فایبر پست دندان چیست؟ مراحل درمان دندان توسط فایبر پست

فایبر پست دندان چیست؟ مراحل درمان دندان توسط فایبر پست


منبع: بیتوته

110

1400/5/10

11:28


فایبر پست دندان چیست؟ مراحل درمان دندان توسط فایبر پست



مزایای فایبر پست دندان , معایب فایبر پست دندان , مراحل درمان دندان توسط فایبر پست

فایبر پست دندان یکی از روش های درمانی در هنگام تخریب زیاد دندان می باشد

 

نقش فایبر پست در بازسازی دندان 

پست دندان یکی از روش های درمانی در دندان پزشکی می باشد. فایبر پست دندان، یکی از انواع پست های دندان می باشد. در هنگام تخریب های فیزیکی بسیار گسترده، این روش درمانی بسیار مؤثر و کارساز است. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساخت لوازم دندان پزشکی، پست دندان هایی از جنس فیبر، که به آنها فایبر پست دندان می گویند پا به عرصه گذاشتند. در این نوشته، به بررسی فایبر پست دندان و مزایای آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نحوه ساخته شدن فایبر پست دندان فایبر پست دندان , فایبر پست ها در بازسازی دندان , مراحل فایبر پست

فایبر پست دندان جایگزین پست های فلزی شده اند

 

ویژگی های فایبر پست دندان

فایبر پست دندان، به نوعی جایگزین فایبر پست های فلزی است که هم استحکام بالایی دارد، و هم معایب پست های قدیمی را ندارد. این نوع از پست دندان، آخرین محصولی است که امروزه در بازار دندان پزشکی وارد شده است و به خاطر مزایای آن، توسط دندان پزشکان تایید و استفاده می شود.

در ادامه به ویژگی ها و مزایای فایبر پست دندان اشاره خواهیم کرد. این مزایا باعث کاربرد گسترده فایبر پست دندان در آسیب دیدگی های شدید دندانی می شوند.

 

مقاومت بالا همانند نمونه های فلزی قدیمی

فایبر پست دندان مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و شکستگی از خود نشان می دهد. این ویژگی در درمان آسیب های شدید به دندان ها ضروری است.

 

طول عمر بالای فایبر پست دندان

طول عمر فایبر پست دندان نسبت به نمونه های قدیمی، بیشتر است و باعث می شود به انتخاب بهتر و به صرفه تری، برای دندان پزشکان تبدیل شود. 

 

توانایی بازسازی فایبر پست دندان

فایبر پست دندان با اینکه مقاومت بسیار بالا و مطلوبی دارد، اما ممکن است تحت شرایط خاصی بشکند و نتوان از آن برای درمان استفاده کرد. از مهمترین مزایای فایبر پست دندان در این موارد، قابل بازسازی بودن آن است.

گفتنی است که این ویژگی در نسخه های قدیمی تر که فلزی هستند، وجود ندارد و در صورت شکسته شدن، دیگر قابل استفاده نخواهند بود.

 

انعطاف پذیری بالا در فایبر پست دندان

فایبر پست دندان، نه تنها بسیار مستحکم است، بلکه به طور همزمان دارای انعطاف پذیری بالایی نیز می باشد. البته انعطاف پذیری و کشسانی مطلوب برای پست های دندان، آن مقدار کشسانی است که هم اندازه کشسانی خود دندان ها است. این انعطاف پذیری از شکستگی ریشه دندان آسیب دیده نیز جلوگیری می کند و کشسانی در ناحیه ریشه را حفظ می کند.

 

امکان ایجاد اتصال های گوناگون

فایبر پست ها می توانند به همدیگر متصل شوند. شیوه های متصل شدن آنها به یکدیگر بسیار متنوع است، و می توان گفت دست دندان پزشک را باز تر می گذارد.

نسخه های قدیمی، نمی توانستند به گستردگی فایبر پست دندان، به هم متصل شوند و در برخی موارد محدودیت هایی در کار دندان پزشک ایجاد می شد.

این اتصال متنوع فایبر پست های دندان، به تکنیک های جدیدی که امروزه بسیار پرکاربرد شده اند بستگی دارد. یکی از این تکنیک های اتصال، سنان کردن می باشد.

 

همرنگ بودن فایبر پست با دندان

رنگ فایبر پست دندان، بسیار نزدیک به رنگ استخوان دندان است؛ به طوری که پس از درمان دندان، متوجه شدن اینکه دندان، ترمیم شده است بسیار دشوار است.

این ویژگی در برخی پست های قدیمی، به طور صحیح و دقیق رعایت نمی شد و باعث می شد نتایج زیاد هم راضی کننده نباشند.

 

فایبر پست ها در بازسازی دندان , مراحل فایبر پست , ترمیم دندان با فایبر پست

فایبر پست دندان مقاومت بالایی در برابر فشار زیاد ندارند

 

معایب فایبر پست دندان

فایبر پست دندان معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

 

احتمال شکستگی بالاتر فایبر پست دندان نسبت به نمونه های قدیمی

فایبر پست دندان، در برابر خم شدن و تغییر شکل، مقاومت کمی نشان می دهد و مانند پست های فلزی، در برابر خم شدن تحمل بالایی ندارد. در نتیجه می شکند. البته همانطور که پیش تر اشاره شد، فایبر پست ها می توانند بازسازی شوند.

 

شکستن فایبر پست ها در بین پست و سمان رزینی

به این دلیل که ساختار فایبر پست ها، در واقع حد اکثر پلیمریزیشن ها را در بر می گیرد، پتانسیل باند و چسبندگی آن به سمان رزین کم است؛ در نتیجه می تواند باعث شکستگی شود.

 

فایبر پست ها در بازسازی دندان , مراحل فایبر پست , ترمیم دندان با فایبر پست

برای استفاده از فایبر پست نیاز است که دندان عصب کشی شود

 

مراحل درمان دندان توسط فایبر پست

ابتدا نیاز است که دندان آسیب دیده عصب کشی و پر شود. پس از عصب کشی، دندانپزشک فایبر پست را به ریشه عصب کشی شده وارد می کند. فایبر پست از داخل ریشه، توسط چسب مخصوصی به ریشه متصل شده و آن را در جای خود نگه می دارد.

در ادامه نیاز است که تاج دندان ساخته شود. به بخش بالایی دندان که مانند تاج است و فرایند گوارش مکانیکی را انجام می دهد، تاج دندان می گویند.

 

 تاج دندان را می توان با مواد مختلفی ساخت؛ برخی از این مواد فلزی هستند. یکی از پرکاربرد ترین فلز ها در ساخت تاج دندان، فلز آمالگام است. مواد کامپوزیتی، از جمله مواد دیگری هستند که برای ساخت تاج دندان مورد استفاده قرار می گیرند. کامپوزیت دندان، همرنگ خود دندان است و حالت خمیری دارد.

 

پس از ساخت تاج دندان، نیاز است که روکشی روی دندان قرار بگیرد. این روکش با هدف جلوگیری از شکسته شدن تاج دندان ساخته شده، استفاده می شود. روکش روی تاج دندان علاوه بر اینکه از شکسته شدن تاج دندان جلوگیری می کند، باعث استحکام بیشتر ساختار نیز می شود.

 

نحوه ساخته شدن فایبر پست دندان

ابتدا نیاز است که از ریشه دندان، قالب گیری صورت بگیرد. این قالب گیری توسط دندان پزشک انجام می شود. سپس نمونه قالب گیری شده به لابراتوار های مخصوص دندانپزشکی فرستاده می شوند. تکنولوژی پرینت سه بعدی امروزه در فرایند قالب گیری و حتی ساخت در لابراتوار، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 نحوه ساخته شدن فایبر پست دندان فایبر پست دندان , فایبر پست ها در بازسازی دندان , مراحل فایبر پست

کامپوزیت دندان همرنگ خود دندان است و در ساخت تاج دندان مورداستفاده قرار می گیرد

 

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی و کشف مواد جدید، انسان می تواند با گذر زمان، ابزار هایی جدید را بسازد، یا ابزار های ساخته شده را تقویت کند و بهبود بخشد.

فایبر پست دندان، یک نمونه استفاده از مواد جدید است  که توانسته بسیاری از معایب نسخه های فلزی را برطرف کند و کار دندانپزشک ها را، آسان کند.

 

پیشرفت در صنایع دندانپزشکی هنوز هم ادامه دارد، و ممکن است حتی تا ماه ها بعد از فایبر پست دندان، ابزار دیگری یا جنس بهتری جایگزین آن شود.

به طور کلی فایبر پست دندان، یکی از بهترین جهش ها را در صنعت زیبایی دندان ایجاد کرد.

 

گرداوری: بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو