صفر تا صد طراحی شیک و کاربردی اتاق نوزاد

منبع: فوت و فن

167

1400/5/9

10:56


صفر تا صد طراحی شیک و کاربردی اتاق نوزاد

دکوراسیون اتاق کودک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا یک دکوراسیون زیبا و مطابق با اصول چیدمان، تاثیر شگفت‌انگیزی روی پرورش قوه‌ی تخیل کودک شما دارد که بسیاری از مهارت‌ها را نیز از طریق آن می‌آموزد. اگرچه دکوراسیون اتاق کودک کاری سرگرم کننده است، اما اگر ندانید از کجا شروع کنید، برخورد با تمام جزئیات ممکن است کمی طاقت فرسا باشد. ایده‌های طراحی شیک و کاربردی اتاق نوزاد را در این مقاله دنبال کنید.

۱- یک تم انتخاب کنید

حتماً قبل از شروع دکوراسیون اتاق کودک تحقیق کافی کنید تا بعدها از اجرای ایده‌های خود برای تزئین اتاق نوزاد پشیمان نشوید. پینترست منبع بسیار خوبی برای الهام گرفتن است. هنگام تحقیق، بر مفاهیم گسترده ای مانند رنگ، سبک یا موضوع تمرکز کنید. فراموش نکنید که جزئیات زیبا را نیز ذخیره کنید. گاهی همین جزئیات ساده مانند یک نمونه کاغذ دیواری می‌تواند یک طراحی اتاق کودک شیک و خاص را القا کند! تصمیم گیری در مورد یک موضوع مخصوص برای اتاق نوزاد یا سبک دکوراسیون، انتخاب همه چیز از رنگ تا مبلمان را برای شما آسان می‌کند.

ایده‌های دکوراسیون اتاق کودک اغلب شامل موضوعات کودکانه و خلاقانه مانند کارتون‌های معروف مثل السا و آنا، جنگل حیوانات و اسب تک شاخ است. البته این به آن معنی نیست که حتما باید یک مضمون و تم خاص برای اتاق نوزاد انتخاب کنید، شما می‌توانید یک سبک دکوراسیون با مفهومی پیچیده تر، مانند سبک معاصر و یا یک سبک متعادل، آرام و یا ظریف تر مانند بوهو برای اتاق نوزاد انتخاب کنید.

۲- رنگ اتاق خواب نوزاد

برای انتخاب رنگ اتاق نوزاد به تصاویر الهام بخش خود نگاه کنید و در مورد انتخاب پالت رنگی اتاق کودک تحقیق کنید. رنگ اتاق خواب نوزاد را می‌توانید با در نظر گرفتن جنسیت نوزاد انتخاب کنید. از رنگ آبی اغلب در طراحی اتاق کودک پسرانه و از رنگ صورتی در دکوراسیون اتاق خواب دخترانه استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های خنثی برای دکوراسیون مدرن اتاق کودک و فارغ از جنسیت نوزاد بسیار عالی و کاربردی هستند. ترکیب رنگ‌های خنثی و پاستلی، امروزه از گزینه‌های محبوب رنگ آمیزی اتاق کودک است. اگر نگران یکنواخت شدن جلوه‌ی دکوراسیون اتاق کودک خود هستید رنگ را می‌توانید با انتخاب پرده فانتزی و آباژور یا دیگر اکسسوری‌ها با رنگ‌های جذاب و شاد مثل فرش، لوستر، روتختی، کوسن‌ها، تور بالای تخت نوزاد به اتاق کودک وارد کنید.

اگر به رنگ‌های تند و پررنگ علاقه دارید بهتر است فقط بر روی یک دیوار از آن استفاده کنید تا از آشفتگی بصری جلوگیری کنید.

با توجه به سایه‌های حیرت انگیز رنگ‌ها و تنوع رنگی زیاد، بهتر است ابتدا منسوجات اتاق کودک خود را انتخاب کنید و سپس از رنگ آنها برای رنگ‌آمیزی دیوار اتاق و انتخاب رنگ وسایل دکوراسیون اتاق کودک ایده بگیرید. هدف ما فقط تصمیم گیری درباره مفهوم رنگ است. پرده، فرش و ست روتختی نوزاد ممکن است با رنگ دیوار انتخابی شما مطابقت نداشته باشد.

۳- مبلمان اتاق نوزاد

بعد از تصمیم گیری در مورد سبک و رنگ دکوراسیون اتاق نوزاد نوبت به خرید سرویس خواب کودک می‌رسد.

هنگام طراحی دکوراسیون اتاق نوزاد همیشه به یاد داشته باشید که باید فضای کافی برای وسایل اساسی او وجود داشته باشد. نوزاد شما زمان زیادی را در خواب سپری خواهد کرد پس یک تخت کودک باید از همان ابتدا آنجا باشد. توجه داشته باشید که اولویت اول، تهیه وسایل مورد نیاز کودک است و بعد از آن به تزئینات توجه کنید.

در انتخاب مبلمان اتاق کودک طولانی مدت فکر کنید. اگر فضای اتاق برای قراردادن میز تعویض و کمد کافی نیست، قطعا در طولانی مدت از کمد سود بیشتری خواهید برد. با فکر کردن به آینده می‌توانید در هزینه و فضای خود صرفه جویی کنید. انتخاب سرویس خواب‌های چند منظوره برای اتاق نوزاد گزینه‌ی انتخابی خوبی هستند. سرویس خواب های چهار منظوره معمولا شامل تخت، میز تعویض، کمد لباس و ویترین است. پس از قرار دادن مبلمان بزرگ در اتاق، باید در تصمیمات مربوط به طراحی اتاق کودک خود تجدید نظر کنید و نقطه‌ی کانونی و دیوار شاخص اتاق نوزاد را مشخص کنید.

یک ایستگاه پرستاری در اتاق نوزاد طراحی کنید. فراموش نکنید شما احتمالاً دو سال اول وقت زیادی را دراتاق کودک خواهید گذراند. برای راحتی خود یک صندلی تهیه کنید که هنگام شیردهی به کودک، خواندن لالایی و خوابیدن در کنار آن احساس راحتی کنید.

 مهمترین فاکتورهای طراحی اتاق نوزاد

۴- منسوجات اتاق نوزاد را تهیه کنید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم؛ یافتن رنگ دیوار در تنالیته‌های دلخواه آسان است. چالش اصلی هماهنگی رنگ دیوارها با سایر منسوجات اتاق نوزاد مانند پرده، فرش، روتختی و … است. اگر قصد استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون اتاق نوزاد را دارید، ابتدا باید الگوی کاغذ دیواری را انتخاب کنید و سپس رنگ مناسب خریداری کنید. اگر کاغذ دیواری با طرح‌های شلوغ انتخاب می کنید بهتر است پرده و روتختی را ساده انتخاب کنید.

الزامی نیست که پارچه‌های رنگارنگ و طرح دار برای اتاق کودک بخرید. می‌توانید از رنگ های خنثی (مانند رنگ بژ و خاکستری) و پارچه های ساده استفاده کنید و با لوازم جانبی، رنگ و الگو را به اتاق اضافه کنید.

۵- پرده اتاق کودک

جنس پرده اتاق کودک یکی از فاکتورهای اساسی در دکوراسیون اتاق نوزاد است. در انتخاب جنس پرده دقت کنید که از مواد شیمیایی سمی در پارچه ی پرده استفاده نشده باشد و همچنین کودک شما به آن آلرژی نداشته باشد. برای اتاق نوزاد علاوه بر پرده فانتزی، باید پرده کلفت نیز خریداری کنید تا نور اتاق را هنگام خواب کودک در طول روز تنظیم کنید.

۶- نورپردازی اتاق کودک

هدف اصلی شما هنگام نورپردازی اتاق کودک راحتی و آسایش خود و کودک دلبندتان است. نوزادان نسبت به نور شدید بسیار حساس هستند. با استفاده از نورپردازی اصولی می‌توانید نور مناسب را تأمین کنید تا کودک در آرامش استراحت کند. از چراغ خواب استفاده کنید، اگرچه نوزاد تازه متولد شده شما هنوز از تاریکی نمی‌ترسد، اما نور چراغ خواب در شب باعث ایجاد امنیت و راحتی در هنگام تغذیه شبانه می‌شود. لوسترهای دیمردار بهترین انتخاب هستند، چون می‌توانید میزان نور لوستر اتاق کودک خود را بر حسب ضرورت کم و زیاد کنید.

۷- فرش اتاق نوزاد

فرش اتاق نوزاد باید نرم باشد تا برای سینه خیز رفتن و بعدها راه رفتن نوزاد راحت باشد. اگر ماندگاری اولویت اول شما است، الیاف مصنوعی قوی و قابل شستشو را انتخاب کنید. برای غیرسمی بودن سراغ الیاف ارگانیک بروید.  انتخاب مدل فرش اتاق کودک بستگی به سلیقه شما دارد. اگر هم برای اتاق کودک تان تم خاصی انتخاب کرده‌اید بر اساس آن تم، مدل فرش را انتخاب کنید.

کلام آخر: پروژه دکوراسیون اتاق کودک را در ماههای اولیه بارداری برنامه ریزی کنید و آن را شروع کنید. این شروع زود هنگام، به شما امکان می دهد این روند لذت بخش را بدون استرس به پایان برسانید و انرژی و وقت کافی برای طراحی اتاق کودک رویاهای خود صرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو