آموزش طراحی پوشاک ایرانی با الهام از شاهنامه | توجه به هنرهای شاهنامه‌ای در دوره‌های آموزش مجازی دانشگاهی

97

1400/5/10

11:41


دوره‌های مجازی دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای در حالی برگزار می‌شود که یکی از رشته‌ها به طراحی پوشاک ایرانی با الهام از شاهنامه اختصاص یافته است.

آموزش طراحی پوشاک ایرانی با الهام از شاهنامه | توجه به هنرهای شاهنامه‌ای در دوره‌های آموزش مجازی دانشگاهی

گروه مد و لباس هنرآنلاین: شاهنامه اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی، حماسه‌ای منظوم بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به 50هزار بیت تا نزدیک به 61هزار بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسی جهان بوده که سرایش آن دست‌آورد دست‌کم سی سال کار پیوسته این سخن‌سرای نامدار ایرانی است.

موضوع این شاهکار ادبی، افسانه‌ها و تاریخ ایران از آغاز تا حمله عرب‌ها به ایران در سده هفتم میلادی است. شاهنامه از سه بخش اسطوره، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده‌ که در چهار دودمان پادشاهی پیشدادیان، کیانیان، اشکانیان و ساسانیان گنجانده می‌شود. شاهنامه بر وزن «فَعولُن فعولن فعولن فَعَلْ»، در بحرِ مُتَقارِبِ مثمَّنِ محذوف نگاشته شده‌ است.

به دلیل غنای این سروده و چاپ و انتشار نسخ گوناگون از آن متشکل از تصاویر نقاشی از روایت‌های فردوسی، این اثر به دفعات منبع و مرجع خلق آثار هنری بوده و بن‌مایه بسیاری از آثار هنرمندان قرار گرفته است چرا که شاهنامه داستان قهرمانان ایران باستان بوده و خواننده و مخاطب هر نوع روایتی از آن را به سده‌ها و هزاره‌های ایران باستان بازمی‌گرداند. 

به تازگی دوره‌های مجازی دانشگاهی هنرهای شاهنامه‌ای در حالی برگزار می‌شود که یکی از رشته‌ها به طراحی پوشاک ایرانی با الهام از شاهنامه اختصاص یافته است.

این دوره‌ها با همکاری دانشگاه پیام نور، مؤسسه فرهنگی هنری فردوسی توسی و مؤسسه اکو برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام یا کسب اطلاعات بیشتر درباره این دوره‌های آموزشی مجازی با شماره 09123582834 تماس بگیرند.

مهلت ثبت نام در بخش‌های مختلف از جمله طراحی پوشاک ایرانی، نمایشنامه‌خوانی، نقش‌های هندسی در هنرهای سنتی، موسیقی، خوشنویسی و نقاشی خط، داستان‌نویسی، بازیگری، گویندگی و خبرنگاری، نقاشی و نقالی تا 20 مرداد اعلام شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو