بلندقامتان ایرانی که پیش‌تر به چک و آمریکا باخته بودند، این‌بار با نتیجه ۷۹‌بر‌۶۲ برابر فرانسه تن به شکست دادند تا با سه باخت پیاپی از دور رقابت‌ها کنار بروند. شاگردان مهران شاهین‌طبع که پس از کلی حاشیه و خبر عجیب و غریب و نیز نتایج نامناسب در مسابقات تدارکاتی راهی توکیو شده بودند، در المپیک هم بدترین عملکرد ممکن را به جا گذاشتند. نکته جالب اما اینجاست که فدراسیون جهانی بسکتبال پس از پایان کار تیم ملی ایران در این رقابت‌ها، پیام قدردانی را به زبان فارسی برای هواداران این رشته در ایران منتشر کرد. در این پیام با زبان محاوره آمده است: «سپاس از تمام هواداران عالی بسکتبال در سراسر ایران. امیدواریم در المپیک پاریس دوباره ببینیمتون.»

   کشتی‌گیرها وارد می‌شوند

مسابقات کشتی المپیک توکیو از امروز آغاز می‌شود و مثل همیشه چشم امید هواداران ورزش ایران به پهلوانان این رشته ورزشی است تا وضعیت کشورمان را در جدول مدال‌ها بهبود ببخشند. امروز در کشتی فرنگی علیرضا نجاتی در وزن ۶۰ و امین امیرزاده در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مصاف رقبا خواهند رفت. اتفاق جالب اما در بخش سنگین‌وزن کشتی فرنگی رخ می‌دهد. به گزارش «ایسنا» میرزازاده در شرایطی به مصاف عنوان‌داران کشتی جهان می‌رود که ۱۱ کیلوگرم کمتر از وزن قانونی دارد و با ۱۱۹ کیلوگرم در رقابت‌های وزن ۱۳۰ کیلوگرم مبارزه خواهد کرد میرزازاده در صورت پیروزی در مبارزه نخست مقابل کیم مین سئوک کره‌ای، در یک‌چهارم نهایی باید به مصاف میخان لوپز دارنده ۳ طلای المپیک و ۵ طلای جهان از کوبا برود. وزن معمول غول کوبایی حدود ۱۳۶ تا ۱۳۸ کیلوگرم است. رضا کایالپ، فرنگی کار عنوان‌دار ترک نیز در سمت گروه میرزازاده قرار دارد. با این حال علیرضا نجاتی نماینده وزن ۶۰ کیلوگرم ایران نیز مشکل خاصی برای سر وزن رسیدن ندارد و حدود ۷۰۰ گرم بیشتر از وزن قانونی دارد. نجاتی در دور نخست به مصاف آرمن ملیکیان، دارنده مدال طلای امیدهای جهان ۲۰۱۹ از ارمنستان می‌رود و در صورت برتری، در یک‌چهارم نهایی مقابل برنده مبارزه لنور تمیروف و المرات تاسمرادوف خواهد رفت. کنچیرو فومیتا دارنده ۲ طلای جهان از ژاپن نیز در سمت گروه نجاتی قرار دارد که احتمال رویارویی آنها در نیمه‌نهایی وجود دارد.

   بازی مرگ و زندگی با ژاپن

در والیبال هم تیم ملی کشورمان در آخرین بازی مرحله گروهی باید از ساعت ۱۵:۱۰ به مصاف ژاپن برود. ایران بعد از پیروزی برابر لهستان و ونزوئلا، دو شکست را برابر کانادا و ایتالیا متحمل شد و حالا در پنجمین و آخرین بازی باید به مصاف ژاپن برود. تیم کشورمان فعلا پایین‌تر از ژاپن رده چهارمی روی پله پنجم قرار گرفته و تنها راه صعودش به یک‌چهارم نهایی شکست دادن رقیب آسیایی است. مسابقات والیبال المپیک در دو گروه شش تیمی برگزار می‌شود و از هر گروه چهار تیم به مرحله بعد می‌روند. برد ایران با هر نتیجه‌ای می‌تواند صعود شاگردان آلکنو را قطعی کند، اما شکست باعث حذف تیم کشورمان خواهد شد.

   عذرخواهی کمیته بین‌المللی المپیک

دیروز اما کمیته بین‌اللملی المپیک هم بابت اشتباه عجیبش از ایران عذرخواهی کرد. مسوولان کمیته بین‌المللی المپیک به اشتباه مقابل گزینه محل تولد آرمینا صادقیان، نماینده تیراندازی کشورمان در بخش بیوگرافی ورزشکاران‌(سایت بازی‌ها) عنوان رژیم اشغالگر قدس را درج کرده بودند که با اعتراض شدید و پیگیری شفاهی و مکتوب کادر سرپرستی کاروان، موضوع ساعاتی پس از مشاهده این اشتباه اصلاح شد. آن‌طور که تسنیم گزارش داده، پس از اصلاح این اشتباه در سایت، کمیته بین‌المللی المپیک طی ایمیلی عذرخواهی رسمی خود را اعلام کرد که بخشی از این نامه به شرح زیر است: «امیدوارم عذرخواهی صمیمانه ما را بابت اشتباهی که توسط شرکت پیمانکاری زیرمجموعه بازی‌ها صورت گرفت، بپذیرید. این شرکت مسوول جمع‌آوری اطلاعات محتوایی سایت بازی‌ها بود و این مورد اشتباه را انجام داده است. شک نداشته باشید که موضوع، اشتباهی کاملا سهوی بوده و در نخستین فرصت مورد تذکر شما اصلاح شد. ممنونیم که صمیمانه ما را درک می‌کنید.»