وزیر خارجه دولت جو بایدن در اولین دیدار خود طی سفر به دهلی نو با وزیر خارجه هند دیدار کرد.

شبکه «اِنی نیوز» هند گزارشی درباره سفر دو روزه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به هند منتشر کرد و از دیدار امروز چهارشنبه او با همتای هندی خبر داد.

طبق گزارش این رسانه هندی، بلینکن قرار است در سفر دو روزه خود به دهلی نو با نخست‌وزیر هند هم دیدار کند.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه دولت جو بایدن در این سفر با مقام‌های ارشد هند درباره مسائل مختلف از قبیل همکاری در زمینه واکسن کرونا، افغانستان و منطقه ایندوپاسیفیک رایزنی خواهد کرد.

پیش از سفر وزیر خارجه آمریکا به هند، برخی رسانه‌های آمریکایی و هندی خبر داده بودند، روابط دوجانبه واشنگتن و دهلی نو، افغانستان و مقابله با چین محور سفر بلینکن است.

 وبگاه «هیل» در گزارشی درباره سفر آنتونی بلینکن به هند از رایزنی او در خصوص موضوعاتی چون خروج آمریکا از افغانستان و مسائل مرتبط با ایران خبر داده بود.

سفر دو روزه این مقام ارشد آمریکایی در شرایطی انجام شده که مقام‌های هند طی سال‌های اخیر بارها درباره لزوم تقویت همکاری‌ها به منظور ساخت و ساز در بندر چابهار صحبت کرده‌اند.

هند اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی پروژه توسعه بندر چابهار به شمار می‌آید. این بندر اقیانوسی ایران، از لحاظ راهبردی برای هند از اهمیتی ویژه برخوردار است و دروازه ورود این کشور به اوراسیا از طریق کریدور شمال-جنوب به شمار رفته و ضمنا مهم‌ترین مسیر زمینی هند برای انتقال محموله به افغانستان بدون گذر از خاک پاکستان است.