واکنش سفیر سابق ایران به اظهارات مقام عراقی

منبع: برترین ها

84

1400/5/6

07:37


سفیر پیشین کشورمان در عراق به اظهارات اخیر وزیر منابع آبی عراق درباره توافق الجزایر واکنش نشان داد و گفت اینکه گفته شود عراق توافقنامه 1975 را به رسمیت نمی‌شناسد، یک اظهارنظر ناهماهنگ و غیرتخصصی است.

ایلنا: سفیر پیشین کشورمان در عراق به اظهارات اخیر وزیر منابع آبی عراق درباره توافق الجزایر واکنش نشان داد و گفت اینکه گفته شود عراق توافقنامه 1975 را به رسمیت نمی‌شناسد، یک اظهارنظر ناهماهنگ و غیرتخصصی است.

حسن دانایی‌فر با یادآوری اینکه حتی صدام حسین که توافق را در یک نمایش تلویزیونی پاره کرده بود با پایان جنگ در 1990 آن را مجدداً به رسمیت پذیرفت، در پاسخ به این سؤال که «یکی از محورهای سفر اسفندماه سال ۹۷ رئیس‌ جمهوری به عراق احیای توافق الجزایر عنوان شده بود، چرا همچنان شاهد بیان چنین اظهاراتی هستیم»، گفت: توافقنامه ۱۹۷۵ مسأله‌ای نیست که هر یک از طرفین بتوانند براحتی درخصوص بودن یا نبودنش اظهارنظر کنند و این حرف نیز از سوی مقامی از کشور عراق مطرح شده که اساساً حوزه کاری‌اش مربوط به این توافق نیست؛ چراکه مرجع اصلی این اظهارات مقام‌های دیپلماتیک هستند و در نتیجه این سخن هیچ‌گونه اعتبار حقوقی ندارد. توافق الجزایر یک توافق معتبر حقوقی است که در سازمان ملل ثبت شده و یک طرف نمی‌تواند درخصوص آن یکجانبه اظهارنظر کند.

دانایی‌فر درباره موانع پیش روی اجرای کامل توافق الجزایر، گفت: تمام مفاد این موافقتنامه از منطقه مثلث ایران، ترکیه و عراق در منطقه اشنویه تا منطقه دلتای ورودی اروند به خلیج فارس به رسمیت شناخته شده است. تنها نقطه‌ای در دهانه شمالی خلیج فارس وجود دارد که در تفسیر آن اختلاف ‌نظرهایی است که در سفر رئیس‌ جمهوری نیز این تفاهمات انجام و نهایی شده و کارگروه‌های اجرایی باید برای اجرای آن اقدام کنند.

این اظهارات سفیر پیشین ایران در عراق در پاسخ به اظهارات روز دوشنبه «مهدی الحمدانی» وزیر منابع آبی عراق مطرح شد که حل مشکلات آبی استان الدیالی در جنوب عراق را در گرو به رسمیت شناخته شدن معاهده الجزایر از سوی عراق دانسته بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو