فرش کاشان چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟

فرش کاشان چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟


منبع: بیتوته

166

1400/5/7

08:28


فرش کاشان چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد؟



فرش کاشان,خصوصیات فرش کاشان,ویژگی های فرش کاشان

فرش کاشان

 

نکات مهمی که باید درباره فرش کاشان بدانید

فرش از وسایل ضروری یک خانه است که در بیشتر منازل ايراني‌ به ویژه آن هایی که معماری سنتی دارند به عنوان کف پوش مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود اینکه خرید و فروش فرش از گذشته های دور در ایران رایج بوده است ولی هنوز هم هنگام دیدن طرحها و انواع گوناگون آن کلافه می شویم و از خریدهای دشوار خانه حسوب می شود که با آشنایی بیشتر و دقت به نکاتی در موقع خرید می توان انتخابی خوب و مطمئن را داشت.

کلا فرش ها و انواع تولیدات نساجی در دو دسته کلی دستبافت و ماشینی قرار می گیرند . فرق عمده این دو دسته در نوع بافت و الیاف بکار رفته به عنوان نخ خاب خواهد بود. شهرهای کاشان ، اصفهان ، مشهد و تبریز از پیشروان در این میدان هستند که تولیدات خود را در بازارهای جهانی به فروش می رسانند. در ادامه با ارائه توضیحاتی بیشتر درباره فرشها بیشتر با فرش ماشینی و دستبافت کاشان آشنا خواهیم شد .

 

فرش کاشان,خصوصیات فرش کاشان,فرش دستبافت کاشان

خصوصیات فرش کاشان

 

دانستنی هایی درباره فرش دستبافت کاشان

فرش‌هاي دستباف به فرشهایی گفته می شود که گره به گره آن به وسیله دست هنرمندان و فرشبافان زده شده و مملو از هنر و ارزش است. در کل فرش دستبافت کاشان در قالب سه دسته اصلی با نام های : ترنج ، خشتي و افشان با استفاده از دارهای قالی بافته می شوند.

 

در بین سه دسته گفته شده لچک ‌ترنج در همه جای دنیا طرفدارانی به سمت خود کشیده است و از پرفروش ترین آثار هنر نساجی کاشان است که مي‌توان مدعی بود فرش ترنجی در بیشتر خانه‌ هاي ايرانيان وجود دارد. حاشيه‌ هاي پهن در چهار سوی فرش و وجود طرحي بيضي يا دايره وار در بین آن از نگاره های مختص ترنج و خصوصیت اصیل فرش دستبافت است. استقبال زیاد به وجود آمده از نگاره های متقارنی است که در چهار ربع فرش قرار گرفته و تماما به طرف محراب به عنوان نقطه تمرکز جمع شده اند.

 

ترنج برگرفته از معماري ساختمان‌هايی است که در آخر دوره اشکانيان آوازه فراوانی داشتند و بر سردر ایوان و حياط ساختمان‌هاي دوره اشکانیان گچ بری می شدند . لچک‌ هایي در اطراف فرش وجود دارد که سمبل باغچه ‌هاي سرسبز خانه های قدیمی است که خانواده ها را دور هم جمع می کرده ، همینطور محراب یا ترنج را می توان به حوض وسط حیاط که به شکل بیضی یا دایره ساخته می شده است هم نسبت داد .

 

فرش کاشان,خصوصیات فرش کاشان,دانستنی هایی درباره فرش دستبافت کاشان

فرش دستبافت کاشان

 

در طرح های افشان که بعدها به وجود آمد و توانست دسته ای از فرشهای دستبافت کاشان را به خود اختصاص دهد ، خصوصیت اصلی آن این است که لچک و ترنج از نقشه حذف ولی حاشیه حفظ گردید .

 

طرح افشان همان گونه که از نامش معلوم است افشان و بی نظم بوده است ، به این صورت که در وسط فرش طرحی از گلها با ساقه بلند و پربرگ دیده می شود و در انتها هر شاخه منشعب و شاخه های دیگری به وجود می آیند . در طرح خشتي به عنوان آخرین طرح معروف در حال حاضر به صورت خشت همه سطح داخلي فرش را پوشانده است .

 

مستطيل‌هاي مساوي شبیه به خشت فرش را به چند قسمت تقسيم نموده که در داخل هر خشت نقشي متفاوت دیده می شود . نقش های درون خشت ها به هیچ عنوان تکراری و متقارن نیستند بلکه عدم تقارن و متفاوت بودن هر مستطیل علامت مرغوبیت و ارزش بیشتر این محصول است . طرح های نام برده از معروفترین انواع فرشهای دستبافت کاشان هستند  ولی به این سه دسته خلاصه نمی شوند میتوان از انواع آن به گبه ، فرش‌هاي ترکمن و غیره اشاره کرد .

 

فرش کاشان,خصوصیات فرش کاشان,دانستی هایی در مورد فرش ماشینی کاشان

دانستی هایی در مورد فرش ماشینی کاشان

 

دانستی هایی در مورد فرش ماشینی کاشان

خرید فرش ماشینی به علت کم بودن اطلاعات برخی از خریدارن فرش از خرید های دشوار و زمان گیر محسوب می شود که ما توضیحات کوتاهی در این مقاله برای شما می گوییم.

 

فرش بافته شده با نخ   100٪ اکریلیک از نظر ماندگاری ، مقاومت در برابر پارگی ، تغییر نکردن بعد از شستشو ، مقاومت در مقابل حرارت و تغییر نکردن در اثر نور و البته روشنایی و زیبایی به ترتیب بالاتر از فرشهایی که درصدی از مواد دیگر را در ترکیب خود دارند یا عمدتا با الیاف دیگر بافته می شوند. فرش های عرضه شده در بازار فرش ایران 100 درصد از اکریلیک ساخته شده و از همه خصوصیت های گفته شده برخوردار است.

 

یکی از بهترین شیوه ها برای تعیین کیفیت فرشهای ماشینی بررسی ظاهر فرشها است. فرش هایی که موهای نازک و ظریفی دارند بهتر از فرش های ضخیم و غیر قابل انعطاف هستند.

 

برای منازلی که کودکان و اشخاص مسن در آنها زندگی می کنند ، بهتر است فرش هایی را که در اطراف آنها دوخته شده است خریداری کنید و از زمین خوردن آنها روی سرامیک و پارکت پیشگیری کنید.

 

فرش کاشان,خصوصیات فرش کاشان,ویژگی های فرش کاشان

فرش ماشینی کاشان

 

فرش هایی با رنگ تیره و طرح های تزئین شده بیشتر مناسب خانه هایی با جمعیت بالا یا خانه هایی که کودکان خردسال در آن زندگی می کنند ، است. کارخانه فرش کاشان انواع متنوعی از فرش 500 شانه – فرش 700 شانه – فرش 1000 شانه -فرش 1200 شانه -فرش 1500 شانه طرح ها را در رنگ های سرمه ای ، قهوه ای و تیره نسبتاً به خریداران گرامی ارائه می دهد.

 

فرش هایی با طرح مدرن جلوه و زیبایی به خصوصی دارند ولی فرش هایی با طرح های سنتی به خصوص طرح های برگرفته از طبیعت سبب صمیمیت و آرامش بیشتر فضا می شوند. به طور کلی ، بهتر است طرح هایی انتخاب شوند که علاوه بر اصیل بودن و استفاده از عناصر طبیعت ، دارای جلوه های نسبتاً جدیدی هم باشند. کارخانه فرش کاشان با طرح هایی هماهنگ با دکوراسیون جدید خانه های امروزی ، انواع فرش های سنتی را به خریداران عزیز ارائه می دهد.

 

نوع دستگاه و ماشین آلاتی که فرش توسط آن بافته می شود اهمیت دارد . شناسنامه فرش بايد علاوه بر نوع ماشين بافنده را نیز معلوم کند . نوع ماشین شامل نام دستگاه ، شرکت و کشور سازنده همین طور سال ساخت می باشد .

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو