ترکیب دو واکسن‌ «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا»

منبع: برترین ها

71

1400/5/5

23:02


مقامات بهداشت روسیه با آغاز آزمایش‌های بالینی «ترکیب» دو واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا با هدف ایجاد مقاومت بیشتر در بدن در قبال ویروس کرونا موافقت کردند.

یورو نیوز: مقامات بهداشت روسیه با آغاز آزمایش‌های بالینی «ترکیب» دو واکسن اسپوتنیک وی و آسترازنکا با هدف ایجاد مقاومت بیشتر در بدن در قبال ویروس کرونا موافقت کردند.

بر این اساس قرار است در جریان یک مطالعه محدود، ترکیبی از هر دو واکسن روی داوطلبان‌ها آزمایش شود.

ترکیب دو واکسن‌ «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا»

پیش از این در ماه مه، کمیته اخلاق وزارت بهداشت روسیه انجام این آزمایش‌ها را به حالت تعلیق درآورده و خواستار دریافت اطلاعات بیشتر شده بود.

اما درنهایت روز دوشنبه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه از تصمیم برای ادامه آزمایش‌های بالینی خبر داد.

برای انجام این آزمایش که قرار است تا مارس ۲۰۲۲ پایان یابد، به ۱۵۰ داوطلب نیاز است تا پاسخ‌های ایمنی بدن به استفاده از ترکیبی از این دو واکسن مطالعه شود.

بنا بر اعلام صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه قرار است این آزمایش‌ها در ۵ مرکز درمانی در مسکو و سن پترزبورگ انجام شود.

پیشنهاد آزمایش «ترکیبی از هر دو واکسن» پیش از این در ماه نوامبر از سوی توسعه دهندگان واکسن اسپوتنیک مطرح شده بود. آنها معتقد بودند که این کار می‌تواند اثربخشی واکسن را افزایش دهد.

شرکت آسترازنکا نیز در ماه دسامبر از آغاز مطالعاتش برای آزمایش ترکیب دو واکسن خبر داده بود.هر دو واکسن «اسپوتنیک وی» و «آسترازنکا» از فناوری مشابهی برای ایمن سازی بدن در مقابل ویروس کرونا استفاده می‌کنند.

پژوهشگران در بریتانیا همچنین در حال آزمایش ترکیبی از واسکن استرازنکا با دیگر واکسن‌های ضدکووید از جمله واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا هستند.

تا کنون نتایج اولیه به دست آمده نشان داده که ترکیب دو واکسن استرازنکا و فایزر‌-بیون‌تک باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی قوی در بدن خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو