مراحل فروش خودرو کار کرده و هزینه های انتقال سند خودرو

مراحل فروش خودرو کار کرده و هزینه های انتقال سند خودرو


منبع: آرگا

86

1400/5/7

14:09


توجه داشته باشید که فروختن خودرو دارای گام های پیچیده و مختلفی است که چند روزی شما را سرگردان خواهد کرد. با این حال در این مقاله سعی داریم به بیان اصول و مراحل فروش خودرو به صورت کامل بپردازیم با ما همراه باشید.

به طور کلی خرید و فروش خودرو به عنوان یکی از بزرگ ترین سرمایه های افراد در حال حاضر دارای ریسک بالایی است و عمدتا مراحل معامله برای فردی که می خواهد ماشین خود را به بهترین قیمت به فروش برساند و همچنین فردی که متقاضی خرید خودرو کارکرده است قطعا با خطرات بسیار زیادی همراه خواهد بود.

آشنایی با مراحل فروش خودرو

همانطور که می دانید در جامعه امروزی با توجه به افزایش روزافزون تعداد خودروها خرید و فروش آن ها و همچنین انتقال سند آن یکی از رایج ترین معاملات در میان مردم محسوب می شود. در واقع فروشنده و خریدار خودرو به عنوان طرفین معامله باید در نظر داشته باشند که مراحل انتقال سند خودرو شامل نکات ریز و درشتی خواهد بود که رعایت تمامی آن ها باید به دقت و بدون هیچ کم و کاستی صورت پذیرد تا بعد از انجام معامله هیچ مشکلی برای فروشنده و همچنین خریدار به وجود نیاید.

گام ها و مراحل فروش خودرو

توجه داشته باشید که بر اساس قوانین رسمی کشور افرادی که پس از فروش هر وسیله نقلیه قصد سند زدن آن را به نام خریدار دارند بایستی مراحل را به درستی طی کنند تا نقل و انتقال خودرو بدون کمترین مشکل حقوقی انجام شود. همانطور بارها اشاره شده ریسک معامله خودرو بسیار بالا است زیرا شما نسبت به فروش یکی از سرمایه های زندگی تان اقدام کرده و به همین خاطر باید حتما تمامی مراحل را به صورت قانونی پیگیری نمایید.

برای مثال هنگام فروش گران ترین خودروها که مبلغی چند صد میلیون تومانی یا میلیاردی دارند نباید به بازارهای دلالی ماشین مراجعه کنید و یا به صحبت های غیرکارشناسی دوستان و آشنایان و برآورد قیمتی آن ها اکتفا نمایید که به همین خاطر به شما پیشنهاد می شود حتما پیش از فروش ماشین کارکرده خود از سایت های معتبر و شرکت های فعال در زمینه کارشناسی، قیمت گذاری و فروش فوری خودرو کمک بگیرید.

جالب است بدانید که پس از به توافق رسیدن طرفین و تعهدات شکل گرفته باید در قولنامه نحوه پرداخت هزینه از سوی خریدار، زمان تحویل خودرو، بیمه و کارت سوخت از سوی فروشنده، زمان و نحوه تعویض پلاک و همچنین نحوه پرداخت عوارض و مالیات نیز برای حضور در دفترخانه تعیین گردد.

روشهای مختلف فروش خودرو

مراحل پیچیده فروختن خودرو:

توجه داشته باشید که امروزه خرید و فروش خودرو ها مراحل ویژه و پیچیده ای دارد که در ادامه سعی داریم به بیان برخی از مراحل آن به صورت کامل بپردازیم:

مرحله اول: جذب مشتری

توصیه می شود که شما به عنوان فروشنده خودرو حتما صادق باشید یعنی که تمامی ایرادها و آپشن های اتومبیل خود را به صورت واضح بیان کنید و خود را جای خریدار بگذارید. همچنین پیشنهاد می شود که هنگام فروش خودرو خود از وجود یک کارشناس متخصص استفاده نمایید.

مرحله دوم: آماده سازی مدارک جهت تحویل به خریدار

اگر شما خودتان را جای بگذارید و توقع داشته باشید معامله ای امن و آسان را تجربه کنید می دانید که باید هنگام فروش خودرو تمامی اسناد و مدارک را بر اساس اصول حقوقی به خریدار تحویل دهید. البته که توصیه می شود معامله ماشین را حتما زیر نظر کارشناسان حقوقی انجام دهید و از معامله در پارکینگ های دلالی ماشین و مکان های غیر اداری خودداری نمایید.

چگونگی خرید و فروش ماشین

مرحله سوم: تنظیم سند های انتقال خودرو

توجه داشته باشید که در این مرحله فروشنده باید مراقب باشد که اگر وکالت کل امور یعنی تعویض پلاک و فروش را به خریدار می دهد باید در همین مرحله در دفترخانه با خریدار تصفیه کامل کند زیرا از این به بعد خریدار برای هیچ امضایی نیاز به حضور فروشنده ندارد و با این وکالتنامه کل اقدامات را به تنهایی انجام خواهد داد.

پس فروشنده باید کل مبلغ خودرو را در همین مرحله از خریدار دریافت کرده و با او برای همیشه خداحافظی کند. البته خریدار نیز باید دقت کند که اگر اقدام به تصفیه حساب با فروشنده می کند حتما وکالتش وکالت تام یعنی تعویض پلاک و فروش و انتقال خودرو را داشته باشد تا پس از تعویض پلاک نیازی به حضور مجدد فروشنده برای انتقال سند محضری نداشته باشد.

پس از این مرحله فروشنده با خیالی آسوده و با قبول هزینه ی وکالتنامه کلیه اختیارات تعویض پلاک و همچنین مراجعه بعدی به دفترخانه و تنظیم سند نهایی را به خود خریدار واگذار می کند و دیگر نیازی به حضور فروشنده از مرکز تعویض پلاک و دفترخانه نیست و خود خریدار هم با گرفتن وکالت تمام امور مراحل بعدی با اطمینان خاطر با فروشنده تصفیه حساب می کند.

چگونگی انتقال سند در فروش ماشین

مرحله سوم: بررسی مدارک، تحویل خودرو و دریافت مبلغ

همانطور که گفته شد بهتر است بررسی مدارک خودرو برای حصول اطمینان هر دو طرف معامله توسط شخص سوم را به خوبی بررسی کنید و سپس مراحل دریافت وجه و تحویل ماشین که عموما مراحل زمان بر و پر دردسر هستند را طی کنید.

به طور کلی در این مرحله شما پس از مرحله سخت و نفس گیر چانه زنی بر سر قیمت باید یک روز اداری را صرف تعویض پلاک و فک رهن کنید و سپس در روز دیگر نسبت به پرداخت و صفر بودن تمامی عوارض، بدهی های سالانه و عوارض شهرداری و توقیف خودرو اطمینان حاصل کنید. عمدتا پس از این مراحل که در خوش بینانه ترین حالت حداقل سه روز اداری وقت شما را می گیرد باید با خریدار خودرو یک قرار محضری جهت انتقال اسناد و دریافت وجه تنظیم کنید.

مراحل مختلف فروختن ماشین

هزینه نقل و انتقال سند خودرو بر عهده کدام طرف است؟

بهتر است بدانید که هزینه انتقال خودرو در تمامی دفاتر اسناد رسمی کشور یکسان است و بر اساس جداول مالیات نقل و انتقال تعیین خواهد شد. در واقع هزینه های نقل و انتقال سند خودرو به دو بخش مجزا تقسیم می شود عبارت اند از:

  1. هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال
  2. هزینه حق التحریر

هزینه های ناشی از فروش خودرو

دقت داشته باشید که از میان دو مورد ذکر شده هزینه حق الثبت مربوط به دولت بوده و هزینه حق التحریر نیز به حساب دفترخانه واریز خواهد شد. باید در نظر داشته باشید که این هزینه برای هر خودرویی بر اساس مدل آن متفاوت است. معمولا هزینه های مربوط به دولت را فروشنده پرداخت و هزینه دفترخانه نیز بین فروشنده و خریدار تقسیم می شود. البته در صورت توافق بین طرفین هنگام عقد قرارداد پرداخت بر اساس توافق انجام خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو