مصرف روغن زیتون در بارداری تا چه میزان مفید یا مضر است؟

مصرف روغن زیتون در بارداری تا چه میزان مفید یا مضر است؟


منبع: آرگا

183

1400/5/5

16:09


مصرف روغن زیتون در بارداری به دلیل دارا بودن خواص و مزایای فراوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و باعث تامین سلامتی مادر و جنین و همچنین رشد و نمو مناسب آن درون رحم می گردد که در نتیجه بهتر است این ماده غذایی در برنامه غذایی مادران گنجانده شود.

از جمله مسائلی که در دوران حاملگی باید توجه ویژه ای به آن داشت نوع تغذیه مادر و رژیم غذایی او می باشد که باید حاوی تمامی گروه های مواد غذایی مورد نیاز بدن او به مقدار متعادل و مناسب باشد. مصرف زیتون و روغن زیتون در این دوران نیز از جمله این مواد غذایی می باشد که در نحوه مصرف آن باید نکات لازم را رعایت نمود. از این رو تصمیم داریم در این مطلب به منظور آگاهی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی خواص و تاثیرات خوردن روغن زیتون در بارداری و نوع مصرف آن بپردازیم.

تاثیر مصرف روغن زیتون در بارداری

روغن زیتون از جمله بهترین انواع روغن به شمار می آید که به خاطر مقدار خیلی کم اشباع بودن بسیار مفید و پرخاصیت می باشد. بنابراین می توان گفت مصرف روغن زیتون در بارداری خواص و فواید فراوانی را به دنبال دارد و قرار دادن آن در رژیم غذایی خانم های باردار گزینه مناسبی می باشد.

مزایای خوردن روغن زیتون در بارداری

روغن زیتون همچنین دارای موادی همچون فیبر و آهن می باشد و غنی از ویتامین E بوده که تاثیرات مثبت زیادی را به همراه دارد و در واقع عاملی کمک کننده در ایجاد تنفس راحت نوزاد و رسیدن اکسیژن به ریه های او در لحظه تولد می باشد. امگا ۳ موجود در روغن زیتون بر روی قلب جنین تاثیرگذار بوده و همینطور موجب تقویت کارکرد مغز جنین می گردد. این روغن برای سیستم گوارشی بسیار مفید می باشد مصرف دائم آن در این دوران موجب یادگیری سریع کودک پس از تولد می گردد و در وزن گرفتن و افزایش میزان قد جنین موثر می باشد.

مزایای مصرف روغن زیتون در حاملگی

مزایای خوردن روغن زیتون در حاملگی

خوردن این روغن در این دوران کاملا بدون خطر می باشد و به دلیل دارا بودن ویتامین های زیاد و انواع اسیدهای چرب مفید برای مادر و نوزادش بسیار اهمیت دارد. در ادامه به معرفی فواید مهم روغن زیتون در طی حاملگی پرداخته ایم.

پاکسازی و لایه برداری پوست :

اختلالات هورمونی دوران حاملگی موجب خشک شدن پوست بدن شده و این در صورتی است که روغن زیتون برای آبرسانی کافی به پوست، نابودی سلول های مرده و شادابی پوست انتخاب بسیار مناسب و موثری می باشد.

تاثیرات منفی استفاده زیاد از روغن زیتون در حاملگی

بهبود سیستم دفاعی بدن :

خوردن روغن زیتون در طول روز به طور مرتب در بهبود دستگاه ایمنی خانم های باردار و از بین بردن پاتوژن های آسیب رسان که سبب مبتلا شدن به عفونت های مختلف می شود تاثیر بسزایی دارد.

مقابله با انواع عفونت ها :

ترکیب ویتامین A موجود در زیتون علاوه بر مراقبت از سیستم دفاعی بدن فرد را از عفونت های مختلف مصون می دارد. این ویتامین همینطور در بهبود بینایی و سلامت چشم تاثیر گذار بوده و در تشکیل قوه بینایی و بهبودی آن در جنین در حال نمو کمک زیادی می کند.

عوارض خوردن روغن زیتون در حاملگی

دارای ویتامین E :

روغن زیتون از لحاظ دارا بودن این ویتامین غنی نمی باشد ولی به خاطر پایداری آن ها در مقابل اکسیداسیون این میزان برای خانم های حامله کافی می باشد. این ویتامین در رشد و نمو نوزاد تاثیر گذار بوده و او را برای وارد شدن به محیطی سرشار از اکسیژن آماده می کند. این ماده از راه شیر مادر به بدن کودک ورود پیدا کرده و به ویژه برای کمک رسانی به نوزادان نارس برای کارکرد درست کلیه ها و لوزالمعده خیلی مناسب می باشد.

تقویت واکنش های نوزادان :

طبق بررسی های انجام شده نوزادان تازه به دنیا آمده از زنانی که در دوران حاملگی روغن زیتون استفاده کرده اند به نسبت کودکانی که مادرانشان از این ماده غذایی مصرف نکرده اند از مزایای رشد و نمو بهره مند می شوند. رفلکس روانی حرکتی این گونه نوزادان به صورت خاصی بهتر مشاهده شده است.

فواید استفاده از روغن زیتون در حاملگی

رشد جنینی سالم :

روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که برای عملکرد قلب بسیار مفید می باشند. خوردن روغن زیتون در دوران حاملگی می تواند در رشد جنین نقش موثری داشته باشد و همینطور در تکامل مهارت های شناختی و رشد جسمی و ذهنی کودک بسیار تاثیر گذار می باشد.

کاهش مقدار ترک های پوستی در حاملگی :

مصرف روغن زیتون برای رفع ترک های پوستی در دوران حاملگی بسیار اثرگذار می باشد. کشش عضله های لگن و انبساط یافتن شکم سبب بروز ترک های پوستی بخصوص در سه ماهه پایانی بارداری می گردد. مصرف منظم روغن زیتون در حاملگی این نشانه ها را کم می کند و در بعضی مواقع حتی موجب رفع آن ها می گردد.

مضرات استفاده زیاد روغن زیتون در حاملگی

مضرات و عوارض جانبی :

  • آلرژی داشتن به این ماده غذایی با وجود این که خیلی نادر می باشد اما امکان دارد که اتفاق بیفتد.
  • باید این نکته را در نظر داشته باشید که امکان دارد زیتون به بعضی از فلزات سنگین همچون قلع و لیتیوم آغشته باشد. از طرف دیگر به علت طریقه نگه داری مقدار نمک آن نیز بسیار زیاد می باشد و این در صورتی است که این گزینه ها برای داشتن یک حاملگی سالم و بدون نقص سفارش نمی شود.
  • طبق تحقیقات انجام شده تاثیرات مثبت روغن زیتون در حاملگی بر سلامتی مادر و جنین به اثبات رسیده و ضمن مصرف خوراکی می توانید از خواص موضعی آن بر روی پوست خود استفاده نمایید ولی باید به این نکته توجه داشته باشید که مقدار کالری این روغن نیز همچون دیگر روغن ها می باشد و استفاده بیش از حد آن می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است پیش از اضافه کردن آن به رژیم غذایی حتما با پزشک متخصص صحبت نمایید.

نحوه مصرف روغن زیتون در بارداری

در مطلب ارائه شده به معرفی تاثیرات مثبت خوردن روغن زیتون در بارداری و خواص و مزایای آن و همچنین عوارض جانبی ناشی از مصرف بی رویه این ماده غذایی پرداختیم که امیدواریم مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید.

ضمن اینکه با شناخت مواد غذایی ممنوعه در بارداری و اطلاع از تغذیه دوران بارداری می توانید بارداری سالم تر و بدون خطر کمتری را پشت سر بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو