طرز تهیه کوفته کشک

کوفته کشک , طرز تهیه کوفته کشک , دستور پخت کوفته کشک

کوفته انواع مختلف دارد و با سسی که معمولا با رب گوجه فرنگی یا سبزی یا مواد تشکیل دهنده کوفته هست، پخته می ‌شود. کوفته قلقلی و کوفته تبریزی جزء مشهور ترین خوراک ‌های کوفته در ایران هستند. اما کوفته برنجی با کشک در اصفهان از این کوفته‌ها هم مشهور تر و معروف ‌تر است. به نظر می‌ رسد غذا‌هایی که با کشک درست می‌شوند در استان اصفهان پرطرفدار هستند. اما این نوع کوفته طعم فوق العاده ای دارد و سس این کوفته از کشک درست می‌شود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کوفته کشک در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم کوفته کشک
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
برنج آبکش شده۱ پیمانه
سبزی معطر (گشنیز، تره، جعفری، شوید)۴ تا ۵ قاشق غذا خوری
کشک۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیب زمینی کوچک۱ عدد
نعناع خشک۱ قاشق غذا خوری
سینه مرغ چرخ کردهنصف یک عدد
روغنبه میزان لازم
تخم مرغ۱ عدد
نعناع خشک۱ قاشق غذا خوری
زردچوبه۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
فلفل قرمزنصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
مواد میانی
آلو بخارابه مقدار لازم
پیاز سرخ شده چیپسیبه مقدار لازم
زرشک و گردوبه مقدار لازم

طرز تهیه کوفته کشک

مرحله اول

برای تهیه کوفته خوشمزه با کشک در ابتدای کار، یک عدد پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را رنده کرده و آب می گیریم و درون یک کاسه می ریزیم. و با نمک و ادویه مخلوط می‌ کنیم. گوشت و سینه مرغ را اضافه می ‌کنیم و ورز می ‌دهیم.

مرحله دوم

سپس سبزی‌ های ساطوری شده، تخم مرغ و برنج را اضافه می‌ کنیم و ورز می ‌دهیم تا اصطلاحاً بیات شود. برای این کار، مواد را با ضربه به کف کاسه می ‌زنیم. وقتی مخلوط با یک حرکت دست جمع شد، آماده است.

مرحله سوم

به اندازه دلخواه از مواد کف دست باز می‌ کنیم. کمی گردو و زرشک و پیاز چیپسی و آلو بخارا به دلخواه، می ‌ریزیم و گرد می‌ کنیم. فشار می‌ دهیم تا هواگیری شود. یک تا دو ساعت در یخچال یا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در فریزر قرار می‌ دهیم تا خودش را بگیرد.

مرحله چهارم

در این مرحله پیاز دیگری را شسته و پوست کنده و با رنده ریز رنده می ‌کنیم. در ادامه یک قابلمه را با سه قاشق سوپ ‌خوری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس پیاز ها را به آن اضافه کرده و تفت می ‌دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله نعنا خشک را اضافه کرده و بعد از این که حدودا ۳۰ ثانیه تفت خورد، آب را اضافه کرده و سیب زمینی رنده شده را به آن اضافه می‌ کنیم. وقتی شروع به جوشیدن کرد، کوفته ها را یکی یکی اضافه می ‌کنیم.

مرحله ششم

کوفته ها کاملاً سرد و سس کاملاً داغ باشد تا شک وارد شده و باز نشوند. تا ۳۰ دقیقه درب ظرف را باز می ‌گذاریم. سپس ۲۰ دقیقه با درب بسته می‌ جوشانیم. و در آخر کشک را اضافه کرده و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه سرو می ‌کنیم. کشک را بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید جوشاند.