آشنایی با ۳ روستای خاوه در قم، ورامین و کاشان

آشنایی با ۳ روستای خاوه در قم، ورامین و کاشان


منبع: آرگا

108

1400/5/10

10:09


روستای خاوه این بار انتخاب ما برای قلم زنی و همراهی با شما عزیزان آرگایی است. جذابیت این مطلب و قلم زنی در این است که ۲ روستا با این نام در کشورمان ایران وجود دارند که به واسطه ی این مطلب با هر دوی آنها آشنا خواهید شد.

مکان های زیادی با اسم های مشابه در بخش های مختلف کشورمان ایران و یا گاهی حتی جهان وجود دارند. مثلا آستارای آذربایجان و آستارای ایران. اما در داخل کشور نیز همین همنام بودن را دارا هستیم. روستای خاوه در قم و و روستایی با همین نام در شهر ورامین تهران مثالی برای تایید می باشند. در ادامه به معرفی هر ۳ روستای خاوه خواهیم پرداخت.

معرفی ۳ روستای خاوه در ایران

روستایی با نام خاوه مرکز دهستان خاوه، از توابع بخش فردو – و شهرستان کهک در استان قم می باشد. روستایی دیگر نیز با اسم خاوه از توابع دهستان بهنام عرب جنوبی بخش جوادآباد – شهرستان ورامین واقع در استان تهران قرار دارد. هر کدام از این آبادی ها دارای شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی، مردمانی با شغل و زبان و گویشی متفاوت، و جمعیت و تاریخی مجزا هستند که موجب شده تا در لیست مکان های قابل توجه برای روستاگردی قرار بگیرند.

آشنایی با 3 آبادی خاوه ایران

آشنایی با خاوه قم

این آبادی یکی از روستاهای بزرگ و تاریخی دارای جاذبه های دیدنی جالبی می باشد که از قطب های چهارگانه توریستی بخش کهک محسوب می گردد. این آبادی دارای شکلی پروانه ای بر روی نقشه مشخص می شود. به دلیل دارا بودن چراگاه ها، مزرعه ها، و کاریزهای فراوان و وسعتی زیاد, در فهرست آبادی های وسیع و بزرگ استان قم به حساب می آید.

آبادی خاوه قم در دهستان خاوه -بخش فردو -شهرستان کهک – بلندی های جنوبی استان قم که ادامه رشته کوههای مرکزی و کوهستان اردهال می باشد؛ واقع شده است. که با دیگر آبادی های وشنوه، تیره، فردو، بیدهند، ویریچ، کرمچگان، دستگرد همسایه می باشد. به دلیل همین موقعیت جغرافیایی آب و هوای خیلی خوبی داشته و به «بهشت کوچک» معروف شده است.

این روستا از لحاظ زلزله جزو نیمه ضرر بوده که بخش های شرقی روستا نیز در خطر مواجه و محل جاری شدن سیل می باشند. رودخانه هایی فصلی (۲ رودخانه) از سمت غربی و سمت شرقی روستا عبور می کنند. رودخانه ی شرقی در حال حاضر خشک است, اما رودخانه غربی به نام خرجال ماههایی از سال را دارای آب است که از آبشار «خاوه» می گذرد.

آشنایی با 3 روستای خاوه

تاریخ

قدمت و تاریخ سکونت در این آبادی به زمان ابتدای اسلام و قبل از اسلام هم می رسد. کشف آثار تاریخی همچون قبرستان های گبری، زیر خاکی های زیاد (سفال ها و کوزه ها) دلیل اثبات محکمی برای این موضوع به شمار می روند تا جایی که همانند آبادی های قبادبزن، تیره و بخش بوره فردو از قدمتی طولانی برخوردار است.

جاذبه های دیدنی تاریخی، طبیعی، مذهبی و …

۱- حسینیه صاحب الزمان خدرآباد

۲ – مسجد امام حسن مجتبی

۳ – احمدآباد (قلعه خان)

۴ – قلعه ویران شده در دشت پایین با سفالها، کوزه های بر جای مانده،

۵ – گورستان های گبری و باستانی در مرکز و مناطق شمالی آبادی

۶ – برج های نگهبانی باستانی در سمت شرقی آبادی

۷ – قدمگاه (محل قدم اسب امام علی)

۸ – محل مذهبی سیت شهربانو (سه شهربانو)

۹ – زمنی چمن مصنوعی غربی آبادی

۱۰ – آبشار خرجال (آبشار باغچه نبات)

این آبشار با بلندی ۱۰ متری در ادامه رودخانه خرجال و در دره خرجال در غرب و ۲ کیلومتری آبادی قرار گرفته است. آبشار در تمامی فصول جز تابستان ها جاری است.

۱۱ -کوه خرجال (سوراخ)

۱۲ – ارتفاعات سه گانه (سلطان سعد شاه، آب سرد، عبدالوهاب)

آشنایی با 3 روستای خاوه

آشنایی با خاوه ورامین تهران

این آبادی که در گذشته با نام های خاور و یا خوابه شناخته می شده است، محل سکونت و اقامت کمال ابوالقاسم خوابی، از جمله افراد شاخص و مطرح دین شیعه در قرن ۶ بوده و هم اکنون به خاوه تغیر نام یافته است. گفته می شود که از انگشت شمار آبادی های مجهز به دبیرستان و بیمارستان در رمان دهه ۵۰ هجری شمسی به حساب می آید.

محل قرارگیری این روستا در دهستان بهنام عرب جنوبی، بخش جوادآباد – شهرستان ورامین – استان تهران می باشد. طبق آخرین آمار مرکز ایران در سال ۹۵ جمعیت این روستا ۱.۰۱۲ نفر (۲۷۰ خانواده) برآورد شد.

حرفه ی بیشتر مردمان ابن آبادی دامداری و زراعت بوده که بالغ بر ۱۳۰۰ هکتار زمین قابل کشاورزی با خاکهای حاصلخیز را دارا می باشد. و موجب شده تا به نگین کشاورزی ورامین مبدل گردد.

زن های این آبادی نیز به فرش بافی و قالیبافی (با طرحهای شاخص پاشتری، کاشانی، میناخانی، قمی) مشغول هستند.

معرفی آبادی خاوه

تاریخ و دلیل نامگذاری

طبق برخی از کاتبان از جمله سعید وزیری قدمت این آبادی به دوران حکومت آل بویه با ۱۰ هزار نیروی آماده باز می گردد، که در آن دوران به عنوان یکی از تقسیمات یعنی شهر در مرکز توجه بوده است. و اما آب و هوای دلچسب و عالی این آبادی موجب نامگذاری آن به «خاوه» با معنای «بهشت کوچک» شده است.

جاذبه های دیدنی

خاوه ورامین به دلیل قدمت بالایی که دارد، دارای آثار باستانی بسیاری از جمله نقاره خانه، خانه و حسینیه احمدی ها، گرمابه های قدیمی، امامزاده علی و امامزاده بی بی زبیده، آسیاب آبی، مدرسه باستانی، آب انبار، برج و تپه تاریخی، مرقد سید سلطان محمود خاوه ای می باشد.

مرقد سید سلطان محمود خاوه ای

مرقد سید سلطان محمود خاوه ای که خیلی شبیه دیگر مرقدهای آبادی های همسایه بوده و دارای گنبدی با شیب کم، طراحی منحصر به فرد و سبز رنگ می باشد.این بنای باستانی در ۱ / ۷ / ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۳۲۴ در لیست آثار ملی قرار گرفت.

حمام تاریخی

حمام تاریخی از دیگر جاذبه های این روستا به شمار می رود که به دلیل تاریخچه ای طولانی و همچنین واقع شدن در ارتفاع ۲/۵ متری سطح زمین توجه بالایی را به خود معطوف کرده است. این گرمابه شامل بخش های آب انبار، خزانه، رختکن، گرم خانه، تیون، پاشور، خلوت خانه و حوضچه است که ورودی و درب آن رو به شمال است. قدمت حمام به ابتدای دوران قاجاریان می رسد که مصالح سازنده ی آن ساروج و آجر می باشد.

مرقد امامزاده علی

مرقد امامزاده علی یکی از مکان های مذهبی این روستا به شمار می رود که در سمت جنوبی آن قرار گرفته است. امامزاده علی از نسل موسی بن جعفر می باشد. دالان این مرقد با اندازه های ۵* ۳/۵ متر است که درب آن به سمت شمال باز می شود. گنبد آن با فاصله ی ۷ متر از زمین قرار گرفته که دارای ۲ پله است. این گنبد با استفاده از خشت خام و فاقد تزیینات ساخته گرددیه است.

حرم را اتاقی ۴*۴/۵ متر شامل می شود که به وسیله ی دیواره هایی با ضخامت ۱ متری ساخته گردیده و در کنار آن اتاق هایی (۲ اتاق) برای سکونت گردشگران و مهمانان واقع شده است. در ۱۲/۱۲/۱۳۸۱ با شماره ۷۶۷۱ این بنا در لیست آثار ملی قرار گرفت.

آب انبار

این آب انبار فاقد سنگ نوشته است که به وسیله ی ۲۰ عدد پلکان به زیرزمین انتقال می یابد. همچنین تامین آب نوشیدنی اهالی آبادی را در گذشته بر عهده داشته است. قدمت این اثر به زمان قاجاریان می رسد اما تا سالهای اخیر هم توسط اهالی بهره برداری می شد.

در احداث این آب انبار ساروج، آجر و ملات استفاده شده است.

معرفی آبادی خاوه

آشنایی با خاوه کاشان

این آبادی یکی دیگر از روستاهای ایران با نام خاوه است. محل قرارگیری آن در شرق شهر دلیجان – اردهال – استان کاشان می باشد. این آبادی از سمت غرب با گردنه نراق، از سمت جنوبی با جاده دلیجان، از سمت شرقی با آبادی جوشق، و از سمت شمالی با کوههای ولیجیا همسایگی دارد.

در زمان های دور اسم این آبادی «خوابق» بود که بعدها به «خاوه» تغییر نام یافت. آب و هوای این روستا در زمستان سرد و برفی و در سایر فصول معتدل می باشد.

نایی با آبادی های زیبای خاوه

دیدنی های آن

در زمان های گذشته این آبادی دارای ۴ دژ و بارو بوده که هنگام هجوم افغانی ها از طریق گردنه اوغانی (که دلیل نامگذاری این گردنه نیز همین است) با توپ ویران می گردند. در خارج از آبادی و درون مزارع رکه؛ یک برج با همین اسم قرار دارد که بر اساس کنکاش های بومی قدمت آن به زمان صفویان می رسد. این قلعه از ساروج و سنگ ایجاد شده است.   

آبادی خاوه تهران، قم و کاشان

به عنوان سخن پایانی و تکمیل کننده می توان گفت که این دو روستای زیبا و خوش آب و هوا انتخاب های مناسبی برای داشتن یک روستاگردی خاطره انگیز محسوب شوند. عزیزان از نقاط کشور ایران می توانند عازم سفر به هر یک از این آبادی ها و یا هر دوی آنها شوند. همچنین اهالی قم و تهرانی ها برای سفری یکروزه می توانند روستای خاوه واقع در نزدیکی خود را برگزینند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو