کاشت درخت فلوس و شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش آن

کاشت درخت فلوس و شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش آن


منبع: آرگا

171

1400/5/11

00:20


توجه داشته باشید پرورش و کاشت درخت فلوس چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت و نگهداری از این گیاه زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی فلوس درختی حدودا ۱۵ متری است که عمدتا به صورت خودرو در اغلب نقاط گرمسیر دنیا مانند آفریقا، هند و جنوب رشد می کند و همچنین به خاطر زیبایی و خواص فراوانی که دارد کاشت و پرورش آن در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه کاشت درخت فلوس

بهتر است بدانید که درخت فلوس یا خرنوب گیاهی دوپایه است که از دیدگاه جنسیت گل ها یا نر یا ماده یا هرمافرودیت خواهد بود. گیاه فلوس را می توان همراه با یک محصول دیگر و در کنار آن کشت و کار کرد. به صراحت می توان گفت که این گیاه بسیار کم توقع است و اندکی آبیاری در تابستان های خشک به افزایش عملکرد یا رشد و ورود سریع تر درخت به فاز زایشی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

چگونگی کاشت درخت فلوس

معمولا گیاه فلوس سالانخ حدود ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر رشد می کند و زمانی که بالغ می شود ارتفاع آن به ۹ تا ۱۲ متر خواهد رسید. در واقع فلوس یک درخت برگریز است که در کشور هند آن را درخت افتخار می دانند و در چین نیز آن را به عوان درخت اطلس می شناسند. این درخت معمولا در فصل تابستان یا پاییز گل های زرد رنگ بسیار زیبایی تولید می کند و برگ هایی مشابه پر خواهد داشت.

درختان فلوس در فصل پاییز میوه هایی تولید می کنند که درون آن پر از دانه است و می توانید دانه ها را به صورت برشته مصرف نمایید. همچنین برگ ها، میوه ها و گل هایی به وجود می آورد که از آن عمدتا برای تزئین باغچه ها، فشار سبز و پارک استفاده خواهد شد. توجه داشته باشید که فلوس گیاهی کاملا سازگار بوده و به راحتی در خاک های فقیر رشد خواهد کرد.

چگونگی مراقبت از گیاه فلوس

دستورالعمل کاشت:

توصیه می شود که پیش از کاشت بذور درخت فلوس آن ها را در فصل پاییز به مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت درون آب بخیسانید تا به خوبی متورم شوند. معمولا بذر های فلوس پوسته سختی دارند و به سختی متورم می شوند پس پوسته هایی که پس از ۴۸ ساعت هنوز هم متورم نشده بودند را می توانید با استفاده از یک چاقوی تیز خراش دهید تا متورم شوند. همچنین بذرهایی که تازه جمع آوری شده اند هم به راحتی خیس نمی خورند.

سپس کمپوست مرطوب پوست درخت یا پیت ماس ترکیب شده با مقداری ورمیکولیت پرلیت را درون کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید و سپس بذرهای متورم شده را در این ترکیب قرار دهید و کیسه پلاستیک را محکم ببندید و آن را به مدت زمان ۳ الی ۴ ماه درون یخچال نگه دارید.

پس از گذشت این مدت زمان می توانید بذرها را از یخچال خارج کرده و به عمق یک الی دوبرابر عرض خود بکارید که برای اینکار در ابتدا بایستی چندین گلدان ۸ سانتی متری را با ترکیب پیت ماس، شن و ماسه نیمه درشت پر کنید و سپس بذرها را داخل آن بکارید.

دستورالعمل پرورش فلوس

پس از کشت بایستی گلدان ها را در محیطی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و بازه دمایی بین ۲۱ تا ۲۲ درجه سانتی گراد را برای آن فراهم نمایید. می توانید برای جلوگیری از کاهش رطوبت خا پلاستیک شفافی را روی بستر بکشید و به محض مشاهده اولین جوانه ها پلاستیک را بردارید. عمدتا روند جوانه زنی ۶۰ روز طول خواهد کشید اما ممکن است کمتر از ۳۰ روز هم جوانه زنی صورت گیرد.

در روند جوانه زنی بذرها سطح بستر را مرطوب نه دارید و وقتی که نهال ها به اندازه ای بزرگ شدند که در دست جای گرفتند باید آن ها را به گلدان های ۱۵ سانتی متری انتقال دهید و هر بذر را درون یک گلدان بکارید. در فصل تابستان نیز باید گلدان ها را خارح از خانه و در محیطی سایه قرار دهید و هر وقت که ۲ سانتی متر از سطح خاک خشک اقدام به آبیاری نمایید.

در پایان می توانید نهال های بزرگ شده را به زمین اصلی انتقال دهید و لازم است تا یک مکان با ۶ الی ۸ ساعت نور مستقیم خورشید را برای این کار انتخاب نمایید. خاکی که فلوس در آن کشت می شود باید زهکشی مناسبی داشته باشد و همچنین به منظور جلوگیری از اختلال در ریشه بهتر است نهال ها را با خاکی درون گلدان است به زمین اصلی انتقال دهید. یک گودال به اندازه فضای گلدان خود حفر کنید و نهال ها را با خاک در فاصله ۴.۵ تا ۸ سانتی متری از یکدیگر درون آن قرار دهید.

روش های پرورش درخت فلوس

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت فلوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش درخت فلوس پرداخته ایم:

آبیاری:

از آنجایی که گیاه فلوس خشکی و گرمای تابستان را به خوبی تحمل می کند می توانید آن را در محیط های کم آب نیز کشت نمایید اما در صورت امکان بایستی به صورت مرتب آبیاری نمایید تا رشد خوبی داشته باشد. عمدتا تنها زمانی باید کیاهتان را آبیاری کنید که سطح کشت به عمق ۲ سانتی متر خشک شده باشد زیرا درخت فلوس از خیس شدن بیزار است و امکان دارد باعث پوسیدگی ریشه های آن شود.

آبیاری لازم برای بستر گیاه فلوس

خاک:

توجه داشته باشید که خاک بستر درخت فلوس باید از زهکشی بسیار خوبی برخوردار باشد و همچنین می توانید از ترکیب خاک های پیت ماس، شن و ماسه نیمه درشت نیز برای آن استفاده نمایید. البته اگر دسترسی به شن و ماسه نداشتید می توانید از ورمیکولیت یا پرلیت استفاده کنید.

دما و نور:

معمولا توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه فلوس را در یک مکان روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید که در غیر اینصورت با سوختن و پژمرده شدن برگ های گیاهتان مواجه خواهید شد. همچنین درخت فلوس می تواند آلاینده های هوا را نیز به خوبی تحمل کند پس در شهر هایی که هوای آلوده ای دارند گیاه قادر به رشد خواهد بود و جای نگرانی نیست.

اصول نگهداری از گیاه فلوس

در مورد دمای مناسب هم می توان گفت که بهترین بازه دمایی گیاه فلوس بین ۲۱ تا ۲۳ درجه سانتی گراد خواهد بود و گیاه می تواند به خوی رشد کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو