آشنایی با حیوان فک و انواع گونه های آن

منبع: آرگا

145

1400/5/7

00:14


در این مطلب اطلاعاتی درباره فک ها به خصوص فک خزری برای شما بیان می کنیم و شما می توانید مطالب بسیار مهمی درباره بلوغ فک ها و تغذیه آن ها مطالعه کنید.

حیوان فک یکی از جانداران نیمه آبزی می باشد و در گروه پستانداران قرار می گیرد. این حیوانات بسیار زیبا هستند و جزء مهمترین آبزیان به شمار می روند. این حیوانات همه بخش های بدنشان برای طبیعت مفید بوده و اگر آن ها نباشند اکوسیستم مختل خواهد شد.

آشنایی با فک

آشنایی با حیوان فک

حیوان فک دارای گونه های وسیعی از آبزیان اند و دارای بدترین بوی معده هستند. این جانوران فقط در موارد محدود از آب خارج می شوند زیرا به زحمت می توانند روی زمین راه بروند. برخی از فک ها گوش ندارند که به فک های بیگوش معروف اند و برخی دیگر دارای دم های بسیار کوتاهی اند که نمی توانند بیش از چند ساعت بر روی زمین باشند و برای حرکت آسان تر مجبور اند به درون آب بروند.

یکی از فک هایی که در ایران زندگی می کند و در دریای خزر و تمامی دریاچه های مربوط به آن یافت می شود فک خزری است. در ادامه درباره این نوع فک اطلاعاتی را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

فک خزری و اطلاعاتی درباره آن

این فک ها همانطور که از نام آن ها پیداست در آب های خزر یافت می شوند و جایی دیگر نمی توانید آن ها را پیدا کنید. این فک ها به صورت متوسط حدودا ۸۰ کیلو گرم وزن دارند و وزن ها حدودا ۱ و نیم متر است. این فک ها تنها پستانداران دریای خزر می باشند و به همین دلیل بیش تر به سگ آبی مشهور اند.

اهمیت سگ های آبی برای دریای خزر بسیار زیاد می باشد حتی مدفوع این پستاندار هم یک منبع غذایی به شمار می رود و در صورت انقراض آن ها اکوسیستم به طور کلی به خطر می افتد. این پستانداران به صورت منظم مهاجرت می کنند و با گرم و سرد شدن دمای آب مکان زندگی خود را تغییر می دهند. فک ها یک زندگی سه دوره ای دارند که شامل دوره جفت گیری، دوره موریزی و دوره مهاجرت و پیدا کردن غذا می باشد.

تغذیه فک خزری

تغذیه فک ها

بیش تر فک ها از ماهی ها و سخت پوستانی تغذیه می کنند که در دریاچه ها و دریا ها وجود دارد و فک های خزری نیز از این قاعده مستثنی نمی باشند. غذای روزانه فک های بالغ به ۳ الی ۴ کیلوگرم می رسد و به صورت سالانه هر فک حدودا ۱ تن ماهی مصرف می کند.

رفتار شناسی

بیشترین تحقیقاتی که روی فک ها صورت گرفته است مربوط به فک های خزری می باشد. فک ها به دلیل پستاندار بودن نمی توانند مدت زمان بسیار زیادی را زیر آب بمانند زیرا آبشش ندارند اما می توانند حدودا ۱ دقیقه یا کم تر در عمق ۵۰ متری آب بمانند. فک ها تنها در زمان جفت گیری به صورت گروهی دیده می شوند و بعد از آن به تنهایی زندگی می کنند. صدای بلند فک ها در حین نزدیک شدنشان به یک دیگر هنوز ناشناخته باقی مانده است.

تولید مثل

فک ها از پستاندارانی می باشند که سیستم تک همسری دارند و تنها یک همسر برای خود انتخاب می کنند و برای جفت گیری بیش تر به مناطق سرد و یخ زده دریا ها مهاجرت می کنند. دوره حاملگی این جاندار حدودا ۱۱ ماه طول می کشد. جالب است بدانید که این حیوانات در ابتدای تولد سفید اند و با گذشت زمان تغییر رنگ نسبی در آن ها مشاهده می شود. هر دو جنس این حیوان در سن ۵ الی ۷ سالگی به بلوغ جنسی می رسند و می توانند جفت گیری داشته باشند.

 حیوان فک

با بازدید از بخش دانستنی های حیوانات می توانید مطالب بسیار جالب و خواندنی درباره حیوانات بخوانید و با کلیک بر روی لینک داده شده اطلاعات بسیار زیادی درباره حیوانات دیگر بدست بیاورید. مطالب پیشنهادی ما به شما حیوان خرچنگ و حیوان ولورین می باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو