های ارزی، ایجاد ارزش افزوده برای همه ی شبکه است زیرا روند کاهش، دائمی و غیر قابل بازگشت می باشد. موارد زیر ارزش ایجاد شده توسط کوین یا توکن های سوزانده شده را نشان می دهد.

علل سوزاندن توکن ها یا کوین های دیجیتالی چه می باشد؟

رویکرد اجتماع سودمندتر

مخصوص رمزارزهایی که مبنایی بر روند سوزاندن دارند می باشد، که در اینجا ماینر ها و کاربران موظفند بخشی از موجودی را از بین ببرند. این رمزارزها که رویکرد POB را اتخاذ کرده اند برای به توافق و اجماع رسیدن در یک شبکه توزیع شده.

بالا رفتن ارزش ارزها با سوزاندن کوین یا توکن

رمز ارزهای دیجیتالی طبق بازار ارزها پیش می روند و بسته به میزان عرضه و تقاضا قیمت شان بالا و پایین می شود. اگر منبعی کمیاب شود می تواند دلیل خوبی برای تعیین قیمت آن باشد. سوزاندن ارز ها بر اساس سک مقدار حداکثر تعیین شده است و نمی توان از آن بیشتر رفت.

ارزرمز


بیت کوین مثال خوبی برای این مورد است؛ در نهایت در این شبکه فقط قرار است 21 میلیون سکه عرضه شود که نیازی به سوزاندن نیست چرا که بالا رفتن تقاضا برای خرید بیت کوین با توجه به محدود بودن عرضه به صورت طبیعی باعث بالا رفتن قیمت می شود. بیت کوین های از دست رفته یا در کیف پول هایی با کلیدهای شخصی که فراموش شده اند در افزایش قیمت بی تاثیر نیست، زیرا باعث کمیاب شدن آن می شود.

در رمزارزهایی که فاقد حداکثر مقدار عرضه مشخصی می باشند، سوزاندن توکن ها باعث تقویت آن ها در شبکه و کاهش مقدار ارز در گردش میشوند. پس یک روش اثر گذار برای تثبیت ارزش کل همه ارزهای دیجیتال است.

ایجاد حفاظت در برابر اسپم ها

کاربرد دیگر این مکانیزم، ایجاد محافظ های طبیعی در برابر تراکنش اسپم ها می باشد. افراد موجود در یک شبکه در قبال تراکنش هایی که انجام می دهند کارمزد مشخصی پرداخت میکنند و در سیستم اتریوم دنبال کردن یک قرارداد هوشمند نیازمند کارمزد گس می باشد. از بین بردن توکن ها یا کوین کاربرد مشابهی خواهد داشت.

متعهد بودن در طولانی مدت نسبت به پروژه

سرمایه گذاران می توانند این اقدام را سیگنالی مثبت از طرف توسعه دهندگان معنی کنند. تمام پروژه ها در تلاشند تا بیشترین میزان ارزش افزوده را برای کاربران و سرمایه گذاران خود ایجاد کنند.

ازطریق سوزاندن واحد های ارزی، علاوه بر بالا بردن ارزش آن ها می توان تعداد کثیری از مشکلات را حل کرد. بعضی از سیستم ها، بخشی از دارایی خود را با خروج دائم به دست می آورند و در نتیجه میزان ارزش تولید شده را نیز بالا می برند.

روش های سوزاندن واحد های ارزی

الف) الگوریتم های اثبات سوزاندن POB))

برای رسیدن به توافق، شبکه برخی از ارزهای دیجیتال خود را می سوزاند. ماینر ها یا استخراج کنندگان باید سوزاندن قسمتی از کوین ها یا توکن های موجودشان را به اثبات برسانند.

در این روش که کمی پیچیده به نظر می رسد، دیگر هیچ نیازی به منابع پذدازش کننده و سیستم های قوی نیازی نیست و این الگوریتم فقط به از بین بردن کوین نیاز دارد.

مدل های POB به شکل زیر است

از بین بردن کوین های بومی برای دستمزد استخراج

یک کاربر قبل از اینکه نقش استخراج کننده را برعهده بگیرد باید قسمتی از توکن ها را از بین ببرد.

نابود کردن بیت کوین ها به منظور ایجاد کوین های بومی نو

برخی از سیستم ها برای به دست آوردن مقداری سکه دیجیتال به سوزاندن بیت کوین ها متکی هستند. به دلیل در دسترس بودن ارزش متناظر، این روش ارزش بالاتری به رمزارز جدید می دهد.

برقراری تعادل بین سوزاندن و استخراج

این مدل بیشتر برای شبکه هایی که مبنای شان اثبات سهام می باشد و از استیکینگ برای رسیدن به اجماع بهره می برند، قابل استفاده است. با این راهکار، توسعه دهندگان به مقابل با تورم شدید ارزها می پردازند.

ب) شرایط اقتصادی

این مدل از سوزاندن یک برنامه اقتصادی از سمت پروژه می باشد. از بین بردن توکن های به فروش نرفته در جریان عرضه اولیه ارز ها می تواند مثال خوبی برای این نمونه باشد.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو