با طبع نخودچی و آرد نخودچی آشنا شوید

با طبع نخودچی و آرد نخودچی آشنا شوید


منبع: دلگرم

134

1400/5/11

09:07


با طبع نخودچی و آرد نخودچی آشنا شوید

طبع نخودچی چیست ؟

نخودچی به دلیل خواص بی نظیرش، جایگاه ویژه ای در طب سنتی دارد. زیرا درباره ی هیچ چیز به اندازه ی نخودچی در طب سنتی تاکید نشده است. از قدیم نخودچی را یک غذای مقوی و مغذی برای بیماران می دانستند و این نشان از فواید و اهمیت آن از قدیم تا به امروز دارد .

گرچه امروزه با توجه به داروهای شیمیایی کمتر سراغ حبوباتی مثل نخودچی برای بهبود و تقویت بیماران می رویم ولی باز هم نمی توان از خواص نخود غافل شد. جالب است بدانید که نخود انواع مختلفی دارد. اول اینکه گیاه آن به دو صورت است، یا کاشته می شود و یا به صورت بیابانی و خودرو می باشد.

طبع نخودچی

نخودچی سرده یا گرم ؟

طبع نخودچی

نخود به رنگهای گوناگون دیده می شود. نخود سفید، سرخ، سیاه و گاودانه رنگ که هر کدام از انواع آن خواص گوناگونی دارند اما طبع همه آنها گرم و خشک است که نخود سیاه از انواع دیگر آن قوی تر است.

بنابراین طبع نخودچی نیز گرم و خشک است.

طبع آرد نخودچی

آرد نخودچی سرد است یا گرم ؟

طبع آرد نخودچی

آرد نخودچی حاوی آنتی اکسیدان ها، تیامین، ویتامین B6، فولات، آهن، فسفر، منیزیم، مس، منگنز، سلنیوم، پروتئین و فیبر است. طبیعت و مزاج آرد نخودچی گرم و خشک می باشد.

خواص دارویی نخودچی

نخودچی از فیبرها، ویتامین B9، هیدرات کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، زینک (روی)، پروتئین، ویتامین B6، کلسیم و اسیدهای چرب اشباع نشده ی پُلی تشکیل شده است.

البته باید بدانید که نخودچی از وجود ترکیبات مغذی دیگری مانند ویتامین E، آب، ویتامین B3، سدیم، ویتامین B2، سلنیوم، اسیدهای چرب اشباع نشده ی مونو، ویتامین C، یُد، اسیدهای چرب اشباع شده و ویتامین A نیز بی بهره نیست.

هر کدام از انواع این مواد معدنی دارای خواص بسیاری برای بدن هستند. به عنوان مثال ویتامین های گروه B ضد افسردگی و نشاط آور می باشند و از طرفی به ساخت گلبول های سفید و قرمز خون کمک کرده و نقش مهمی در جلوگیری از کم خونی دارند.

همچنین آهن موجود در آن نیز به کم خونی کمک کرده و مشکلاتی مثل خستگی مزمن و بی حالی دیگر مفهومی نخواهد داشت.

فیبر بالا و پتاسیم و ویتامین های C و B6 موجود در نخودچی، دارویی برای قلب محسوب می شود. با توجه به اینکه کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون را کنترل و از رگ ها حفاظت میکند و همه ی اینها سبب حفظ سلامت قلب می شود.

از طرفی این ویتامین ها و البته آنتی اکسیدان موجود در نخودچی مقاومت بدن را در برابر بیماری ها افزایش می دهد. علاوه بر این، این ترکیبات از تکثیر و گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می کنند.

فیبر موجود در نخودچی نیز به حرکات روده کمک کرده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود. همچنین فیبر باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می دهد.

طبع نخودچی

طبع نخودچی در طب سنتی

خواص آرد نخودچی

آرد نخودچی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

مطالعات پزشکی نشان می دهد که چگونه موارد دیابت در جهان غرب رو به افزایش است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد مواد غذایی ناخواسته و عدم ورزش دو عنصر اصلی است که به توضیح در مورد این افزایش کمک می کند.

دیابت در کشورهایی که آرد نخودچی در طی سال ها محبوب بوده است، کمتر دیده می شود. برخی دانشمندان معتقدند که مقدار بسیار زیاد فیبر موجود در آرد نخودچی عاملی برای کاهش خطرات دیابت است. آنها محاسبه می کنند که هر فنجان نخود پخته شده حاوی 12.5 گرم فیبر است.

آرد نخودچی می تواند به پایین نگه داشتن وزن شما کمک کند

چاقی یکی دیگر از نگرانی های برجسته سلامت در جهان است. افزایش تعداد کودکان چاق نگرانی ویژه ای به همراه دارد. کاهش وزن مستلزم تعهد به پیروی از یک رژیم غذایی دقیق است، اما متخصصان رژیم غذایی هنوز هم باید اطمینان حاصل کنند که افراد چاق از مواد مغذی حیاتی برخوردار هستند.

مطالعات نشان می دهد که آرد نخودچی سرشار از فیبر، منبع خوبی از مواد مغذی را فراهم می کند، اما همچنین برای خنثی کردن تمایل فرد به افزایش وزن فعالیت می کند. مصرف مقدار کمی برای برآوردن اشتهای شما کافی است. این شخص چه چیزی بیشتر از یک رژیم غذایی می تواند درخواست کند؟

آرد نخودچی برای بهبود سلامت قلب

حملات قلبی یکی دیگر از نگرانی های مهم بهداشت در سراسر غرب است. پزشکان به طور مشترک در بسیاری از موارد بهداشتی دیگر پیوندهای روشنی بین رژیم های بد و عدم ورزش پیدا کرده اند.

محققان دریافتند که مقادیر بالای مواد مغذی و فیبر موجود در آرد نخودچی باعث کاهش سطح کلسترول می شود. به ویژه، به نظر می رسد که به کاهش سطح تری گلیسیرید بالا کمک می کند. بنابراین تغییر از گندم به آرد نخود چی، خطر انسداد شریان و بیماری قلبی مرتبط را کاهش می دهد.

آرد نخودچی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ترکیبات موجود در آرد نخودچی دارای خاصیت ضد التهابی است. به عنوان مثال، آنها به سم زدایی دستگاه گوارش و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک می کنند.

خصوصیات آنتی اکسیدانی آن همچنین می تواند آسیب هایی که ترکیبات رادیکال آزاد به سلولهای بدن وارد می کنند را بطور قابل توجهی کاهش دهند.

از همه لحاظ، آرد نخود چی به عنوان یکی از متحدین سیستم ایمنی بدن شناخته می شود، زیرا به آن کمک می کند تا به طور مؤثر در برابر بیماری درگیر مقابله نمودن باشد. همیشه بهتر است در این مرحله از بیماری پیشگیری کنیم نه اینکه پس از آن با داروها درمان شود.

آرد نخودچی سرشار از ویتامین و مواد معدنی

حفظ سطح بهینه مواد معدنی و ویتامین ها در بدن یکی دیگر از نیازهای اساسی برای سالم ماندن است. نگاهی به خواص آرد نخود، غنای آن را نشان می دهد، به عنوان مثال، سطح بالای پروتئین، پتاسیم، منیزیم و روی که در آن وجود دارد.

همچنین در ویتامین های گروه B که بسیار در سطح انرژی ما نقش دارند بسیار غنی است. آهن حاصل از نخود نیز یکی دیگر از مزایای مهم آرد نخودچی است زیرا خطر کم خونی را کاهش می دهد.

خواص آرد نخودچی برای یبوست

یبوست قطعاً یکی از ناراحت کننده ترین شرایط سلامتی است. اگرچه در اکثر موارد درمان نسبتاً آسان است، اما بدیهی است که برای کاهش این خطرات نیاز به برنامه های غذایی بهتر وجود دارد.

کارشناسان توصیه می کنند کسانی که مرتباً از یبوست رنج می برند باید سعی کنند از آرد نخود در رژیم غذایی خود استفاده کنند. مقادیر بالای فیبر محلول موجود در این حبوبات برای جلوگیری از یبوست موثر است.

نقش بالقوه آرد نخودچی در مبارزه با سرطان

پایین آمدن سطح سرطان در مناطقی که آرد نخود چی به طور سنتی بخشی از رژیم غذایی است، محققان را ترغیب به کشف یک عامل مرتبط می کند. یافته های اولیه حاکی از آن است که مصرف کنندگان محصولات آرد نخود چی کمتر در معرض ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند.

به نظر می رسد میزان محافظت در برابر سرطان های معده، کلیه و روده موثرترین حالت در نوع خود باشد.

همچنین ممکن است شیوه زندگی، ژنتیک یا برخی عوامل دیگر برای کاهش این خطرات در جمعیت های مورد مطالعه اثر کنند، اما حتی امکان چنین فواید سلامتی باعث می شود که تغییر ناشی از مصرف آرد نخودچی را نیز در نظر بگیریم.

همچنین بخوانید:

طبع کشمش (سبز / پلویی / مویز) و خواص و مضرات آن ها

طبع بادام زمینی : بادام زمینی گرم است یا سرد ؟

طبع بادام درختی : بادام (تلخ / شیرین) گرم است یا سرد ؟

طبع پسته : پسته (خام / بو داده) سرد است یا گرم ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو