طرز تهیه شلگه

طرز تهیه شلگه پلو مرغ با لپه آذری

شلگه از غذاهای قدیمی آذری هست. برنج و لپه ماده اصلی این غذا است. این غذا بسیار مناسب رژیم غذایی سبک در شبهای زمستان یا وعده افطار در ماه رمضان است. شلگه غذایی محلی است که به کردی به آن شِلَکَ می‌ گویند که یه نوع کته بسیار بسیار مقوی و خوشمزه است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شلگه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ۴ تکه
پیاز۱ عدد
نمکبه میزان لازم
لپه۱ پیمانه
برنج۳ پیمانه
کره۲ قاشق غذا خوری
روغن۳ الی ۴ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شلگه

مرحله اول

برای تهیه شلگه غذای خوشمزه آذری در ابتدای کار، برای این که آب مرغ غلیظ و خوشمزه ای داشته باشیم باید مرغ در قابلمه بریزیم. پیاز را شسته و پوست کنده و خیلی خیلی ریز خرد می‌کنیم و به مرغ اضافه می ‌کنیم.

مرحله دوم

سپس روی آن به اندازه ۳ لیوان آب جوش می‌ ریزیم و بعد نمک را هم به آن اضافه می ‌کنیم. در ادامه لپه را که از چند ساعت قبل در یک کاسه خیس کرده ایم، در قابلمه ریخته و می‌ گذاریم که مرغ و لپه ها خوب بپزند و جا بیفتد.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که این کار باعث می شود که یک آب مرغ خیلی لذیذ و غلیظ داشته باشیم. بعد به آن برنج اضافه کرده و سپس کره هم اضافه می ‌کنیم و می‌ گذاریم خوب بپزد. در ادامه آب شلگه که گرفته شد،

مرحله چهارم

فقط کمی شل بود و برنج ها پیدا بود، به آن مقداری روغن اضافه می‌ کنیم. در ادامه شعله را کم می ‌کنیم و دم کنی را روی آن می‌ گذاریم و به مدت ۲۰ دقیقه می‌ گذاریم تا خوب دم بگیرد و سپس سرو می ‌کنیم.

مرحله پنجم

نکته خیلی مهم در طعم این شلکه یکی میزان لپه هست که باید زیاد باشه و دوم این‌که آب مرغ باید به خوبی غلیظ باشد تا شلکه خیلی خوشمزه و درست در بیاید و سوم این‌ که میزان نمک نباید نه زیاد باشه نه کم.

مرحله ششم

مقدار نمکی که اضافه می کنیم باید خیلی ملایم باشد تا نتیجه کار خوب در بیاید. بعضی ها به شلکه در حین پخت مرغ گوجه خرد شده هم اضافه می‌کنند که خیلی خوشمزه می‌ شود. این غذا در کنار سالاد و سبزی تازه بی نظیر می ‌شود.