قرص دایمتیکون برای فشار در دستگاه گوارش، سوء هاضمه در دستگاه گوارش، گاز در دستگاه گوارش و دیگر شرایط استفاده می‌شود.

قرص دایمتیکون ممکن است برای مقاصدی که در این راهنمای دارویی ذکر نشده است، نیز استفاده شود. قرص دایمتیکون حاوی یک جزء فعال به نام سیمتیکون است. قرص دایمتیکون با شکستن حباب ‌های گاز در معده اثر می‌ کند. اطلاعات کاملی درباره قرص دایمتیکون، موارد استفاده، ترکیبات، مقدار مصرف و اثرات جانبی آن در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام آورده شده‌ است.

همه آنچه باید درباره دایمتیکون بدانید

سایمتیکون که با نام دایمتیکون فعال شده نیز شناخته می شود برای درمان و تسکین علائم بیماری های گوارشی ناشی از تجمع گاز چون سوءهاضمه و نیز برگشت محتویات معده به مری (رفلاکس معده) مورد استفاده قرار می گیرد.

از این دارو در درمان کولیک نوزادان نیز استفاده می شود، اگرچه مطالعات صورت گرفته تاکنون هنوز این مورد را تائید نکرده است. علاوه بر این، برای کاهش عوارض پس از رادیوگرافی یا آندوسکوپی دستگاه گوارش از دایمتیکون استفاده می شود.

این دارو برای تسکین علائم ناشی از گازهای اضافی مانند آروغ زدن، نفخ و احساس فشار/ ناراحتی در معده/  روده استفاده می شود. سایمتیکون به شکستن حباب های گاز در روده نیز کمک می کند. بر حسب شرکت سازنده این دارو نام های مختلف تجاری برای این دارو از جمله کولیک ایز (Colicez)، میلیکون (Mylicon) و Gas-X وجود دارد.

دایمتیکون به صورت کپسول با پوشش ژلاتینی، قرص جویدنی و قطره خوراکی در بازار عرضه می شود. به گزارش وب ام دی، سایمتیکون از ماده فعال دایمتیکون به صورت ذرات ریز سیلیکونی تشکیل شده است که با کاهش کشش سطحی حباب های هوا از تجمع گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:ضمادی برای سوزن سوزن شدن پای دیابتی ها

نحوه استفاده از دایمتیکون خوراکی

دایمتیکون خوراکی باید بعد از غذا و هنگام خواب بر اساس دستور پزشک مصرف شود. در نظر داشته باشید این قرص نباید خرد یا جویده شود بلکه باید آن را قورت دهید.

تمام راهنمایی های موجود روی بسته بندی یا بروشور داخل جعبه دارو را بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوالی با پزشک خود صحبت کنید.

در صورت درمان خودسر با دایمتیکون حداکثر مقدار معمول برای بزرگسالان 500 میلی گرم در روز است. در صورت عدم بهبودی علائم یا تشدید آن برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی به پزشک مراجعه کنید.

مصارف قرص دایمتیکون

قرص دایمتیکون برای درمان، کنترل، پیش‌ گیری، و بهبود بیماری ‌ها، شرایط و علائم زیر استفاده می ‌شود:

  • فشار در دستگاه گوارش
  • سوء هاضمه در دستگاه گوارش
  • گاز در دستگاه گوارش

قرص دایمتیکون

اثرات جانبی مصرف دایمتیکون

هیچ گزارشی از عوارض جانبی ناشی از مصرف دایمتیکون تاکنون گزارش نشده است، اما در صورت مشاهده اثرات ناخوشایند ناشی از مصرف آن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم مانند بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت/ زبان/ گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفسی به پزشک مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی قرص دایمتیکون

در زیر لیستی از اثرات جانبی احتمالی وجود دارد که ممکن است از هر یک از اجزای تشکیل ‌دهنده قرص دایمتیکون به وجود آید. این یک لیست جامع نیست.

این اثرات جانبی محتمل هستند، اما همیشه رخ نمی ‌دهند. برخی از عوارض جانبی ممکن است نادر اما جدی باشند. اگر هر یک از عوارض جانبی زیر را مشاهده کردید با پزشک خود مشورت کنید، به خصوص اگر از بین نرفتند.

  • جوش
  • کهیر
  • خارش
  • سختی در تنفس
  • گرفتگی در قفسه سینه
  • قرص دایمتیکون ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ای شود که در اینجا ذکر نشده است.

اگر شما متوجه عوارض جانبی دیگری که در بالا ذکر نشده است شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

قرص دایمتیکون

موارد احتیاط پیرامون مصرف دایمتیکون

قبل از مصرف دایمتیکون در صورت داشتن حساسیت نسبت به آن یا هر گونه حساسیت دیگری پزشک خود را در جریان قرار دهید.

دایمتیکون حاوی مواد غیرفعال است که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. در صورت بارداری یا داشتن قصد آن قبل استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

هنوز مشخص نیست دایمتیکون به شیر مادر منتقل می شود یا خیر، بنابراین قبل از شیردهی در مورد مصرف این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

 هشدارها

قبل از استفاده از قرص دایمتیکون ، در مورد لیست فعلی داروهای مصرفی تان (به عنوان مثال، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی و غیره)، آلرژی‌ ها، بیماری ‌هایی که از قبل وجود داشته است و شرایط سلامتی کنونی تان (به عنوان مثال دوران بارداری، جراحی در آینده و غیره) به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از شرایط سلامتی ممکن است شما را در معرض اثرات جانبی دارو قرار دهند. پس دارو را طبق تجویز پزشک و یا به میزانی که بر روی بسته بندی آن چاپ شده است مصرف کنید.

میزان مصرف به شرایط شما بستگی دارد. اگر شرایط تان ادامه پیدا کرد یا بدتر شد به پزشک خود بگویید. نکات مشاوره ‌ای مهم در زیر آورده شده ‌اند. اگر در دوران بارداری به سر می برید و یا به نوزاد خود شیر می دهید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مراجعه کنید.

 واکنش ها به قرص دایمتیکون

لطفا برای دریافت این اطلاعات با پزشک یا داروساز تان مشورت کنید. حساسیت بیش از حد به قرص دایمتیکون غیرقابل درمان است. به علاوه، اگر حساسیت بیش از حد دارید، نباید این قرص را مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟

فعل و انفعالات دایمتیکون

در صورت مصرف این دارو با تجویز پزشک وی از قبل در مورد تداخل دارویی با آن اگاه است و بیمار را برای بروز هر گونه عارضه جانبی تحت کنترل دارد. دقت داشته باشید دوز داروی خود را به طور سرخود شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

فهرستی از داروهای بی نسخه یا با نسخه خود از جمله داروهای ضداسید یا گوارشی تهیه کنید و آن را در اختیار پزشک قرار دهید زیرا برخی از داروهای ترکیبی ممکن است حاوی سایمتیکون نیز باشند.

علاوه بر این، سایمتیکون باعث کاهش جذب داروهای تیروئید مانند لووتیروکسین می شود. در صورت مصرف داروی تیروئید حداقل 4 ساعت قبل یا بعد از داروهای حاوی سایمتیکون آن را مصرف کنید.

این سند حاوی همه فعل و انفعالات امکان پذیر نیست، بنابراین قبل از استفاده از این دارو تمام محصولات مورد استفاده خود را به پزشک خود نشان دهید

مصرف بیش از حد دایمتیکون

در صورت مصرف بیش از حد دایمتیکون و بروز عوارض جانبی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی با اورژانس تماس بگیرید. در نظر داشته باشید تمام وقت های دکتر خود همراه با انجام تمام آزمایش های خود را به دقت دنبال کنید.

در صورت داشتن مشکل گاز تغییر در رژیم غذایی مانند محدود کردن مصرف مواد غذایی تولیدکننده گاز و نفخ  از جمله لوبیا، کلم و غذاهای پرچرب) یا استفاده از آنزیم های گوارشی می تواند مفید باشد.

در بررسی رژیم غذایی خود از پزشک یا یک متخصص تغذیه کمک بگیرید.

آروغ زدن در اثر بلع زیاد هوا هنگام سریع خوردن/ آشامیدن، آدامس و سیگار کشیدن ایجاد می شود.

دوز از دست رفته دایمتیکون

اگر این محصول را طبق برنامه ای منظم مصرف می کنید در صورت فراموشی یک دوز به محض یادآوری آن را مصرف کنیدف اما اگر نزدیک زمان دوز بعدی است از دوز فراموش شده صرف نظر کنید و میزا دارو را برای جبران دوز از دست رفته افزایش ندهید.

قرص دایمتیکون

سوالات متداول در مورد قرص دایمتیکون

آیا استفاده از قرص دایمتیکون در زمان بارداری ایمن است؟

لطفا در مورد موارد خاص با پزشک خود مشورت کنید.

آیا استفاده از قرص دایمتیکون در هنگام شیر دادن ایرادی ندارد؟

لطفا در مورد خطرات و مزایای آن با پزشک خود صحبت کنید.

آیا هدایت یا کنترل ماشین آلات سنگین در هنگام استفاده از این محصول ایمن است؟

اگر در هنگام استفاده از قرص دایمتیکون ، خواب‌آلودگی، سرگیجه، سردرد و یا عوارض جانبی دیگر را تجربه کردید، ممکن است که مصرف این قرص برای رانندگی یک وسیله نقلیه یا راه‌ اندازی ماشین‌آلات سنگین ایمن نباشد.

فردی که هنگام استفاده از دارو، دچار سرگیجه، سردرد و یا کاهش فشار خون می ‌شود نباید وسایل نقلیه را هدایت کند. همچنین به بیماران توصیه می شود که الکل را به همراه دارو مصرف نکنند زیرا الکل عوارض جانبی دارو را افزایش می‌ دهد. لطفا در هنگام استفاده از قرص دایمتیکون این تاثیرات را بر روی بدن خود بررسی کنید. همیشه با پزشک خود به منظور ارائه توصیه‌ های ویژه در مورد شرایط بدنی و سلامت تان مشورت کنید.

آیا این دارو اعتیاد آور است یا به شکل عادت در می آید؟

اغلب داروها به اعتیاد تبدیل نمی شوند. معمولا، حکومت ها داروهایی را که اعتیاد آور هستند در دسته بندی جدا مشخص می کنند.

لطفا با ارائه دهنده محصول مشورت کنید تا مطمئن شوید که این دارو به این دسته دارویی خاص تعلق دارد یا خیر. در نهایت، خود درمانی نکنید و بدن خود را بدون توصیه پزشک به دارو ها وابسته نکنید.

آیا می ‌توانم استفاده از این محصول را به یک باره متوقف کنم یا باید به آرامی این کار را انجام دهم؟

مصرف برخی از داروها را نمی توان به یک باره متوقف کرد زیرا اثرات جانبی ای را ایجاد می کنند. لطفا به منظور گرفتن راهنمایی در این مورد با پزشک خود صحبت کنید.

قرص دایمتیکون

 دیگر اطلاعات مهم در مورد این قرص

فراموش کردن یک نوبت از مصرف

در صورتی که یک نوبت را فراموش کنید، به محض این که متوجه شدید، آن را مصرف کنید. اگر به زمان دوز بعدی تان نزدیک است، از نوبت فراموش شده صرف ‌نظر کرده و ادامه برنامه مصرف دارو را از سر بگیرید.

از دوز اضافی برای جبران دز فراموش شده استفاده نکنید. اگر به طور مرتب مصرف دارو را فراموش می کنید، زنگ یادآور گوشی خود را تنظیم کنید و یا از یکی از اعضای خانواده بخواهید که به شما یاد آوری کند.

مصرف بیش از حد قرص دایمتیکون

بیش از مقدار مجاز استفاده نکنید. مصرف بیشتر دارو علائم شما را بهبود نمی بخشد؛ بلکه ممکن است باعث مسمومیت یا عوارض جانبی جدی شود.

اگر فکر می کنید که با مصرف بیش از حد دارو دچار مشکل شده اید به اورژانس مراجعه کنید. جعبه دارو، ظرف یا برچسب آن را با خود بیاورید تا پزشکان اطلاعات کافی در مورد دارو را به دست بیاورند.

داروهای خود را به افراد دیگر ندهید، حتی اگر می دانید که شرایط مشابهی دارند. این ممکن است منجر به مصرف بیش از حد شود.

لطفا برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا داروساز تان مشورت کنید.

قرص دایمتیکون

نگهداری قرص دایمتیکون

داروها را در دمای اتاق، دور از گرما و نور مستقیم نگهداری کنید. دارو را در فریزر قرار ندهید مگر اینکه در بسته بندی ذکر شده باشد. داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در چاه توالت نریزید مگر این که بر روی بسته بندی آن ذکر شده باشد. داروی تجزیه شده ممکن است محیط را آلوده کند.

دایمتیکون باید در دمای اتاق بین 59 تا 86 درجه فارنهایت معادل 15 تا 30 درجه سانتیگراد دور از رطوبت، گرما و نور نگهداری شود.

از نگهداری آن در مکان هایی مانند حمام خودداری کرده و اطلاعات روی برچسب دارو را با دفت بخوانید. علاوه بر این، داروها را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل چاه توالت یا فاضلاب نریزید مگر اینکه انجام این کار در محل زندگی شما مجاز باشد. در صورت عدم نیاز به این دارو آن را به درستی منقضی کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دور ریختن محصول با خیال راحت با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

قرص دایمتیکون تاریخ گذشته

بعید به نظر می ‌رسد که یک نوبت مصرف قرص دایمتیکون منقضی شده، یک حادثه خطرناک را به بار آورد. با این حال، لطفا با پزشک متخصص و یا داروساز تان مشورت کنید و یا اگر احساس ناخوشی دارید به پزشک مراجعه کنید. دارو منقضی شده ممکن است در درمان شرایط شما بی ‌اثر باشد.

اگر یک بیماری مزمن دارید که نیاز به مصرف مداوم دارو دارید، مانند مشکلات قلبی، تشنج و آلرژی‌های مختلف، باید برای تامین داروی تازه منقضی نشده با تامین کننده داروی محلی صحبت کنید.

مترجم: الهه زارعی