تمرکز ارمغان بهداروند در عرصه‌‌ داستان کوتاه و وضعیت‌نویسی‌ | «اوراق»؛ برگزیده‌ ۲۰ سال شاعری

91

1400/5/11

12:06


ارمغان بهداروند سه داستان‌ کوتاه با عناوین «دور تو می‌چرخیدم»، «یحیی» و «تو فکر کن که برنمی‌گردم» را با حال‌ و هوای غالب این روزهای جهان پیرامون نوشته است.

تمرکز ارمغان بهداروند در عرصه‌‌ داستان کوتاه و وضعیت‌نویسی‌ | «اوراق»؛ برگزیده‌ ۲۰ سال شاعری

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: ارمغان بهداروند شاعر و پژوهشگر، در گفت‌وگویی با هنرآنلاین درباره فعالیت تازه در عرصه ادبیات، اظهارداشت: این روزها همه از ملال و مصیبت رنجوریم و شاید در هیچ زمانی این قدر به هم شبیه نبوده‌ایم که حالا هستیم. به جزیره‌هایی بدل شده‌ایم با ساکنانی مغموم و بی‌هیچ امیدی به فردا، سکوت کرده‌ایم. بحران  و بلا این مجال را به ادبیات می‌دهد که دیگران را به تاب‌آوری و بردباری دعوت کند اما حجم موهوم این بداحوالی آن قدر جهانگیر بوده است که نوشداروی ادبیات را کافی ندانیم. پریشان‌حالی و اضطراب فراگیر است و خواه و ناخواه نمی‌توان از آن برحذر بود و هیچ کنجی نمی‌توان یافت که در آن به عافیت زیست.

او افزود: در سال دوم این بلا که بر هر کدام از ما قرنی گذشته است سعی کردم در عرصه‌‌ داستان کوتاه و وضعیت‌نویسی‌ها متمرکز شوم. در ماه‌های گذشته این بخت را داشتم که تحریر داستان‌های کوتاهی به نام «دور تو می‌چرخیدم»، «یحیی» و «تو فکر کن که برنمی‌گردم» را تجربه کنم و حال‌وهوای غالب این روزهای جهان پیرامونی‌ام را بنویسم؛ در واقع از خودم آواربرداری کنم. انباشت موذیانه‌ غم‌ها و رسوب خبرهای بد؛ هر دیواری از پوست، گوشت و استخوان را خواهد ریخت و هیچ کدام از ما نیست که در این روزها شاهد آوار شدن خودش و دیگران نبوده باشد.

بهداروند در مورد داستان «دور تو می‌چرخیدم» که در جایزه جهانی «داستان ما و کرونا» برگزیده شده، گفت: لحظاتی از گفت‌وگوی مادر و دختری است که دورادور نگران حال و احوال یکدیگرند. این داستان را نه از باب پاسخ به فراخوان یک جشنواره‌ رقابتی بلکه با این نگاه که حتما تجربه‌های زیستی ما در این روزگار برای نوآمدگان و نیامدگانی که فردا روزی ما را خواهند خواند، جالب باشد؛ به این رویداد ارسال کرده بودم.

او با این توضیح که به‌عنوان یک مخاطب عام در مواجهه‌ با اتفاقات و رویدادهای کوچک و بزرگ اخیر سعی کردم در صفحات شخصی‌ام روی «وضعیت نویسی‌ها» متمرکز باشم، ادامه داد: که از جمله می‌توانم به قصه‌ها و غصه‌های مهاجران مرزی، سیل، زلزله، خشکسالی، سقوط هواپیمای مسافری، سقوط اتوبوس خبرنگاران، فراز و فرودهای تصمیمات کرونایی و... اشاره کنم. علاقه‌مند بودم مجموعه‌ای از این یادداشت‌ها را در قالب کتاب و کتاب صوتی منتشر کنم که با اتمام گزینش متن‌ها و استقبال یکی از هنرمندان محبوب تئاتری برای برخوانی یادداشت‌ها، در تدارک انتشار این مجموعه به نام احتمالی «جشن انقراض» هستم.

بهداروند اضافه‌کرد: سال گذشته به انتخاب دوست شاعرم علی یاری برگزیده‌ای از ۲۰ سال شاعری و چهار مجموعه‌ منتشرشده‌ام، مجموعه شعری به نام «اوراق» در نشر خوزان به همت بهمن ساکی منتشر شد. در پیوست این مجموعه، چهار یادداشت انتقادی عبدالعلی دستغیب به مخاطبان ارائه شده تا ضمن مرور کارنامه‌ من از محضر این پژوهشگر بهره‌مند شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو