رشد قیمت در اولین هفته مرداد ماه در حالی ثبت شد که بسیاری تصور می کردند با پایان یافتن تعطیلات ۶ روزه در تهران و شهرهای قرمز شاهد افت قیمت خودرو در بازار خواهیم بود، تصوری که با پایان قرنطینه محقق نشد و بازار با افزایش قیمت، خریداران را غافلگیر کرد.  

رشد قیمت در بازار خودرو در حالی شکل گرفته که مراکز شماره گذاری از حدود یک ماه پیش در شهرهای قرمز تعطیل است و معاملات محدودی هم که در این مدت در بازار صورت گرفته به صورت وکالتی ثبت شده اند، معامله وکالتی در اصل باید بازار خودرو را با سمت نزولی شدن قیمت ها هدایت کند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه تعطیلی نیز نتوانست سد راه افزایش قیمت خودرو در بازار شود.  

حال باید دید با باز شدن مراکز شماره گذاری بازار چه تغییراتی خواهد کرد.

براساس رصد بازار خودروها در هفته سپری شده بیشترین رشد قیمت در میان خودروهای پرتیراژ به «۲۰۶ تیپ ۲» و «سمند lx» رسید و این دو خودرو هر کدام رشدی ۵ میلیون تومانی را در بازار تجربه کردند.  

عوامل مختلفی روی رشد قیمت خودروهای داخلی پرتیراژ تاثیرگذار بوده. هفته هاست نرخ دلار نوسانات زیادی داشته که این روند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

علاوه بر ریز نوسان های نرخ دلار که رشد قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی را به همراه داشته، توقعِ انتظاری که در بازار به وجود آمده نیز بر این روند اثرگذار بوده است.  انتظار برای مشخص شدن نتایج مذاکرات و تعیین کابینه دولت جدید از جمله عوامل انتظاری هستند که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده اند. این عوامل انتظاری  چند ماهی است بر بازار خودرو سایه افکنده و بازار را با کوچیک ترین تغییری دستخوش نوسان می کند.

فعالان بازار معتقدند؛ نوع نگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت آینده به بازار خودرو می تواند بسیار بر این بازار  اثرگذار باشد، با این شرایط انتظار برای مشخص شدن وزیر آینده و برنامه‌های آن یکی از مواردی است که بازار را چشم انتظار نگه داشته است. از سوی دیگر بهبود روند مذاکرات هسته ای نیز می تواند این بازار سرکش را آرام کند.

  روند بازار خودرو

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در اولین هفته مردادماه و پس از تعطیلات ۶ روزه تهران و برخی از شهرها به دلیل شیوع کرونا پرونده خودروهای داخلی با نوسان کمی بیش از ۲ درصدی قیمت در بازار بسته شد. به گفته فعالان با باز شدن نمایشگاه های خودرو با وجود تعطیلی مراکز شماره گذاری بازار باز هم شاهد رشد قیمت بود و پرونده اولین هفته مرداد ماه با رشد ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیونی تومانی بسته شد و برخی از خودروها نیز تغییر قیمتی نداشتند. 

ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که بیشترین رشد قیمت در اولین هفته مرداد ماه به پژو «۲۰۶ تیپ ۲» و«سمند lx»  رسید و این دو خودرو در مدت زمان مورد بررسی رشدی ۵ میلیون تومانی را تجربه کردند.

قیمت کوییک در بازار خودرو

با توجه به وضعیت بازار این سوال مطرح می شود که خانواده «کوییک» این هفته در میان محصولات سایپا چه روندی داشته اند؟ براساس ارزیابی بازار، کوییک معمولی هفته سپری شده را با رشد یک میلیونی قیمت پشت سر گذاشت و  قیمت آن به ۱۵۸ میلیون تومان رسید و   «کوییک R » نیز در این مدت رشد دو میلیون تومانی در بازار داشت و ۱۶۳ میلیون تومان در بازار قیمت گذاری شد.

شاهین 8

 قیمت «شاهین» در بازار خودرو

از دیگر محصولات سایپا می توان به خودرو «شاهین» اشاره کرد که اواخر سال گذشته به تعداد محدود و به صورت نمادین به خریداران این خودرو تحویل شد. شرکت سایپا در آن زمان قیمت 268 میلیون تومان را برای این خودرو تعیین کرد، اما براساس قیمت های جدید اعلامی از سوی شرکت های خودروساز قیمت کارخانه ای شاهین  به 291 میلیون تومان رسید و رشدی 23 میلیون تومانی را تجربه کرد.

به گفته فعالان بازار خودرو هر چند این خودرو به صورت محدود در بازار عرضه شده و اندک شماری از آنها از رهن کارخانه خارج شده اند با این شرایط می توان گفت در حال حاضر این خودرو در بازار 353 تا 360 میلیون تومان قیمت گذاری می شود، اما با توجه به اینکه هنوز سند شاهین در رهن است و بسیاری تمایل به خرید و فروش های متفرقه ندارند نمی توان قیمت قطعی این خودرو را اعلام کرد.

قیمت محصولات پژو در بازار

براساس رصد بازار، خانواده «پژو 206» نیز هفته سپری شده را در بازار با رشد 2 تا 5 میلیون تومانی به پایان رساندند. براساس ارزیابی های صورت گرفته «206 تیپ 2» در بازار 226 میلیون تومان قیمت گذاری شد و رشد 5 میلیونی را ثبت کرد. از سوی دیگر قیمت «تیپ 5 این خودرو» نیز در هفته سپری شده با رشد 2 میلیونی به 272 میلیون تومان رسید. «پژو 206 صندوقدار» دیگر محصول خانواده 206 نیز در هفته سپری شده رشدی 3 میلیونی را تجربه کرد و قیمت آن به 255 میلیون تومان رسید.

پژو 8

 قیمت خانواده سمند در بازار

ارزیابی بازار محصولات ایران خودرو نشان دهنده آن است که «سمند lx با موتورEF7 »  همانند هفته سپری شده را با رشد قیمت 1 میلیونی در بازار به پایان رساند و در مدت زمان مورد بررسی با قیمت 241 میلیون تومان در بازار عرضه شد. «سمندlx» نیز با رشد 5 میلیونی در بازار با قیمت 215 میلیون تومان قیمت خورد و «سورن» هم تغییر قیمتی نداشت و در دوره زمانی مورد بررسی در بازار 246 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

 
 

سمند 8

قیمت تیبا در بازار

از دیگر محصولات بازار پرتیراژ ها می توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی قیمت «تیبا صندوقدار» با رشد  دو میلیونی و 500 هزار تومانی در بازار به 137 میلیون تومان رسید.  قیمت «تیبا2» معمولی نیز با تغییر دو میلیونی قیمت در بازار 142 میلیون قیمت خورد.

ساینا نیز که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است در هفته سپری شده  رشد 500 هزار تومانی قیمت داشت و در بازار با قیمت 147 میلیون و 500 هزار تومان قیمت گذاری شد.

123EEE