مالتی تسکینگ (چند وظیفه گی) چیست و چه عوارضی دارد؟

مالتی تسکینگ (چند وظیفه گی) چیست و چه عوارضی دارد؟


منبع: آرگا

83

1400/5/10

22:11


مالتی تسکینگ به انجام دادن چند کار در یک زمان گفته می شود افرادی که دچار چند وظیفه ای می شوند چند کار را به طور موازی در یک زمان با هم انجام می دهند این افراد این قابلیت را دارند تا هنگام صحبت کردن با موبایل لباس پهن کنند، حواسشان به بچه باشد و یا … این فعالیت ها به مرور زمان موجب افت فعالیت های ذهنی می شود.

چند وظیفه ای به انجام دادن هم زمان چند کار به طور موازی و با یکدیگر گفته می شود این تجربه برای خیلی از افراد پیش آمده است به ویژه بسیاری از بانوان از این تجربه ها صحبت می کنند مثلا ممکن است شما در یک زمان چند کار مثل صحبت کردن با دوستتان، غذا خوردن، چک کردن گوشی و … را انجام دهید در این صورت شما دچار چند وظیفه گی شده اید اگر چنین تجربه هایی دارید باید بیشتر در این زمینه اطلاعات کسب کنید زیرا هنوز خیلی از افراد وجود دارند که نمی دانند انجام هم زمان چند فعالیت می تواند چه عوارضی برای آن ها داشته باشد. این کار در زندگی مدرنیته امروزه گاها غیر قابل اجتناب است بسته به سبک زندگی که دارید انجام این رفتارها متغییر است برخی از افراد به مزیان زیادی دچار این حالت می شوند و برخی دیگر گاها چنین تجربه هایی دارند. طبق برخی از مقالا افراد از مالتی تسکینگ لذت می برند زیرا می توانند در زمان کم چند وظیفه را انجام دهند اما متاسفانه بسیاری از این افراد از عوارض این امر غافل می شوند.

مالتی تسکینگ چیست و درباره آن چه می دانید؟

اگر حین صحبت کردن با موبایلتان در حال فعالیت با لپ تاپ هستید یا غذا درست می کنید دچار چند وظیفه گی شده اید شما ممکن است درباره این دسته از عملکردهای خود با دیگران نیز ثحبت کنید و احساس لذت زیادی از این کار داشته باشید. اما باید توجه داشته باشید که انجام دادن این کارها در زمان طولانی می تواند آسیب هایی نیز به همراه داشته باشد به ویژه می تواند روی عملکرد شما تاثیراتی داشته باشد.

عوارض مالتیتسکینگ

تعریفی  که از چند وظیفه گی می توانیم ارائه دهیم انجام دادن موازی و همزمان چند کار یا فعالیت با یکدیگر است که موجب می شود شما تمرکز خود را بر روی چندین موضوع مختلف تقسیم کنید این دسته از فعالیت ها و رفتارها اجتناب ناپذیر هستند و بسته به سبک زندگی شما میزان آن متغییر خواهد بود. چند وظیفه گی از نظر برخی افراد یک لطف الهی و یک هدیه خاص است برخی باور دارند که این دسته از فعالیت ها موجب تقویت عملکرد آن ها خواهد شد و بی شک احساس غروری در آن ها رخ می دهد آن ها این قابلیت را برای دیده شدن استفاده می کنند و بیشتر به انجام این کارها ترغیب خواهند شد. اما در واقع این دسته از فعالیت ها می تواند زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار دهد و به مرور زمان آسیب هایی به همراه دارد.

چرا از چند وظیفه ای لذت می بریم؟

مالتی تسکینگ در افراد موجب لذت می شود زیرا در مغز هورمون هایی وجود دارد که ترشح کننده دوپامین هستند و نوعی سرخوشی، پاداش، احساس لذت و … را در مغز ایجاد می کنند تحقیقات نشان می دهد هر قدر کارهای بیشتری انجام دهید دوپامین بیشتری ترشح می شود ترشح این هورمون موجب می شود تا بدن ما در فواصل مختلفی آن را ترشح کند و هر چه بیشتر ترشح شود احساس لذت بیشتری ایجاد می کند.

مالتی تسکینگ

توانایی مغز کاهش می یابد!

یکی از نکات کلیدی که در زمینه چند وظیفه گی باید به آن اشاره کنیم این است که به مرور زمان انجام همزمان چند کار با یکدیگر موجب می شود تا توانایی های ذهن شما کاهش پیدا کند افرادی که تمرکز خود را بر روی چند موضوع و به طور موازی و همزمان تقسیم می کنند عملکرد ضعیفی خواهند داشت و به مرور زمان سیستم شناختی ذهن شما کند می شود.

تحقیقات نشان می دهد که پردازش سیستم شناختی مغز کم هزینه نیست مطالعات متعدد در دانشگاه های استنفورد نشان می دهد که اشتغال زیاد ذهنی به طور همزمان موجب می شود تا در تحلیل های ذهنی با مشکل مواجه شوید از سویی موجب افت عملکرد شدید می شود کاهش فعالیت های ذهنی شما نیز می تواند تاثیرات زیادی در عملکرد ذهنی و جسمی شما داشته باشد.

چرا توانایی های ذهن کاهش می یابد؟

همانطور که گفتیم مالتی تسکینگ موجب کاهش توانایی مغز می شود زیرا می تواند میزان بالایی از دوپامین را در یک زمان ترشح کند و در نهایت فرد را دچار خستگی روحی و جسمی می کند. این امر دلایلی دارد که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

همه چیز درباره مالتیتسکینگ

چند وظیفه ای موجب می شود تا شما استرس بیشتری را تحمل کنید اگر شما مرتب خودتان را درگیر انجام فعالیت های متعدد می کنید بیشتر در معرض استرس قرار می گیرید و میزان ترشح هورمون های استرس زا در شما بیشتر می شود. شما در این صورت احساس خستگی بیشتری می کنید و موجب می شود تا ذهن شما درگیری های بیشتری داشته باشید.

انجام دادن همزمان چند کار با یکدیگر موجب می شود تا ذهن شما سازمان دهی درستی نداشت باشد و موجب ایجاد خطا خواهد شد در این صورت برخی از اطلاعات نامربوط در ذهن شما فیلتر می شوند در نتیجه هنگام انتقال از یک قعالیت به فعالیت دیگر دچار کند ذهنی می شوید. ذهن شما برای این انتقال های فعالیت هزینه های زیادی پرداخت می کند مغز ما برای انجام چند کار به طور همزمان سازمان دهی نشده است و فعالیت بیشتر با ذهن نوعی اضافه کاری محسوب می شود که در سیستم آن طراحی نشده است. شما هر زمان که این کار را انجام می دهید فشاری مضاعف به ذهن خودتان وارد کرده اید که که موجب کاهش و افت ذهنی شما می شود.

مالتیتسکینگ

رهایی از چند وظیفه ای:

برای رهایی یافتن از چند وظیفه ای یا مالتی تسکینگ باید فعالیت های روزانه خودتان را زمان بندی کنید و با حفظ اولویت هر یک از این فعالیت ها را انجام دهید شش ساعت طلایی برای انجام فعالیت های روزمره خود در نظر داشته باشید و در این زمان ها هر یک از فعالیت های خود را انجام دهید. با انجام این برنامه ریزی هفتگی می توانید فعالیت های خودتان را به شکل مساعدتری سازمان دهی کنید.

هر شب قبل از خواب برنامه ریزی کنید، در بین برنامه های روزانه خود ساعت هایی را برای استراحت کردن در نظر بگیرید، سعی کنید از حمایت های اطرافیان بهره مند شوید و برای بالا بردن فعالیت های ذهنی خود به روان شناس مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو