متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه


منبع: برترین ها

107

1400/5/9

06:55


احسان حدادی و فرزانه فصیحی هر دو به نتیجه خاصی نرسیدند و به نوعی در نهایت ناکام بودند، اما چرا جامعه ایرانی یکی را با لاک و مشت گره کرده‌اش تمجید کرد و یکی را هم تکفیر.

برترین‌ها: احسان حدادی و فرزانه فصیحی هر دو به نتیجه خاصی نرسیدند و به نوعی در نهایت ناکام بودند، اما چرا جامعه ایرانی یکی را با لاک و مشت گره کرده‌اش تمجید کرد و یکی را هم تکفیر.

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

فرزانه فصیحی آنگونه که خودش می‌گوید تا همین چند‌ماه پیش هم، دویدن در المپیک، برایش رؤیایی دست‌نیافتنی بود. دیروز صبح به وقت توکیو، فرزانه رویایش را در بیداری دید. او نخستین دختر ایران است که پس از ۵۷ سال در ۱۰۰‌متر، جذاب‌ترین ماده دوومیدانی المپیک مسابقه داد.

فرزانه فصیحی به نیمه‌نهایی نرسید، اما وقتی روبه‌روی خبرنگاران ایستاد، لبخند زد. گفت اتفاقی که دوست داشته نیفتاده، با وجود این فکر می‌کند این نه پایان، که یک آغاز خواهد بود. همزمان با فرزانه یا شاید کمی زودتر، نازنین ملایی، در فینال‌B مسابقه‌های روئینگ تک‌نفره المپیک، قایقش را به آب انداخت. او هم یکی از هزاران دختر ایرانی است که مثل فرزانه فصیحی و هانیه رستمیان و دیگران سرسختانه خودش را به المپیک رسانده است.تصاویری از دست بند فرزانه فصیحی با طرحی از نقشه ایران در فضای مجازی منتشر و با توجه کاربران مواجه شد.

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

فرزانه ابراهیم‌زاده، مورّخ در مورد این تصویر در اینستاگرام خود نوشت: این تصویر گتی ایمیجز از نظر من تمام تاریخ ۱۳۰ ساله جنبش زنان است، از آن روز که زنان گرسنه به پشت کاخ سلطنتی اجتماع کردند، از روزی که بی بی خانم استرآبادی قلم برداشت برای نوشتن معایب الرجال تا زمانی که زنان انجمن نسوان وطنخواه در میدان توپخانه مکر زنان را به آتش زدند تا روزی که نخستین دختر‌ها از پشت میز مدرسه فارغ التحصیل شدند و زنان رای دادند. این مشت گره کرده با پرچم ایران همه تاریخ زنان آزادی خواه ایران است مشت گره خورده فرزانه فصیحی بعد از دویدن به سمت پیروزی نماینده همه این تاریخ است و انگار می‌گوید: اندکی صبر سحر نزدیک است. مهم نیست او چه رده‌ای می‌آورد جنبش زنان متوقف نمی‌شود و زنان حرکت می‌کنند.

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

کاربری نوشت: «اگر یک دهم هزینه‌ای که برای احسان حدادی شد برای ایشون می‌شد الان چند دهم ثانیه را هم جبران می‌کرد و به دور بعدی می‌رفت.» کاربر دیگری نوشت: «فرزانه فصیحی نماد خیلی از ماهاست که با وجود تلاش و زحمات زیاد نادیده گرفته می‌شیم و کمترین ارزشی برامون قائل نیستن.»

کاربران زیادی هم از این که صدا و سیما رقابت این ورزشکار را از تلویزیون پخش نکرد به عملکرد این سازمان انتقاد کردند.

آزاده مختاری نوشت: رئیس "ما" مالیات نمیدهیم که حتی نتوانیم مسابقه قهرمانانمان را هم ببینیم..

دیگری نوشت: «خانم فرزانه فصیحی عزیز. شما قهرمان مردمید. تلاش تان برای یک ملت الهام‌بخش است، با علاقه اخبار رقابت هایتان را دنبال کردیم و با امید و اطمینان به انتظار موفقیت‌های بعدی تان می‌مانیم. شما در چشم و قلب مردم درخشانید، بی‌نیاز از پوشش خبری رسانه ملی»

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

احسان حدادی همانی بود که پیش‌بینی می‌شد؛ یک پرتاب ضعیف، حذف از بازی‌های المپیک توکیو، وعده مدال در بازی‌های آسیایی و زمزمه حضور در المپیک بعدی.روزنامه آفتاب یزد در این باره نوشت: عملکرد ضعیف حدادی در المپیک توکیو نگاه‌ها را به او معطوف و این انتقاد را روانه او ساخته که، برای او که به قول خودش ورزشکار مدال‌آوری است، هزینه‌های زیادی صرف شده و حتی از دستمزد بالایی هم برخوردار است چرا باید این چنین بی‌انگیزه در المپیک حاضر شود و ببازد. جالب اینجاست که احسان حدادی از باختش اصلا ناراحت نیست. او گفت:«دوست داشتم چهارمین المپیکم نتیجه بهتری بگیرم. اما از من خواستند در چهارمین المپیکم شرکت کنم. از طرفی اگر من نمی‌آمدم و کسی هم جایگزینم نمی‌شد، حالت خوبی نداشت و من به احترام المپیک آمدم. حالا خیلی هم ناراحت نیستم.».در این میان کاربران شبکه‌های اجتماعی هم به احسان حدادی انتقاد‌هایی داشته اند.

یکی از کاربران در این باره نوشته است: «احسان هر چیزی یک حدی دارد. وقتی از حد آن گذشت دیگر نمی‌شود. حالا حضور چهارمین بار هم مبارک باشد».

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

دیگری نوشت: «حدادی بعد از المپیک لندن راه رو اشتباه رفت و اصطلاحا جوگیر شد. اما با این وجود ورزشکار با اخلاق و افتخار آفرین ایران است».

کاربر دیگری گفته است: «این همه پول خرجش کردن. آخرش خراب کرد تازه نازم می‌کرد می‌گفت من باید تو خارج از ایران درمان بشم».

یکی دیگراز کابران اینطور می‌نویسد: «آقای حدادی! سرتاسر سال با حقوق بالا و هزینه‌های گزاف و متعدد که بابت آماده‌سازی امثال تو ازجیب مردم درمانده هزینه می‌شود در رفاه زندگی می‌کنید! اما درموقع عمل چنین عمل کرده و طلبکارانه یا مریضی یا سایر عوامل ماورائی رابهانه می‌کنید؟»

متکبر مثل احسان، الهام‌بخش مثل فرزانه

کاربران دیگر نوشته اند: «والا از اون موقع که من یاد دارم ایشان مصدوم بودن»، «یعنی نمی‌شد رو یه استعداد جوان سرمایه‌گذاری کرد تا حداقل تو المپیک بعدی نتیجه بگیره؟ یعنی بی‌برنامگی تو فدراسیون‌ها بیداد میکنه. اینا المپیک رو با بازی‌های باشگاهی خودمون که سراسر بی‌نظمی وتبعیضه اشتباه گرفتن»، «احسان حدادی پس از حذف تاریخی از رقابت‌های المپیک توکیو گفته که ناراحت نیستم. من به احترام المپیک به توکیو آمدم.

اردیبهشت سال جاری، روزنامه «همشهری» در گزارشی، از هزینه‌های غیرمتعارف «احسان حدادی» ورزشکار پرتاب دیسک ایران رونمایی کرد. طبق گزارش این روزنامه، فدراسیون دوومیدانی ایران در ۳سال و ۳ماه گذشته برای احسان حدادی حدود ۷۰۴ هزار دلار هزینه کرده است. در حالی که فدراسیون دوومیدانی ایران، در خوشبینانه‌ترین حالت، بیش از ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اردو‌های خارج از کشور احسان حدادی هزینه کرده، قهرمانان کشتی و وزنه‌برداری ایران با مشکلات جدی معیشتی مواجه بودند».

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو