روایت دولت‌آبادی از نمایشنامه «قتل فجیع شاعر جوان» و پروژه نخل سرخ | مرور چهار ماه پایانی زندگی میرزاده عشقی

76

1400/5/11

02:00


غلامحسین دولت‌آبادی گفت: وقتی اداره کل هنرهای نمایشی در نگارش نمایشنامه سرمایه‌گذاری می‌کند، بهتر است شرایط اجرای آن‌ها را هم فراهم کند تا این‌گونه کارها تنها در حد ثبت در کارنامه نباشد.

روایت دولت‌آبادی از نمایشنامه «قتل فجیع شاعر جوان» و پروژه نخل سرخ | مرور چهار ماه پایانی زندگی میرزاده عشقی

گروه تئاتر هنرآنلاین: 28 تیر ماه امسال مجموعه نمایشنامه‌های اولین دوره نخل سرخ با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحمدمجتبی حسینی، معاون امور هنری وی رونمایی شد. نمایشنامه «قتل فجیع شاعر جوان» نوشته غلامحسین دولت‌آبادی یکی از آثار این مجموعه است که منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

غلامحسین دولت‌آبادی نمایشنامه‌نویس، پژوهشگر، مترجم و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایشنامه «قتل فجیع شاعر جوان» گفت: این نمایشنامه ماجرای چهار ماه پایانی زندگی شهید سیدرضا میرزاده عشقی است که او سال 1303 ترور شد. در این نمایشنامه به ارتباط این شهید با محمدتقی بهار و چاپ روزنامه‌ای که منجر به ترور او شد و همچنین درگیری او با رضاخان پرداخته و زندگی میرزاده عشقی از فروردین تا تیرماه 1303 مرور می‌شود.

او درباره روند نگارش این نمایشنامه عنوان کرد: با توجه به اینکه سال‌ها بر این موضوع کار و تحقیق کرده‌ام با موضوع آن آشنایی داشتم و در روند نگارش این نمایشنامه از اسنادی استفاده کردم که شاید پیش از این چندان موردتوجه دیگران قرار نداشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه نمایشنامه «قتل فجیع شاعر جوان» روایتی متفاوت است، اظهار کرد: برخورد من با این متن متفاوت از قهرمان‌سازی است و سعی بر آن بوده تا چهره‌ای واقع‌گرایانه از این شهید را در این برهه چهار ماهه زندگی‌اش روایت کنم.

او درباره توجه به تولید متون نمایشی در قالب مجموعه نمایشنامه‌ها که چندی است مورد توجه اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفته، تصریح کرد: این‌گونه پروژه‌ها بسیار خوب و ادامه آن مفید است اما انتظار می‌رود وقتی اداره کل هنرهای نمایشی در این راستا سرمایه‌گذاری می‌کند، شرایط اجرای آن‌ها را نیز فراهم کند تا این کارها تنها در حد یک رزومه برای مدیر باقی نماند. بر این اساس باید شمارگان بالایی از نمایشنامه‌ها منتشر و دیده و اجرا شود تا هدف نهایی با هر مضمون و رویکردی که وجود داشته، محقق و تکمیل شود.

سیدمحمدرضا کردستانی با تخلص میرزاده عشقی، شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده و نمایشنامه‌نویس ایرانی دوره مشروطیّت و مدیر نشریه قرن بیستم بود که در دوره رضاخان، به دستور رئیس اداره تأمینات نظمیه (شهربانی) وقت ترور شد. او از جمله مهم‌ترین شاعران عصر مشروطه به‌شمار می‌رود که از عناصر هویت ملی در جهت ایجاد انگیزه و آگاهی در توده مردم بهره گرفت. میرزاده عشقی را خالق اولین اپرای ایرانی می‌دانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو