هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن

هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن


منبع: برترین ها

100

1400/5/11

06:55


طالبان در روزهای اخیر دامنه جنگ را به حومه و مناطق داخلی مراکز ولایات از جمله هرات و تالقان در شمال و لشکرگاه و هلمند در جنوب کشانده تا جنگ وارد مرحله تازه‌ای شود.

برترین‌ها: طالبان در هفته‌های اخیر با حمله به مناطق مسکونی در شهر‌های کوچک و بزرگ نشان داده که برای رسیدن به قدرت، مصمم است و هیچ خط قرمزی را برنمی‌تابد؛ نه‌تن‌ها خط قرمز‌های ترسیم شده از سوی دولت مرکزی افغانستان را بر نمی‌تابد که به تعهد خود در نشست اخیر دوحه مبنی بر دوری ازحمله به غیرنظامیان هم پایبند نمی‌ماند. جنگ به مراکز ولایات رسیده و دولت همچنان در کنترل کردن اوضاع، ناتوان است، طالبان دیروز توانستند با تصرف پل مالان و پل پشتو خود را به ده کیلومتری شهر هرات برسانند. هر چند مقام‌های محلی امروز گفتند که افراد طالبان از حومه شهر هرات به عقب رانده شده‌اند و طالبان نمی‌توانند وارد شهر هرات شود.

هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن

سرهنگ عبدالحمید خان از فرماندهان سپاه ظفر ارتش در هرات روز شنبه در درگیری‌های حومه شهر کشته شد. در هرات که سومین شهر بزرگ افغانستان به شمار می‌رود، همه نگاه‌ها به اسماعیل خان است. او که تاجیک تبار است و سابقه طولانی در جنگیدن علیه طالبان در دهه ۱۹۹۰ دارد، فرماندهی نیرو‌های خیزش مردمی این ولایت را به‌دست گرفته است. انتشار تصاویر مربوط به حضور او در خط اول نبرد با طالبان طی روز‌های اخیر، با استقبال گسترده مردم افغانستان روبه‌رو شده است.

هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن

با توجه به سابقه خشونت‌های طالبان بیم آن می‌رود که در صورت اشغال هرات قتل‌عام‌های گسترده صورت گرفته به آوارگی مردم شهر بیانجامد. مردم هرات جدا از نزدیکی جغرافیایی به مرز‌های شرقی ایران، تاریخ مشترک طولانی با مردم این سوی مرز دارند. در توییتر کاربران با هشتگ #هرات_در_خطر در مورد وضعیت جاری و لزوم حمایت از مردم این شهر در مقابل طالبان می‌نویسند.

کاربران با این هشتگ تصاویر فرار مردم را به دلیل ادامه جنگ منتشر کرده و همچنین ویدیویی را به نشر رسانده که در آن اسماعیل خان، از چهره‌های جهادی به دلیل نفرستادن نیروی کمکی از وزارت دفاع گلایه می‌کند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از مقام‌های دولت می‌خواهند که جلو پیشروی طالبان را بگیرند و نگذارند که به مردم، آثار تاریخی و تاسیسات عامه‌المنفعه این ولایت آسیب وارد شود.

هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن

کاربری در این باره نوشت: نمی‌دانم چه می‌توانیم بکنیم برای هرات؟ با دنیایی که نمی‌خواهد بشنود چه می‌توان کرد؟

دیگری نوشت: طالبان هرات را بلد مباح اعلام کرده -یعنی جان و ناموس و مال مردم را حلال کرده-هرات تاعصر محمدشاه قاجار قلب خراسان بوده و جزیی از ایران‌فرهنگی ماست کاش دولت منفعل و ارتش ملی افغانستان به مردان و زنان مدافع شهر بپیوندد و جلوی سقوط و ویرانی میراث‌ایرانشهری هرات را بگیرد.

هرات، جان ماست، آقای طالبان حیا کن

گروه بنیادگرای اسلامی طالبان به دنبال برقراری امارت اسلامی در افغانستان است. ریشه شکل‌گیری این گروه به عنوان بخشی از مجاهدین افغان به مدارس مذهبی در پاکستان مرتبط بوده و از حمایت آمریکا و انگلیس را برای مقابله با دولت مرکزی افغانستان که از سوی شوروی حمایت می‌شد برخوردار بودند. بعد از عملیات ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان برای مقابله با القاعده که رابطه نزدیکی با دولت وقت طالبان داشت، برای مدتی از دامنه نفوذ طالبان در افغانستان کاسته شد. اکنون و با خروج شتاب‌زده نیرو‌های ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و ناکارامدی دولت مرکزی، طالبان سایه تهدید خود را بر شهر‌های پرجمعیت و اصلی افغانستان گسترانیده است.

طالبان در ماه‌های خیر با مقامات رسمی کشور‌های همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران دیدار داشته و همزمان به طور مستقل با دولت‌های آمریکا و چین مذاکره کرده‌اند.تاکنون اما آمار دقیقی در مورد تلفات غیرنظامیان، میزان آوارگان و تلفات دو طرف درگیر منتشر نشده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو