علل آبریزش دهان نوزاد چیست و چه زمانی نگران کننده است؟

علل آبریزش دهان نوزاد چیست و چه زمانی نگران کننده است؟


منبع: بیتوته

110

1400/5/10

11:28


علل آبریزش دهان نوزاد چیست و چه زمانی نگران کننده است؟



خطرات آبریزش دهان نوزاد, ارتباط بثورات پوستی با آبریزش دهان نوزاد, جلوگیری از آبریزش دهان نوزاد

ریفلاکس شیر از دلایل آبریزش آب دهان نوزاد است

 

چه عواملی باعث آبریزش دهان نوزاد می شود؟ 

آبریزش دهان نوزاد، حالتی است که در آن، از دهان نوزادان به طور ناخواسته آب دهان خارج می شود. امروزه بسیاری از والدین درگیر این موضوع هستند و تلاش می کنند که هر چه سریع تر، راهی برای از بین بردن آن پیدا کنند. 

آبریزش دهان در نوزادان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ و این دلایل هم معمولا به سن نوزاد بستگی دارند. در ادامه، به بررسی آبریزش دهان در نوزادان، دلایل آن و راه حل های از بین بردن آن می پردازیم.

 

علت آبریزش دهان در نوزادان

در نوزادان 2 ماهه، علت آبریزش دهان می تواند ریفلاکس شیر باشد. در پدیده ریفلاکس شیر، شیر خورده شده توسط نوزاد، از معده به سمت مری و دهان بر می گردد و باعث مشکل آبریزش دهان می شود.

 

یکی دیگر از دلایل آبریزش دهان در نوزادان، ترشح بزاق اضافی است، که معمولا بوسیله تف کردن و ریزش از دهان، از دهان نوزاد خارج می شود. غدد بزاقی، که وظیفه تولید بزاق را بر عهده دارند، در حدود 3 ماهگی نوزاد فعالیت خود را شروع می کنند.

 

در نوزادان 3 ماهه، علاوه بر ریفلاکس، در آمدن دندان ها نیز می تواند عامل آبریزش دهان در آنها باشد. در هنگام در آمدن دندان های تازه در نوزادان، در ناحیه لثه ها، خارش شدیدی ایجاد می شود. واکنش بدن نوزاد به این خارش، می تواند ترشح بزاق بیشتر باشد، و این عامل می تواند شروع کننده آبریزش دهان در نوزادان باشد.

 

مصرف بعضی دارو ها نیز می تواند باعث بروز آبریزش دهان در نوزاد شود، البته این دارو ها معمولا بر روی عضلات ناحیه لب اثر می گذارند، و در اغلب اوقات باعث افزایش ترشح بزاق نمی شوند.

 

یکی دیگر از عواملی که باعث آبریزش دهان نوزاد می شود، مشکلات و اختلالات عصبی است، در مواردی از اختلالات عصبی، ممکن است که بزاق بیشتری ترشح شود. در این صورت باید نگران باشید؛ با پزشک اطفال مشورت کنید. 

 

این آبریزش دهانی حتی می تواند تا سن 2 سالگی هم ادامه پیدا کند؛ البته در این بازه زمانی، دلایل متعدد دیگری نیز می توانند باعث آبریزش دهان فرزندتان باشند. برای نمونه زمانی که آنها اسباب بازی های خود را وارد دهان می کنند، ترشح شدن بزاق تحریک می شود و در نتیجه آن، آبریزش دهان ایجاد می شود.

 

باید توجه داشت که پدیده دندان در آوردن نوزادان، نمی تواند در یک لحظه اتفاق بیفتد و طول می کشد. مقدار زمانی که پدیده دندان در آوردن طول می کشد، می تواند در کودکان متفاوت باشد.

در صورتی که نوزادان روی انجام فعالیتی تمرکز کنند، و یا حواس خود را بر روی چیزی متمرکز کنند، ممکن است دچار آبریزش دهان شوند.

 

آبریزش دهان نوزاد ۳ماهه, آبریزش دهان نوزاد, علت آبریزش دهان نوزاد

اگر آبریزش دهانی تا دو سالگی ادامه پیدا کرد نیازمند مراجعه به پزشک است

 

آیا آبریزش دهان نوزاد خطرناک است؟

همانطور که گفته شد، آبریزش دهان نوزاد می تواند به دلایل مختلفی مانند دندان در آوردن، ریفلاکس شیر و... رخ بدهد. در این موارد معمولا هیچ مشکلی وجود ندارد و آبریزش دهان، یک حالت عادی به شمار می رود.

 

اما در موارد بسیار نادر ممکن است که نوزاد مشکلی در غدد بزاقی خود داشته باشد. البته همانطور که اشاره شد، این عامل بسیار نادر است که غدد بزاقی دچار پر کاری غیر عادی شده باشند.

والدین نوزاد می توانند در صورت نگرانی خود در مورد آبریزش دهان نوزاد، به پزشک اطفال مراجعه کرده و از او مشورت بگیرند. 

 

خطرات آبریزش دهان نوزاد, ارتباط بثورات پوستی با آبریزش دهان نوزاد, جلوگیری از آبریزش دهان نوزاد

برای جلوگیری از آبریزش دهانی زیاد مصرف غذاهای اسیدی را کمتر کنید

 

چه زمانی باید برای آبریزش دهان نوزاد به پزشک مراجعه کرد؟

باید به یاد داشته باشید که آبریزش دهان نوزاد، به طور کلی یک پدیده بسیار رایج و طبیعی است و نیازی نیست که نگران آن باشید. اما نگرانی های مادرانه معمولا باعث می شود که به این پدیده توجه بیشتری شود. اگر کودک شما تا بعد از 2 سالگی هنوز دچار آبریزش دهانی بود، توصیه می شود که جهت رفع نگرانی ها و یا تشخیص به موقع مشکل، به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

اختلالات عصبی و مغزی نیز از دلایلی است که باید مورد پیگیری قرار بگیرد. برای این که این عامل را تشخیص داده و درمان کنید، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

خطرات آبریزش دهان نوزاد, ارتباط بثورات پوستی با آبریزش دهان نوزاد, جلوگیری از آبریزش دهان نوزاد

اختلالات عصبی از دلایل آبریزش دهانی است و مستلزم مراجعه به پزشک است

 

ارتباط بثورات پوستی با آبریزش دهان نوزاد

بثورات پوستی، یک ناهنجاری در سطح پوست است، که یکی از عامل های ایجاد کننده آن در نوزاد، آبریزش دهان است. در آبریزش دهان نوزاد، بخش هایی مانند صورت، گردن، سینه و...، اگر به مدت طولانی توسط بزاق خیس شده باشند، عارضه ای به نام راش آب دهان را ایجاد می کنند؛ راش آب دهان، از مشتقات بثورات پوستی است.

 

برای جلوگیری از این ناهنجاری، باید لباس های نوزاد به طور مداوم عوض شوند، محل هایی که ناهنجاری پیدا کرده اند شسته شوند، خشک شوند، وهمچنین مرطوب شوند. برای جلوگیری از بثورات پوستی ناشی از آبریزش دهان نوزاد، می توانید از پیشبند نیز استفاده کنید.

 

کارهایی که باید برای درمان آبریزش دهان نوزاد انجام دهند

دادن غذاهایی به نوزاد که خاصیت اسیدی، و یا باز دارند می تواند باعث ایجاد ریفلاکس شود. همانطور که پیش تر گفته شد، ریفلاکس باعث آبریزش دهان نوزاد میشود؛ پس از دادن غذاهایی به نوزاد که خاصیت اسیدی یا بازی دارند، خودداری کنید، یا اینکه مصرف آنها را کاهش دهید.

 

در بعضی از موارد، اگر نوزاد عمل بلع را به طور طبیعی انجام ندهد، آبریزش دهان ایجاد می شود. در این صورت باید بر روی بلع نوزاد خود کار کرده و آن را تقویت کنید.

در بعضی موارد، نیاز است که اطلاعات حسی مربوط به ناحیه دهان و صورت، تقویت شوند. در این صورت اطلاعات مغزی کامل شده و بزاق کمتری ترشح می شود.

حرکات صحیح لب ها و دهان، یکی از نشانه هایی است که باید بررسی شود. اگر نوزاد نمی تواند زبان خود را به اطراف حرکت دهد، یا اینکه نتواند لب های خود را درست روی هم بگذارد، باید به او یاد داد که لب هایش را به درستی ببندد.

 

علت آب آمدن از دهان نوزاد در خواب, آبریزش دهان نوزاد ۳ماهه, آبریزش دهان نوزاد

برای جلوگیری از بثورات پوستی لباس های نوزاد مرتبا باید عوض شوند

 

سخن پایانی 

مهر مادرانه، یکی از مهمترین نعمت هایی است که از سوی خداوند به مادران داده شده است، تا همیشه مراقب فرزندانشان باشند و آنها را ایمن نگاه دارند.

امر آبریزش دهان در نوزادان، امری طبیعی تلقی می شود، اما مادران برای رفع نگرانی خود می توانند به پزشک اطفال مراجعه کنند. امید است که نوزادان دلبند شما، همیشه در آرامش و سلامت باشند.

 

گرداوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو