این منابع به روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفتند: نتایج دیدار اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و الکاظمی برای گروه‌هایی که به دنبال استمرار مقابله با دولت واشنگتن و منافع آمریکایی بوده، خوشایند نبودند.

دیدار الکاظمی با بایدن در کاخ سفید به توافقی برای اتمام ماموریت نیروهای نظامی تا پایان سال جاری میلادی منجر شد اما در این توافق به توقف حضور آمریکا در عراق که خواسته اصلی این گروه‌های مسلح بود، هیچ اشاره‌ای نشد.

اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش النجباء، یکی از گروه‌های مسلح شیعه عراق در مصاحبه‌ای تلویزیونی تاکید کرد: مقاومت به حملات خود علیه آمریکایی‌ها ادامه خواهد داد و تفاوتی میان اسامی آنها چه نیروی نظامی چه آموزشی قائل نیست.

همچنین مسئولی سیاسی در یک گروه مسلح دیگر طی تماسی تلفنی با الشرق الاوسط اظهار کرد: تمامی توافقنامه‌های آتش‌بس با دولت آمریکا و آمریکایی‌ها اکنون در حال بازنگری هستند و نمی‌دانیم تاریخ فعلی رای‌گیری مستقل از تغییرات آتی هست یا نه.

دو هدف به تعویق انداختن انتخابات و سلب رای اعتماد از کابینه الکاظمی با هم تناقض دارند چراکه این گروه‌ها می‌خواستند دوره مسئولیت الکاظمی این پاییز به اتمام برسد و دیگر به او اجازه داده نشود که در راس قوه مجریه باشد اما به نظر می‌رسد تغییرات اخیر گروه‌ها را مجبور کرده با تغییر در تاریخ انتخابات، از این خواسته دست بکشند زیرا انتخابات در کنار مبارزه با کرونا، یکی از دو ماموریت اصلی کابینه است.

اما نتایج گفت‌وگوی استراتژیک واشنگتن-بغداد به ویژه تعیین پایان سال جاری میلادی به عنوان تاریخ توقف ماموریت نظامی نیروهای آمریکایی، احتمالا هزینه سنگینی را به این گروه‌ها وارد می‌کند و آنها یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های سیاسی در کشور را از دست می‌دهند.

این منابع توضیح دادند: رهبران این گروه‌ها توافق‌های فوری را با فعالیت‌های سیاسی طرف‌های هم‌پیمان از جمله اهل تسنن و شیعه جهت توافق در مورد سازو کار سلب رای اعتماد از الکاظمی آغاز کردند.

یک مشاور سیاسی عالی رتبه در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط وجود توافقی میان رهبران احزاب بزرگ درباره سلب رای اعتماد از الکاظمی را تکذیب کرده و گفت: انتخابات و تاریخ برگزاری آن موضوعی کاملا جداگانه بوده و تحت تاثیر متغیرهای بسیاری است با این حال، تا الان همه با تاریخ اعلام شده برای انتخابات در اکتبر موافق بوده‌اند.

اما یکی از رهبران عالی رتبه حزبی به الشرق الاوسط گفت: سازوکار سلب رای اعتماد از الکاظمی بر محدود کردن او به تعویق انتخابات متکی است چرا که آنها می‌خواهند او ضعیف باشد تا ضربه آخر را وارد کنند.

در مقابل این تحرکات، رویکرد سیاسی نسبت به برقراری آرامش میان گروه‌های سیاسی وجود دارد اما برخی گروه‌ها تلاش می‌کنند کشمکش و جدالشان علیه آمریکایی‌ها برای طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه یابد.

بیشتر فراکسیون‌های شیعه از نتایج دور اخیر گفت‌وگوی استراتژیک واشنگتن-بغداد استقبال کردند که مهمترین آنها جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر بود، این جریان اخیرا تصمیم گرفت که انتخابات را تحریم کند، همچنین سازمان بدر وابسته به هادی العامری و گردان‌های امام علی (ع)، یکی از مهمترین گروه‌های مسلح در عراق از نتایج این دیدار استقبال کردند.

به نظر می‌رسد رویکردهای متفاوت در گروه‌های شیعه به یک شکاف سیاسی شدید تحت تاثیر پارامترهای قدرت و نفوذ منجر شود و البته انتخابات آتی عراق از این موضوع دور نیست.