میرزاعلیخانی: مسابقه طراحی پوستر با هدف تشویق به کتابخوانی شکل گرفت

90

1400/5/6

01:28


برگزیدگان مسابقه طراحی پوستر «تشویق به کتابخوانی» به جای جوایز نقدی، کتاب دریافت می‌کنند.

میرزاعلیخانی: مسابقه طراحی پوستر با هدف تشویق به کتابخوانی شکل گرفت

گروه تجسمی هنرآنلاین: ایرج میرزاعلیخانی، مدرس و طراح گرافیک در گفت و گو با هنرآنلاین درباره مسابقه طراحی پوستر «تشویق به کتاب‌خوانی» گفت: یکی از وظایفی که برای خودم تعریف کرده‌ام تشویق جامعه به کتاب‌خوانی است، زیرا بسیار تأسف‌آور است که جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر و تیراژ کتاب‌های آن ۵۰۰ جلد است. بنابراین فعالیت‌های متفاوتی برای تشویق مردم به کتاب‌خوانی دارم، از جمله اینکه هر چهارشنبه در فضای مجازی یک کتاب را معرفی می‌کنم.

علیخانی ادامه داد: سال گذشته وقتی کرونا پیش آمد بسیاری از مردم افسرده شدند و طراحان گرافیک نیز با تعطیل شدن کارها دچار این افسردگی و خمودگی بودند. یکی از دوستان به من پیشنهاد داد مسابقه‌ای راه بیاندازم که یک فعالیت ذهنی برای طراحان ایجاد شود و این شروع حرکتی بود که به مرور بزرگ‌تر شد. آن زمان با توجه به شرایط موجود سوژه «در خانه بمانیم، کتاب بخوانیم» را مطرح کردم و از طراحان خواستم تایپوگرافی انجام دهند. همچنین با چند طراح مطرح صحبت کردم که آن‌ها به عنوان داور این جریان را همراهی کنند و قرار شد به عنوان جایزه مسابقه، هرکدام از داوران به نفرات برگزیده کتاب هدیه دهند. پس از آن عده‌ای از ناشران که از این ماجرا مطلع شده بودند از این کار حمایت کردند تا آن‌ها نیز کتاب‌هایی به برندگان اهدا کنند و در نهایت حدود ۶۰۰ جلد کتاب جمع‌آوری و به برگزیدگان دوره نخست این رویداد اهدا شد.

این طراح گرافیک افزود: این بار سوژه ما تشویق جامعه به کتاب‌خوانی است و به این فکر کردیم که چه پوسترهایی می‌توان به دیوارهای شهر زد که مردم تشویق شوند تا کتاب بخوانند. در این دوره بیش از هزار طراح آثار خود را ارسال کردند و این رویداد بهتر شناخته شده است. در دوره دوم تعداد کتاب‌هایی که جایزه داده می‌شود به ۲۰۰۰ جلد رسیده است و ناشرانی مانند چشمه، مرکز، نی و... با ما همراه شدند. این مسابقه به اتفاق بسیار جذابی تبدیل شده و همه چیز کاملا دوستانه پیش می‌رود. حتی بعضی از اساتید از کتابخانه شخصی خود به برندگان کتاب هدیه می‌دهند.

علیخانی ادامه داد: داوری این مسابقه به شکل مرسوم نیست، بلکه دوازده نفر از طراحان بزرگ گرافیک ایران هرکدام ده پوستر را به‌صورت مجزا انتخاب می‌کند. به این ترتیب تعداد برگزیدگان بسیار زیاد می‌شود و با توجه به اینکه ممکن است بعضی از داوران انتخاب مشترک داشته باشند، در نهایت تا ۱۲۰ نفر امکان برگزیده شدن در این رویداد را دارند. پس از آن نمایشگاهی از این پوسترها برگزار می‌شود که با توجه به شرایط فعلی هنوز مشخص نیست این نمایشگاه صرفاً مجازی باشد یا امکان نمایش حضوری را هم خواهیم داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو