بررسی علل و روش های درمان خشکی گلو

بررسی علل و روش های درمان خشکی گلو


منبع: آرگا

101

1400/5/9

20:08


خشکی گلو دارای علل های بسیار زیادی می باشد و اگر دچار این مشکل شده اید بهتر است این مطلب را از دست ندهید زیرا تمامی علت ها و روش های درمانی آن را برایتان بیان خواهیم کرد.

اگر روزانه مدت زمان بسیار زیادی را با خشکی گلو مواجه می شوید باید به دنبال علت ها و روش های درمانی آن باشید. خشکی گلو ممکن است به دلیل بیماری، عوامل محیطی و تغییرات آب و هوایی باشد بنابراین لازم است تا پیگیر این موضوع شوید و اگر مشکل خاصی وجود دارد آن را سریعا رفع کنید.

خشکی گلو چیست؟

خشکی گلو

خشک شدن گلو تنها در زمان بیماری و زمانی که مستعد آن هستید ایجاد نمی شود و هر زمانی از سال ممکن است این احساس را تجربه کنید. در برخی از موارد حتی با نوشیدن آب نیز این خشکی از بین نمی رود و مشکلات دیگری برایتان ایجاد می کند. این بیماری اکثرا به دلایل جزئی رخ می دهد ولی باید پیگیر آن باشید زیرا در موارد بسیار کمی می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد. زمانی که دچار خشک شدن گلو می شوید مشکلاتی همچون سرفه های مکرر و دردناک، مشکل در بلع غذا، سوزش گلو، سوزش قلب و تب برای شما بوجود می آید و زندگی شما را مختل خواهد کرد.

علت خشک شدن گلو

خشک شدن گلو دلایل بسیار زیادی دارد که مهم ترین آن ها را بررسی می کنیم. به یاد داشته باشید که این مشکل می تواند به دو صورت آرام آرام و یکباره شما را تحت تاثیر قرار دهد. خشکی گلو یکی از بد ترین بیماری هایی می باشد که شما را مبتلا می کند و باید سریعا آن را رفع کنید زیرا غذا خوردن و انجام سایر فعالیت ها برایتان دشوار خواهد شد.

سیگار و دخانیات

یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به ایجاد خشک شدن گلو می شود کشیدن سیگار و سایر دخانیات می باشد. دخانیات می تواند چندین بیماری را به طور یکباره برایتان ایجاد کند و خشکی گلو نیز می تواند نشانه ای از بیماری های جدی تری مانند مشکلات ریه ای و آسم باشد. اگر سیگار می کشید بهتر است در زمان وقوع خشکی گلو حتما از سلامت جسمی خود اطمینان پیدا کنید.

مصرف دخانیات و خشکی گلو چه ارتباطی با یک دیگر دارند؟

مصرف الکل

اگر بتوانید در استفاده از هر چیزی اعتدال را رعایت کنید مشکلی برایتان ایجاد نمی شود. مصرف بیش از حد مواد الکلی می تواند باعث خشکی گلو شود. خشک شدن گلو بر اثر استفاده بیش از حد از الکل باعث ایجاد خر و پف نیز می شود و می تواند برای اطرافیانتان آزار دهنده باشد.

استفاده از کافئین زیاد

قهوه و سایر موادی که دارای کافئین می باشند می تواند دلیلی بر خشک شدن گلو باشد. بهتر است در خوردن آن ها محتاط باشید و اگر می خواهید از فواید قهوه بهره مند شوید باید آن را درست استفاده کنید.

خوانندگی و داد زدن

اگر شغل شما خوانندگی می باشد و یا در یک موقعیت بد قرار گرفتید و بیش از حد از حنجره خود استفاده کردید و فریاد زدید ممکن است به خشکی گلو مبتلا شوید و در این حالت خشکی گلوی شما بسیار دردناک خواهد بود.

کم آبی بدن و خشک شدن گلو

کم آبی بدن

اگر به مقدار مناسب آب ننوشید ممکن است بدن شما دچار بحران کم آبی شود و مشکلات بی شماری برایتان ایجاد می شود که یکی از آن ها خشکی گلو است. نشانه هایی که به شما می فهماند دچار کم آبی بدن شده اید عبارت اند از :

  • تشنگی بیش از حد
  • کم شدن ادرار
  • ادرار تیره
  • خستگی بیش از حد
  • سرگیجه

حساسیت

حساسیت های فصلی و یا حساسیت به مواد خاص می تواند منجر به خشک شدن گلوی شما شده و کیفیت زندگی شما را کاهش دهد.

بیماری

بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا باعث خشکی گلو می شوند. این بیماری ها موقتی اند و بعد از گذشت مدت زمانی از بین می روند و خشکی گلوی شما هم بعد از بیماری درمان می شود.

گلو درد عفونی

اگر دچار بیماری های عفونی گلو شده اید ممکن است خشک شدن و دردناک شدن گلو را تجربه کنید. در این صورت پزشک برای شما آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که با مصرف آن ها خشکی گلوی شما بیش تر می شود و باید مداوم آب بنوشید.

درمان خشکی گلو

رفلاکس اسید

زمانی که رفلاکس اسید را تجربه می کنید همزمان با خشکی گلو مشکلاتی نظیر سرفه های خشک و دردناک، صدای خشن و مشکل در بلع برایتان ایجاد می شود. این مشکل به دلیل اسید موجود در لوله غذا می باشد که سوزش و خشکی گلو را ایجاد می کند.

لوزه ها

زمانی که لوزه های شما ورم می کند می تواند منجر به خشکی گلو شود بنابراین اگر دچار التهاب لوزه هستید باید سعی کنید آبمیوه و آب زیاد بنوشید تا خشکی گلو شما را آزار ندهد.

اسید معده

زمانی که دچار رفلکس اسید معده هستید خشکی گلو را تجربه می کنید. این بیماری با غذا های خاص افزایش می یابد و ممکن است موقتی باشد و زمانی که شما معده خود را درمان کنید این مشکل از بین خواهد رفت.

خروپف

افرادی که خروپف می کنند یا دچار انحرافات بینی هستند و یا بخشی از بافت نرم گلوی آن ها بر می گردد. بسیاری از افرادی که خروپف می کنند باید از دهان تنفس کنند و همیشه از خشکی گلوی خود ناراضی اند.

درمان خشک شدن گلو در خانه

درمان خشکی گلو

افرادی که دچار این بیماری می شوند دوست دارند سریع تر مشکل خود را حل کنند بنابراین سعی می کنند روش های درمانی را در پیش بگیرند. در ادامه روش هایی که می توانید با استفاده از آن ها خشکی گلو را با کم ترین هزینه درمان کنید برایتان بیان می کنیم.

مرطوب کردن هوای محیط

گاهی خشک بودن هوای محیط می تواند باعث خشکی گلو شود و شما می توانید با استفاده از دستگاه بخور این مشکل را از بین برده و خشکی گلوی خود را مداوا کنید. اگر دستگاه بخور در دسترس نمی باشد می توانید قابلمه ای را آب کنید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که آب قابلمه بخار می شود می تواند به مرطوب شدن محیط کمک کند و خشکی گلو را از بین ببرد.

نوشیدن آب

باید سعی کنید در طول روز ۸ لیوان آب بخورید و اگر این کار را به صورت منظم انجام دهید خشکی گلوی خود را به راحتی درمان خواهید کرد و دیگر مشکلی برایتان ایجاد نمی شود.

درمان خشکی گلو

دارو های مناسب و بدون نسخه

برخی از دارو ها وجود دارند که می توانید آن ها را بدون نسخه تهیه کنید و با مصرف آن خشک شدن گلوی خود را درمان کنید. دارو هایی که می توانید استفاده کنید عبارت اند از :

  • مسکن های خفیف می توانند به طور موقتی خشکی گلوی شما را کاهش دهند.
  • اسپری بینی و دهان آنتی هیستامین با کاهش نشانه های حساسیت می تواند مشکل شما را تا حدودی کاهش دهد ولی این روش هم موقتی است.
  • آنتی اسید ها نیز به کاهش خشکی گلو کمک می کنند اما در صورتی این دارو ها مشکل را رفع می کنند که خشکی گلوی شما به دلیل مشکلات معده باشد در غیر این صورت کارآیی ندارند.
  • دارو های خشکی گلو که در داروخانه ها وجود دارند می توانند با رفع خشکی گلو ناراحتی های ناشی از آن را نیز از بین برند.

عسل

عسل یکی از بهترین درمان کننده ها می باشد و می تواند مشکلات و بیماری های بسیار زیادی را درمان کند. برای خشکی گلو و ضد عفونی کردن آن می توانید از عسل استفاده کنید. برای استفاده از عسل باید ابتدا آن را در مقداری آب جوش حل کنید و زمانی که دمای آن متعادل شد بنوشید. این کار سریعا مشکل خشکی گلو را از بین می برد و درد های ناشی از خشک بودن گلو را التیام می بخشد.

مصرف آب نمک تاثیری بر از بین رفتن خشکی گلو دارد؟

آب نمک

آب نمک یکی از محلول های مهم برای ضد عفونی کردن گلو می باشد و به کاهش درد های ناشی از خشکی گلو کمک می کند. اگر می خواهید خشکی گلو را از بین ببرید می توانید مقداری آب نمک تهیه کرده و آن را مانند دهان شویه قرقره کنید. مدت زمان قرقره کردن آب نمک باید بین ۳۰ الی ۶۰ ثانیه باشد.

نکته : این روش سریعا مشکل را درمان نمی کند ولی درد ناشی از آن را به راحتی تسکین می دهد.

لیمو

لیموی تازه به شما کمک می کند تا عفونت هایی که در گلوی شما وجود دارد سریعا درمان شود و مشکل خشکی گلو را تا حدودی کاهش می دهد. این میوه می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی شود و گلو و بدن شما را از مخاط های آلوده و مواد عفونی پاکسازی می کند. برای استفاده از لیمو کافی است یک قاشق از آب آن را درون یک لیوان آب حل کنید و آن را بنوشید.

انواع چای

چای های مختلفی در بازار وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید و خشکی گلوی خود را درمان کنید. بهترین چای برای این کار چای سیاه می باشد که خاصیت بسیار زیادی دارد و با آنتی اکسیدان هایی که دارد می تواند به کاهش درد و درمان خشکی گلو کمک کند.

چای خوردن و درمان خشک شدن گلو

سوپ خانگی

سوپ های خانگی از مهم ترین غذا هایی هستند که بر خشکی گلو اثر دارند و شما می توانید با مصرف آن ها گلوی خود را مداوا کنید و تمامی درد های ناشی از این مشکل را از بین ببرید.

قطره های خاص

قطره هایی با نام قطره های سرفه آور وجود دارد که می توانید با مصرف آن ها به ترشح بزاق کمک کنید و گلوی خود را مرطوب نگه داشته و از درد های این مشکل در امان باشید.

ایبوپروفن

دارو هایی مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند به کاهش درد های گلو که بر اثر خشکی آن ایجاد می شود کمک کنند ولی استفاده مداوم از این دارو ها می تواند عوارض بسیار زیادی را به همراه داشته باشد بنابراین سعی کنید قبل از استفاده از هر نوع دارویی با یک پزشک مشورت کنید.

مریم گلی

گیاه مریم گلی خواص بسیار زیادی دارد و شما می توانید با استفاده از دمنوش این گیاه خشکی گلوی خود را از بین ببرید و مشکلات ناشی از این بیماری را به راحتی درمان کنید.

درمان خشکی گلو

روغن های طبیعی

برای مرطوب کردن گلوی خشک خود می توانید از روغن های طبیعی استفاده کنید. این روغن ها می توانند خشکی را از بین ببرند و از سرفه های خشک و متوالی شما پیشگیری کنند. روغن های طبیعی شامل روغن جوز هندی و روغن ترنج و سرو می باشد.

نکته : روغن هایی که نام برده شد دارای ماده ای به نام کامفن اند که به مرطوب کنندگی گلو کمک می کنند.

روش های پیشگیری

بهترین روش درمانی پیشگیری می باشد. اگر بیماری های زمینه ای دارید و از خشک شدن گلوی خود می ترسید می توانید از نکاتی که در ادامه بیان می کنیم استفاده کنید تا از خشک شدن گلو و درد های ناشی از آن در امان باشید.

تغییر سبک زندگی

اگر دوست ندارید خشکی گلو را تجربه کنید باید سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر بدهید و هوای خانه را مرطوب نگه دارید. سعی کنید سیگار را کنار بگذارید و کم تر از مواد الکلی استفاده کنید تا این مشکل در آینده برایتان ایجاد نشود. کنار گذاشتن الکل و سیگار می تواند به سلامتی شما کمک کرده و شما را از بیماری های بسیار زیادی حفظ کند.

از بین بردن خشکی گلو با تکنیک های ساده

پیشگیری از بیماری ها

از مهم ترین بیماری هایی که بیش تر بر روی گلو تاثیر می گذارند می توان به سرماخوردگی و آنفولانزا اشاره کرد. باید سعی کنید دست های خود را به طور منظم بشویید تا از ابتلا به این بیماری ها پیشگیری کرده و به خشکی گلو مبتلا نشوید.

درمان بیماری ها

بیماری های زیادی بر خشکی گلو اثر دارند و شما می توانید به راحتی با مداوای آن ها از این مشکل پیشگیری کنید. اگر دچار رفلاکس معده هستید باید از دارو های مخصوصی استفاده کنید و اگر خروپف می کنید باید سعی کنید منشاء آن را پیدا کرده و با مداوای این مشکل از ایجاد خشکی گلو پیشگیری کنید.

پیشگیری از خشک شدن گلو

بسیاری از افرادی که این مشکل را دارند آن را آزار دهنده تلقی می کنند زیرا علاوه بر درد های بد و وحشتناک دچار مشکلات دیگر هم می شوند. سرفه هایی که در اثر این مشکل ایجاد می شود بسیار طولانی و دردناک می باشد بنابراین اگر دچار خشکی گلو نشده اید سعی کنید روش های پیشگیری را استفاده کنید و در صورت مبتلا شدن روش های درمانی را به کار بگیرید تا سریعا بهبود یابید و عوارض آن را کاهش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو