خستگی به عنوان یک علامت هشداردهنده دلایل و عوامل مرتبط زیادی برای وقوع آن وجود دارد. برنامه شغلی شلوغ، بی خوابی شبانه یا بیشتر اوقات علت زمینه ای بیماری یا نشانه بهبودی است.

در حالی که موج جدید کرونا ویروس آهسته شده، اما نوع دلتای آن همچنان فشار و خستگی مضاعفی بر مردم و کادر درمان وارد می کند. جدا از تب بالا، خستگی نیز یک نشانه گویا است. با توجه به اینکه عفونت کرونا ویروس و علائم مشکوک آن در صورت عدم تشخیص ترسناک است چگونه می توان تشخیص داد آیا خستگی شما نیاز به توجه بیشتری دارد یا خیر؟

چگونه می توان بین خستگی و سایر علائم کووید-19 و عفونت های فصلی تفاوت قائل شد؟ به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند سرنخ ببرای تعیین علت واقعی و کمک در مواقع ضروری وجود دارد.

خستگی به چه معناست؟

خستگی می تواند به احساس کلی خستگی شدید و سطح بسیار پایین انرژی یا احساس خستگی شدید اشاره کند. هنگامی که فردی خسته است (از نظر پزشکی یا غیر آن) ممکن است احساس خستگی شدید کند و انجام هر کاری برایش دشوار باشد یا انگیزه ای برای انجام هر کاری نداشته باشد.

در حالی که خستگی به طور معمول ناشی از تغییر رژیم غذایی یا شیوه زندگی است از نظر پزشکی نیز می تواند رخ دهد و دامنه آن از خفیف تا شدید متفاوت است.

احساس خستگی و خستگی ناشی از کرونا می تواند بسیار شبیه به هم باشد، اما متفاوت هستند. با این حال، تفاوت های قابل توجه ای وجود دارد. به عبارت دیگر، زمان عدم وجود انرژی خستگی شکایت رایجی محسوب می شود.

با این حال، ممکن است چند ساعت طول بکشد و به طور معمول پس از استراحت و بهبودی خوب برطرف می شود. از طرف دیگر، خستگی ناشی از کووید می تواند مدت زمان بیشتری طول بکشد، انجام هر کاری را بسیار سخت می کند.

یک دوره خستگی به فرد احساس کندگی، درد و کمبود انرژی می دهد. مانند کووید-19 نه تنها شدت و مدت آن متفاوت است بلکه می تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد.

این علائم گسترده در حال حاضر به عنوان نشانه هایی در نظر گرفته می شوند که به بیمار در تشخیص خستگی معمول ناشی از کرونا کمک می کند.

بیشتر بخوانید:مصرف استامينوفن خطر بروز علائم آسم را تشديد مي‌كند

دلایل احتمالی خستگی چیست؟

رژیم غذایی، شیوه زندگی، بی خوابی و مسائل متعددی می تواند در پشت خستگی و عوامل زمینه ای وجود داشته باشد. در حالی که اکثر خستگی های ناشی از رژیم غذایی و شیوه زندگی می توانند در عرض چند روز خود به خود برطرف شوند، اما از نظر پزشکی دلایل زیادی برای علت بروز خستگی وجود دارد.

هرگاه یک عامل بیماری زا به بدن حمله کند سیستم ایمنی بدن محافظ خود را برای از بین بردن عامل بیماری زا تقویت می کند که به عنوان پاسخ به التهاب خستگی رخ می دهد.

در صورت عدم وجود تهدیدی برای سرایت بیماری خستگی می تواند به دلایل احتمالی بیماری از جمله اختلالات خون رسانی، تجزیه بافت، تجزیه اندام های حیاتی، تیروئید، اختلالات غدد درون ریز و هورمونی، بیماری های واگیردار، آنفولانزا و بسیاری دیگر و اخیرا هم کرونا ایجاد شود که بر متابولیسم و ​​واکنش های التهابی تاثیر می گذارد. مصرف بریخ داروها برای طولانی مدت نیز می توانند باعث ایجاد خستگی مزمن در بدن شده و فرد را خسته کنند.

چرا هنگام ابتلا به کرونا خستگی اینقدر نگران کننده است؟

خستگی ناشی از کرونا بر خلاف سایر انواع خستگی ها است. نه تنها به عنوان یکی از نخستین و رایج ترین علائم مرتبط با نوع دلتا ویروس شناخته شده است بلکه به عنوان نشانه ای که هفته ها پس از بهبودی در بیمار بهبود یافته از کرونا باقی می ماند نیز معرفی می شود، همچنین شدت این علامت می تواند به حدی پایدار باشد که نادیده گرفته نشود و افراد در هر سنی جوان یا بزرگسال از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از دلایل اصلی احساس خستگی ناشی از کرونا این است که ویروسی مانند کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی 2 آسیب های وحشیانه ای به بدن وارد می کند، همچنین زمان بهبودی بیشتری نیز دارد. برای مقابله با چنین ویروسی به این بزرگی سیستم ایمنی بدن با راه اندازی سیتوکین ها باعث خستگی شدید می شود.

بیشتر بخوانید:قرص دایمتیکون؛ کاربرد، عوارض و فواید قرص دایمتیکون

چه راه هایی می تواند خستگی را متمایز کند؟

در حالی که دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد آنچه باید رعایت شود اولویت علائم است. از آنجا که موجی از بیماری های ویروسی در طول موسم بارندگی و تغییر آب و هوا ایجاد می شود علائم معمول که مردم را درگیر می کند شامل تب، سرماخوردگی/سرفه، سردرد و درد بدن است که بعدا خستگی را نیز به دنبال دارد.

با کرونا، اما نه تنها علائم شدیدتر هستند بلکه خستگی نیز زودتر شروع می شود. در مورد کووید-19، خستگی همچنین می تواند با خستگی شدید، ضعف، کاهش تعداد پلاکت ها و درد و گرفتگی شدید عضلات همراه باشد.

علاوه بر این خستگی در روزهای پیش از علامت برای برخی از افراد ظاهر می شود و حتی پس از منفی شدن آزمایش تا هفته ها ادامه یابد. با بیماری های موسمی و ویروسی شدت و مدت خستگی تمایل به سمت کاهش دارد.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

با خستگی مهمترین مواردی که باید به آنها توجه کنید مدت زمان، عوامل از قبل موجود و علائم مربوط به آن است. در صورت مشکوک شدن به علائم دیگر کرونا ویروس آنها را نادیده نگیرید و بلافاصله تست بدهید. جدا از آزمایش و تشخیص، درمان خستگی به شیوه صحیح با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی نیز مهم است.

مترجم: الهه زارعی