منبع: آرگا

140

1400/5/9

15:52


نوکیا ۵.۴ گوشی مقرون به صرفه و نسبتا پایین رده ای است که در مارس ۲۰۲۱ توسط HMD Global رونمایی و عرضه شد. با بررسی این گوشی ارزان قیمت که نظر کاربران زیادی را به خود جلب کرده همراه این مطلب از مجله آرگا باشید.

یکی از جدیدترین گوشی های خوش قیمت شرکت نوکیا گوشی نوکیا ۵.۴ می باشد که طراحی جذاب و کاربرپسندی دارد و با قیمت مقرون به صرفه ای که دارد کاربران زیادی را به سمت خود متمایل ساخته است. در این مطلب با بررسی گوشی نوکیا ۵.۴ همراه شما عزیران خواهیم بود.

بررسی گوشی مقرون به صرفه نوکیا ۵.۴

شرکت نوکیا در سال های پیش در بازار گوشی های همراه پرآوازه و شناخته شده بود حتی با معرفی گوشی های ویندوز فون خود در بازار برترین گوشی های ویندوز فون را ارائه داد. هر چند از آن روزها مدت ها می گذرد و حالا نوکیا آنچنان در اوج قرار ندارد و بیشتر سهم بازار را شرکت های سامسونگ و شیائومی بخود اختصاص داده اند ولی در یکی دو سال اخیر نوکیا قصد دارد با تولید گوشی های مقرون به صرفه و خوب دوباره آوازه خود را به گوش کاربران برساند و به روزهای اوج خود بازگردد.

شرکت HMD Global یا به عبارتی نوکیا در مارس ۲۰۲۱ جدیدترین اسمارتفون خود را به نام نوکیا ۵.۴ به بازار معرفی و عرضه کرد. این گوشی نسبتا پایین رده و مقرون به صرفه بوده و با قیمت اقتصادی اش توانسته نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند. به بیان نوکیا ۵.۴ گوشی خوش قیمت این کمپانی بوده و طراحی جذاب و کاربرپسندی دارد.اما نقطه ضعف هایی هم دارد که ارزش خرید آن را نسبت به رقبا کمتر می سازد. در ادامه با بررسی گوشی نوکیا ۵.۴ همراه ما باشید تا از این اسمارتفون اقتصادی بیشتر بدانید.

طراحی ظاهری جذاب و کاربرپسند

طراحی نخستین موردی است که نوکیای کلاسیک به آن معروف است. اگر چه همواره شیک ترین گوشی ها را تولید نکرده ولی این شرکت به تولید گوشی هایی شهرت دارد که می توانند از پس هر ضربه، آسیب یا شکستگی سالم بیرون بیایند. بررسی ها نشان می دهد با اولین نگاه به نوکیا ۵.۴ تصور نخواهید کرد که با یک گوشی مقرون به صرفه روبرو هستید حقیقتا نوکیا در طراحی محصولش کم کاری نکرده و فراتر از حد انتظار عمل نموده است.

با در دست گرفتن نوکیا ۵.۴ حس خوبی از نظر استحکام و باکیفیت بودن(ا توجه به سطح قیمتی آن) منتقل خواهد شد. البته پنل پشتی پلاستیکی گوشی حس خوبی ایجاد نمی کند. در قسمت جلوی دستگاه نمایشگری با نسبت ابعاد ۹: ۱۹.۵ به همراه دوربین سلفی و نام نوکیا دیده می شود که گوشی را به یک اسمارتفون عمومی و میان رده ۲۰۲۱ تبدیل می نماید. در ضمن جنس قاب جلویی نوکیا ۵.۴ هم پلاستیکی بوده و البته یک محافظ نمایشگر از قبل روی صفحه تعبیه شده است.

طراحی پنل پشتی نوکیا ۵.۴ به روزتر بوده و چهار دوربین در ماژول دایره ای شکل(تداعی لومیا ۱۰۲۰) و یک حسگر اثرانگشت فیزیکی در زیر آن ها حضور دارد. حضور لنزهای دوربین اصلی در ماژول دایره ای در وسط قاب پشتی که بیرون زدگی زیادی هم ندارد سبب شده تا گوشی با قرار گرفتن روی سطح صاف دچار لغزش نشود.

جنس بدنه پنل پشتی و فریم گوشی پلاستیکی بوده و طراحی قاب پشتی براق است ولی با قاب های براق دیگر متفاوت است. در زیر این قاب براق طراحی پترن داری تعبیه شده که سبب جذاب شدن ظاهر قاب پشتی شده است. البته پنل پشتی به شدت جاذب اثرانگشت و مستعد خط و خش می باشد. از این رو استفاده از یک گارد مناسب توصیه می شود.

وزن گوشی با وجود باتری بزرگ، حدود ۱۸۱ گرم بوده و ضخامت آن برابر با ۸.۷ میلی متر است به این ترتیب با گوشی سنگین و ضخیمی روبرو نیستید. وقتی نوکیا ۵.۴ را در دست می گیرید ابعاد مناسبش به خوبی خود را نشان داده و در کنار آن وزن و ضخامت خوب، فریم تخت و انحناهای نرم دو طرف قاب پشتی سبب شده اند در دست گرفتن نوکیا ۵.۴ راحت شود.

نوکیا ۵.۴ در رنگهای آبی تیره و بنفش تیره به بازار عرضه می شود و در رنگ polar night آن، سایه آبی یا بنفش با توجه به جهت دید تغییر پیدا می کند در حالی که از مقابل ممکن است مشکی دیده شود ولی سایه های آبی یا بنفش در زیر نور به راحتی قابل مشاهده می باشند. در ضمن برای نوکیا ۵.۴ تک اسپیکری در نظر گرفته شده که عملکرد متوسطی دارد و این اسپیکر صدای تقریبا بلندی را ارائه می دهد که کار راه انداز بوده ولی کیفیت کاملا متوسطی دارد و نمی توان خیلی روی آن حساب باز کرد.

در سمت راست گوشی شاهد کلیدهای پاور و تنظیم صدا هستیم.

در سمت چپ پورت سیم کارتها و کلید دستیار گوگل حضور دارد. پورت سیم کارت ها اسلات بزرگی داشته و از دو سیمکارت همزمان و کارت حافظه جانبی پشتیبانی دارد.

در بالای گوشی جک هدفون ۳.۵ میلیمتری در کنار میکروفون دوم تعبیه شده است.

در پایین دستگاه هم درگاه USB-C در کنار میکروفون اصلی و اسپیکر حضور به هم رسانده اند.

نمایشگر تقریبا بزرگ

یک نمایشگر تقریبا بزرگ ۶.۳۹ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح ۷۲۰*۱۵۶۰ پیکسل برای گوشی نوکیا ۵.۴ در نظر گرفته شده است که حدود ۸۱ درصد نمای جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است. در بررسی ها مشخص شد این نمایشگر تراکم پیکسلی ۲۶۹ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد که رنگ ها و کنتراست واضحی را ارائه نمی دهد از این رو در زیر نور آفتاب مشاهده محتوای نمایشگر دشوار می شود.

در گوشه سمت چپ نمایشگر دوربین سلفی هول پانچ ۱۶ مگاپیکسلی دیده می شود و حاشیه های کناری نمایشگر بسیار باریک هستند ولی در قسمت پایین حاشیه ها اندکی بزرگتر هستند که نام و برند نوکیا را همراهی می کنند. با توجه به بررسی های می توان گفت نوکیا در بخش نمایشگر نکته هیجان انگیزی ندارد و کیفیت اچ دی را ارائه می دهد.

آنطور که مشخص است در این نمایشگر پیکسل ها با چشم غیرمسلح کاملا واضح بوده ولی از لحاظ نمایش رنگ آزاردهنده نیست بلکه رنگ ها را بسیار نزدیک به واقعیت نشان می دهد. زاویه دید نمایشگر نیز بسیار خوب است و با نگاه به گوشی در حالت زاویه زیاد مشکلی از نظر افت نور با رنگ مشاهده نمی شود. اما روشنایی بالایی را ارائه نمی دهد. به طور کلی نمایشگر نوکیا ۵.۴ با این که کاملا معمولی می باشد ولی در محدوده قیمتی اش کاملا مناسب لجاظ شده است.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان می دهد گوشی نوکیا ۵.۴ در بخش سخت افزاری به تراشه ۱۱ نانومتری اسنپدارگون ۶۶۲ هشت هسته ای مجهز است. و برای آن حافظه رم ۴/۶ گیگابایت و حافظه ذخیره سازی۱۲۸/۶۴ گیگابایت درنظر گرفته شده است. که به طور استاندارد این میزان فضای ذخیره سازی تا  سال کافی خواهد بود. با توجه به این که این تراشه در گوشی های پایین رده و میان رده به کار می رود عملکرد نوکیا ۵.۴ برای کارهای معمول و روزمره مطلوب می باشد.

نوکیا ۵.۴ از قابلیت کارت حافظه جانبی پشتیبانی دارد از این رو برای افزایش فضای ذخیره سازی امکان ارتقای حافظه تا ۵۱۲ گیگابایت از طریق کارت میکرو اس دی فراهم شده است. پردازنده اصلی نوکیا ۵.۴ را پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۰ همراهی می کند تا هنگام اجرای بازی های سبک مشکلی پیش نیاید. با این وجود اگر هدف شما از خرید گوشی اجرای بازی با آن باشد نوکیا ۵.۴ مناسب شما نخواهد بود.

در اجرای بازی های سنگین یا برنامه های پیچیده نرخ فریم نوکیا ۵.۴ شدیدا کاهش می یابد البته با این گوشی می توان بازی مانند کال آودیوی را با کیفیت بالا اجرا نمود اما لگ و تاخیر هم در آن دیده می شود و برای داشن تجربه بهتر باید با کیفیت پایین تر بازی را اجرا کرد. در ضمن گوشی در بازی طولانی مدت گرم شده ولی داغ شدن آن به مفهوم آزاردهنده شدن نیست و از این بابت خیال شما راحت باشد.

در ادامه به بررسی نرم افزاری نوکیا ۵.۴ می پردازیم. با توجه به این که این گوشی تقریبا پایین رده است بالطبع انتظار زیادی از آن نباید داشت. سیستم عامل نوکیا ۵.۴ بر پایه اندروید ۱۰ می باشد و از نکات خوب کمپانی نوکیا عملکرد خوب آن در زمینه ارائه بروزرسانی های به مراتب بهتر از رقبا می باشد. برگ برنده نوکیا ۵.۴ به اندروید خام در نظر گرفته شده برای این گوشی باز می گردد. و خبری از رابط کاربری روی آن نیست.

البته در قسمت هایی آثاری از نوکیا دیده می شود مانند رنگ آبی ایکون ها که به ویژه برای برنامه های از پیش نصب شده مشاهده می شوند ولی دستکاری خاصی صورت نگرفته تا اثر نامطلوبی بر عملکرد نوکیا ۵.۴ بگذارد. بی شک استفاده از این سیستم عامل به صورت خام لذت بخش خواهد بود و از دلایلی که موجب می شود تا نوکیا ۵.۴ با وجود سخت افزار معمولی اش کند نباشد حضور نرم افزار کاملا خام آن می باشد.

دوربین ۴گانه

با توجه به بررسی ها باید گفت در قسمت دوربین نوکیا ۵.۴  بزرگترین تغییر به استفاده ا لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی به جای ۱۳ مگاپیکسل برمی گردد. سنسور اصلی ۴۸ مگاپیکسلی این گوشی اکنون با سه سنسور کمکی دیگر همراه شده تا به ثبت عکس و فیلمبرداری بپردازد. به این ترتیب نوکیا ۵.۴ از دوربین های ۴ گانه شامل یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی واید با دریچه دیافراگم F/1.8 ، یک لنز اولتراواید ۵ مگاپیسکل و دولنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق سنج بهره می برد.

با سنسور اولتراواید ۵ مگاپیکسلی این امکان فراهم می شود افراد بیشتری در قاب عکاسی شما جای بگیرند و در کادر فضای بیشتری داشته باشد. در تصاویر ثبت شده با دوربین های این گوشی اشیا و افراد در نور کافی شفاف و زنده دیده می شوند و جزئیات به خوبی نمایش داده می شوند. این دوربین های ۴ گانه را یک فلش LED و حالت شب همراهی می کند تا عکاسی در محیط کم نور و شب بهتر شود.

با افزایش روشنایی و وضوح تصویر عکس هایی روشن تر و بهتر ثبت می شوند و توسط دوربین های نوکیا ۵.۴ امکان فیلمبرداری با وضوح ۴K فراهم شده که بسیار واضح و عالی به نظر می رسند اما از لرزشگیر اپتیکال تصویر خبری نیست. با دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی نوکیا ۵.۴ نیز تصاویری معمولی در سطح قیمتی گوشی به ثبت می رسد که در نور روز عملکرد قابل قبولی داشته و از آن انتظاری فراتر نمی رود. در مجموع دوربین های نوکیا ۵.۴ عملکردی معمولی و در حد قیمت گوشی ارائه می دهند.

دوام باتری

نوکیا ۵.۴ به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده است و با توجه به بررسی ها می توان گفت نوکیا در این بخش بهتر عمل کرده است. یک روند رایج در سال های اخیر حضور یک باتری قدرتمند به عنوان مشخصه ویژه به ویژه در گوشی های ارازن قیمت می باشد که این امر اغلب به خاطر جفت شدن یک باتری با ظرفیت زیاد با یک چیپست کم مصرف می باشد که نوکیا ۵.۴ هم شامل این قاعده  شده است. ضمنا نوکیا ۵.۴ از قابلیت شارژ سریع ۱۰ وات(آداپتور  ۱۰ واتی داخل جعبه ) پشتیبانی می کند که میی تواند باتری را در عرض نیم ساعت ۴۰ درصد شارژ کند.

گزینه های امنیتی نوکیا ۵.۴

امنیت گوشی نوکیا ۵.۴ توسط دو گزینه امنیتی سنسور اثر انگشت و تشخیص چهره صورت می گیرد. همانطور که اشاره شد سخت افزار سنسور اثر انگشت در پنل پشتی جای داشته که محل خیلی مناسبی بوده و دسترسی به آن آسان می باشد ولی اگر عمق بیشتری داشت خیلی راحت تر می شد از آن بهره برد. عملکرد این سنسور بسیار معمولی بوده و در شناسایی سرعت و دقت بالایی ندارد.

سنسور تشخیص چهره هم به کمک دوربین سلفی صورت گرفته که عملکرد متوسطی دارد. این قابلیت توانایی بالایی در شناسایی به ویژه هنگامی که چهره کاربر به درستی جلوی دوربین نباشد و یا زوایه ای بین دوربین و کاربر باشد کاهش می یابد.

ارزش خرید نوکیا ۵.۴

چنانچه می خواهید پشتیبانی طولانی مدت نرم افزاری را برای گوشی خود تجربه کنید نوکیا مدعی است حداقل ۵ سال به روزرسانی امنیتی را برای نوکیا ۵.۴ فراهم می کند که حتی بیشتر از برخی گوشی های با قیمت بسیار بالا است. ضمنا اگر عمر باتری قابل اعتماد برای شما اهمیت دارد نوکیا ۵.۴ دستگاهی است که می تواند تمام روز دوام بیاورد با این حال احتمالا به دو روز نمی رسد و از عمر بیشتر اسمارتفون های ارزان قیمت نظیر پوکو M3 بیشتر است.

همچنین اگر می خواهید اندروید روان و بدون باگ و مشکلی را تجربه کنید سوای افزونه های لازم گوگل، نوکیا ۵.۴ فاقد هر نوع نرم افزار اضافی می باشد. این موارد ارزش خرید نوکیا ۵.۴ را بالا می برد ولی اگر طرفدار دوربین خوب هستید این گوشی با ۴ دوربین کیفیت جالبی را ارائه نمی دهد و می توانید به گزینه های دیگر فکر کنید. ضمنا نمایشگر نیز وضوح نسبتا پایینی داشته و مشاهده فیلم یا محتوا در مواردی ناخوشایند خواهد بود. همچنین از نظر سخت افزاری برای سبقت گرفتن از رقبا طراحی نشده است. انتخاب های قدرتمندتر در برندهای دیگر وجود دارد. در لینک های مقابل نیز می توانید با بررسی و مشخصات نوکیا ۳.۴ و نوکیا ۲.۴ نیز آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو