ببینید: جذاب‌ترین پرتره‌هایی که رامبرانت از خودش کشید

ببینید: جذاب‌ترین پرتره‌هایی که رامبرانت از خودش کشید


منبع: ایران آرت

78

1400/5/6

16:25


رامبرانت در طول عمر خود علاوه بر تابلوهای نقاشی مختلف حدود ۱۰۰ خودنگاره خلق کرد. این خودنگاره ها در کنار یکدیگر خاطرات مصور شگفت‌آوری از ۴۰ سال زندگی این نقاش را پدید آوردند.

ایران آرت: امروزه مردم برای ثبت تصویر خودشان، سلفی می‌گیرند. "رامبرانت" یکی از بزرگترین نقاش‌های هنر اروپا نیز صدها سال پیش در دوره‌های مختلف زندگی‌اش همین‌ کار را می‌کرد، اما به روشی دیگر: او خودنگاره می‌کشید.

به گزارش ایسنا، "رامبرانت" نقاش مشهور هلندی ۴۱۵ سال پیش در "لیدن" متولد شد. او در طول عمر خود علاوه بر تابلوهای نقاشی مختلف حدود ۱۰۰ خودنگاره خلق کرد. این خودنگاره ها در کنار یکدیگر خاطرات مصور شگفت‌آوری از ۴۰ سال زندگی این نقاش را پدید آوردند.

در ادامه نمونه‌هایی از خودنگاره‌های "رامبرانت" که نمایش‌دهنده تمام خاطرات خوب و بد او هستند را به معرفی می‌کنیم:

خودنگاره مربوط به دوران جوانی (۱۶۲۸)

در این نقاشی "رامبرانت" ۲۲ ساله است و به نظر می‌رسد این نخستین خودنگاره او باشد. "رامبرانت" در دوران ابتدایی فعالیت به عنوان نقاش از این مدل پرتره برای تمرین در به تصویر کشیدن احساسات چهره و یا تاثیر نور و سایه استفاده می‌کرد. او در این نقاشی از روش "کیاروسکورو"(chiaroscuro)  یا "سایه‌روشن" استفاده کرده است. به صورت او دقت کنید که نور بر گونه راست او تابیده است اما باقی اجزای آن در سایه باقی مانده‌اند.

خودنگاره با کلاه (۱۶۳۰)

این اثر نیز یکی از نخستین خودنگاره‌های "رامبرانت" و مربوط به دورانی است که او هنوز در "لیدن" زندگی ‌می‌کرد. این اثر یکی از چند اثر معدود به روش "چاپ فلزی" یا "اِچینگ" است که "رامبرانت" در آن‌ها به نمایش حالات عجیب صورت سوژه‌هایش پرداخته است. بسیاری از این مجموعه آثار فقط کمی بزرگتر از تمبرهای پستی هستند. در این اثر، "رامبرانت" را می‌بینید که کلاه بر سر دارد و به نظر می‌رسد غافلگیر شده است.

خودنگاره در پوشش شرقی (۱۶۳۱)

این نقاشی از این نظر که تنها خودنگاره‌ای به شمار می‌رود که "رامبرانت" را تمام‌قد به تصویر می‌کشد منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. نتایج تحقیقات با اکس‌-ری نشان می‌دهند، "رامبرانت" در تصویر پاهایش تغییر ایجاد کرده و سپس آن‌ها را پشت سگ پوشانده است. او مدل موهایش را تغییر داده است.

خودنگاره بزرگ (۱۶۵۲)

این اثر نخستین خودنگاره "رامبرانت" است که او پس از مرگ ناگهانی همسرش در سال ۱۶۴۲ خلق کرد. در این هفت سال فاصله او بیشتر بر نقاشی منظره و موضوعات روزمره تمرکز داشت. سال  ۱۶۴۵ زمانی بود که مشکلات مالی "رامبرانت" آغاز شد و در این نقاشی دیگر خبری از لباس‌های مجللی که در خودنگاره‌های قبلی او دیده می‌شد نیست. در مجموع، این نقاشی با سایر خودنگاره‌های "رامبرانت" متفاوت است و در این نقاشی "رامبرانت" در حالتی که مستقیما به رو به رو ایستاده است دیده می‌شود.

خودنگاره (۱۶۶۹)

در این نقاشی این هنرمند ۶۳ ساله است. شاید این آخرین خودنگاره‌ای باشد که "رامبرانت" خلق کرده است چراکه این نقاشی به سال ۱۶۶۹ بازمی‌گردد؛ سالی که "رامبرانت" درگذشت. نگاه و ظاهر "رامبرانت" نشان می‌دهد او در سال‌های پایانی عمرش ناتوان نبوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو