دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن


منبع: تالاب

110

1400/5/10

03:13


دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

چرا گریه میکنیم؟ درمان گریه

گریه کردن می تواند علت هاي‌ مختلفی داشته باشد خیلی از اوقات مثلا گرد و غباری داخل چشم مان می رود بعضی از اوقات بـه این دلیل اشک میریزیم چرا کـه یکی از افراد خانواده ما بـه جایگاه و مقامی رسیده اسـت و ما برای خوشحالیم دراین پست از تالاب انواع گریه را برای شـما توضیح می‌دهیم با ما همراه باشید.

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

انواع مختلف گریه

اشک‌هاي‌ پایه ۹۸ درصد از آب تشکیل شده اسـت و اشک‌هاي‌ هیجانی دارای پروتئین‌ها و هورمون‌ها هستند.

انسان می تواند سه نوع اشک تولید کند، کـه هر کدام از ان‌ها هدف گوناگونی دارد.

 

اشک های خیلی ریز

اشک‌هاي‌ پایه برای این اسـت کـه چشم‌ها خشک نشوند و دائم در چشم هستند.

 

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

اشک های درمانی

اشک های رفلکسی برای مراقبت از چشم تولید میشوند. چنانچه آلودگی یا دود وارد چشم شود یا چشم تحریک شود، اعصاب قرنیه پیامی بـه مغز می فرستد و اشک‌هاي‌ رفلکسی اتفاق میوفتد.

 

اشک‌ های عاطفی

موقع احساس عاطفی فرد، مغز «قسمت جلویی مغز» این احساس را ثبت میکند و هورمونی را تحریک میکند کـه سبب میشود اشک‌هاي‌ هیجانی شکل بگیرد.

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

چرا افراد گریه میکنند؟

 

– ترس

– دلتنگی

– هم‌دردی

– عصبانیت

– خوشحالی

– درماندگی

– شوکه‌شدن

– شنیدن خبر بد

– ازدست‌رفتن یک رابطه

– متأثر‌شدن

– خاطرات تلخ

 

مشکلات روانی و گریه زیاد

هرچند گریه‌کردن قسمت طبیعی زندگی اسـت، ولی گریه بیش‌ از‌ حد میتواند علامتی از اختلالات شدید خلقی و شخصیتی باشد، بعضی از اختلالات خلقی رایج عبارت‌اند از:

– افسردگی

– بی‌ثباتی عاطفی

– اضطراب

– احساس شدید خشم

– خنده و گریه ناگهانی و بدون دلیل

 

چگونه گریه خود را کنترل کنیم؟

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

روی هر تنفس خود تمرکز کنید

گریه کردن یک واکنش ازبدن در برابر احساسات درونی شماست، از طرف دیگر شیوه و یا شیوه هاي‌ تنفس می تواند بـه شـما برای جلوگیري از گریه کمک کند.

 

بـه هر علتی کـه احساسات شـما بر انگیخته شده اسـت اولین و مهمترین قدم حفظ آرامش اسـت کـه یکی از روش هاي‌ خوب برای حفظ آرامش تمرکز کردن بر روی تنفس اسـت.

 

وقتی کـه حس کردید اشک ها در حال ریختن هستند، با استفاده از بینی یک تنفس عمیق بکشید، با اینکار علاوه بر آرامش سبب پیشگیري از بغض خود نیز خواهید شد.

 

سعی کنید تا ۱۰ بشمارید و هر شماره را کـه می شمارید هوا را از داخل بینی بـه داخل بکشید، دراین بین هوا رابا استفاده ازدهان بـه بیرون بفرستید. با اینکار بـه تدریج حواس شـما از احساسات بـه شمردن و تنفس پرت می شود.

 

حتی یک تنفس معمولی بـه تنهایی نیز می تواند بـه شـما برای پیشگیري از گریه کمک کند. تنفسی کـه بـه داخل می‌دهید را برای مدتی نگه دارید و آنگاه بـه بیرون بفرستید.

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

حرکت دادن چشم ها

شاید شـما بـه گریه افتاده باشید اما راههایی وجوددارد کـه میتوانید لااقل جلوی اشک هاي‌ خودرا بگیرید. برای جلوگیری از سرازیر شدن اشک ها یکی از شیوه ها و راهها چرخاندن چشم ها بـه اطراف اسـت، حتی بعضی از محققان پلک زدن را هم دراین امر مناسب و موثر دانسته اند.

 

چشم هاي‌ خودرا بـه چپ و یا راست حرکت دهید، شاید بهتر باشد اینکار را در جلوی دید اشخاص دیگر انجام ندهید، چشم خودرا ببندید و مدتی صبر کنید و آنگاه شرایط رابا چشمان بسته زیر نظر داشته باشید. این چسمان بسته با چند تنفس عمیق می تواند نتیجه اي را خیلی زیاد داشته باشد.

 

حواس خود را پرت کنید

یک نکته مهم برای جلوگیري از خنده پرت کردن حواس خود اسـت تا ذهن شـما دیگر درگیر این حس ها نباشد، دستان خودرا محکم بـه هم فشار دهید. این فشار باید بـه اندازه اي باشد کـه حواس شـما را متوجه دستان بکند.

 

یک وسیله را بفشارید. این وسیله هر چیز از کیف تا خودکار و لباس ….. می تواند باشد.

زبان خودرا بـه سقف دهان بفشارید یا زبان خودرا آرام میان دندان هاي‌ خود بگذارید.

 

با خودتان گفتگو کنید

چنانچه بتوانید یک گفتگوی درونی خوب با خودتان داشته باشید، مانع پیدایش خیلی از عصبانیت ها و احساسات منفی می شود کـه جرقه ي گریه را میزند.

 

چنانچه ابراز احساسات را یاد بگیریم و بیاموزیم احساساتمان را روشن بگوییم آرامش خودرا حفظ کنیم و از کلمات استفاده کنیم بـه این روش نظارت گریه برایمان امکان پذیر می شود.

 

به یک موضوع خنده دار فکر کنید

افکار مثبت را جای گزین افکار منفی کنید یا بـه مسئله اي مسخره و خنده دار فکر کنید. دقت بـه جنبه هاي‌ خوب و شادتر در شرایط استرس آور می تواند از روند گریه جلوگیری کند.

 

خودتان را نیشگون بگیرید

دانشمندانی کـه درباره گریه تحقیق می کنند اعتقاد دارند، از آنجا کـه گریه بیشتر عکس العمل منفعل و بـه علت درماندگی اسـت، می توان با انجام‌دادن کاری کـه درماندگی را کم کند گریه را نظارت کرد.

با فشردن ماهیچه‌ و درگیرشدن دریک کار شخص بازرسی بیشتری را حس می کند.

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

بینی تان را فشار دهید

فشردن بینی در نزدیکی غدد اشکی یکی از عواملی اسـت کـه بـه جلوگیری از گریه کمک می کند. البته درد فشردن بینی نیز می تواند حواس شـما را از مسئله پرت کند تا علت گریه را از یاد ببرید.

 

سر خودتان را به عقب ببرید

یکیدیگر از راههای بازرسی گریه ؛ خم کردن سر بـه طرف عقب می‌باشد. اشک ها در زیر چشم جمع می‌شوند و چند ثانیه از سرازیر شدنشان جلوگیری می شود و شـما وقت دارید حواس تان را پرت کنید تا جریان اشک را متوقف کنید.

 

ورزش کردن

ورزش باعث می شود هورمون هاي‌ شادی مثل اندروفین بیشتر در بدن ترشح شود و حواس تان از مسائل هاي‌ ناراحت کننده دور شود.

 

تصدیق احساسات

بعضی وقتها گریه از نوع واکنشی اسـت بـه عدم اعتنا بـه احساساتی کـه داریم بـه جای ان کـه مشکلات بـه وجود آمده رابا گریه کردن منکر شویم راه حل بهتر این اسـت کـه کاری را برای برطرف کردن ان درنظر بگیریم.

 

اغلب بلند کردن ابروها و یا جمع و چروک شدن پوست پیشانی از علامت هایي برای گریه کردن هستند، برای پیشگیري از چنین ظاهری، تلاش کنید صورت و حالات صورت خودرا بـه صورتی حفظ کنید کـه همیشه در وضعیت عادی ان را بر چهره دارید.

 

دراین وضعیت بیشتر تمرکز خودرا بر روی عضله ها و همین طور گونه و ابرو ها بگذارید. چنانچه شرایط این اجازه را بـه شـما میدهد شـما می‌توانید برای چند ثانیه لبخند بر لب داشته باشید تا عضله هاي‌ صورت بـه وضعیت عادی خود برگردند.

 

ترک کردن محل

چناچه امکان دارد شاید ترک کردن محل یکی از بهترین و راحت ترین کارها باشد تا بـه این ترتیب با هیچ یک از مشکلات بالا رو بـه رو نشوید و بتوانید خودرا از این وضعیت بـه سرعت بیرون آورید.

 

دلایل گریه کردن و راه های درمان آن

 

چنانچه هیچ راهی برای نظارت گریه جواب نداد، اشک‌هایتان را قبول کنید
درحالی‌کـه سرازیرشدن بی‌موقع اشک‌ها تجربه‌اي خوشایند نیست، ولی خیلی مهم اسـت کـه بـه حس هاي‌ خود اهمیت بدهید.

 

همان طور کـه بالاتر برای تان توضیح دادیم گریه کردن می تواند علل هاي‌ مختلفی داشته باشد کـه برای رفع گریه هاي‌ احساسی و عاطفی بالاتر راهکار و درمان هایي را برایتان توصیه کردیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو