در این مطلب ما میخواهیم تا جای ممکن شما را با این نوع محصول، تنوع و نحوه استفاده آن آشنا کنیم. در صورتیکه شما نیز از دسته افرادی هستید که به پرورش طیور و کسب درآمد از این شیوه علاقه مندید پیشنهاد میکنیم که مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی انواع دستگاه جوجه کشی

در جوجه کشی به روش طبیعی برای خروج تخم از تخم، باید عوامل مختلفی رعایت شود. مهمترین عواملی که بر روی جوجه شدن تخم تاثیر دارند عبارتند از دما، رطوبت، چرخش و ... . با گذشت زمان و پیشرفت روز افزون تکنولوژی دستگاه های جوجه کشی نیمه اتومات وارد بازار شده و با تامین و تنظیم پارامترهای ذکر شده توانستند تخم های نطفه دار را به شیوه مصنوعی به جوجه تبدیل کنند.

با این حال محصولات چرخش نداشته و اپراتور مجبور بود که خود نسبت به چرخش تخم ها اقدام کند. امروزه ماشین های جوجه کشی بسیار حرفه ای تر از تنوع گذشته تولید شده که حتی نیازی به چرخش تخم ها توسط اپراتور را نیز ندارند. این نوع محصولات با تنظیم اصولی دما و رطوبت و با چرخاندن اتوماتیک تخم های نطفه دار این امکان را به خریدار میدهند که فارغ از کار اضافه بتواند تخم های خود را به جوجه تبدیل کند.

در واقع ماشین های جوجه کشی تمامی شرایط مورد نیاز جوجه کشی که توسط مرغ مادر انجام میشود را شبیه سازی کرده و خریدار محصول میتواند از تخم های بسیار زیادی در آن واحد جوجه کشی کند. دستگاه های جوجه کشی معمولاً ظرفیتی معادل با چند ده تخم تا چند هزار تخم داشته و به همین علت استفاده از این محصولات در مصارف صنعتی و مرغداری، نسبت به جوجه کشی سنتی توجیه اقتصادی بسیار زیادی دارد. استفاده دستگاه های جوجه کشی بسیار آسان بوده و کاربر میتواند با تنظیم دما و رطوبت تنظیمات نسبت به جوجه کشی اقدام کند. تمامی عملیات تنظیمات نیز توسط نمایشگرهای سون سگمنت قابل مشاهده و تغییر هستند.

توسط دستگاه های جوجه کشی میتوان بدون محدودیت از هر تخمی جوجه کشی کرد ؛ به معنای دیگر تخم نطفه دار مرغ، بلدرچین، بوقلمون، غاز، اردک و ... توسط دستگاه های جوجه کشی قابل جوجه گیری هستند و محدودیتی از این حیث وجود ندارد. همانطور اشاره شد این محصولات در تنوع مختلفی تولید میشوند که خریدار بسته به نیاز خود میتواند از ظرفیت 12 تایی تا 2000 تایی محصول مد نظر خود را تهیه کند.

ویژگی ها و خصوصیات بهترین دستگاه جوجه کشی

بطور قطع بصورت جزء به جزء نمیتوان بهترین دستگاه جوجه کشی را معرفی و تشریح کرد ؛ چرا که در اینصورت باید پارامترهای بسیار زیادی را مورد مقایسه قرار داد که از گنجایش این مقاله خارج است. اما با این حال میتوان بهترین دستگاه جوجه کشی را بصورت کل معرفی کرد. در زیر میتوانید برخی از این ویژگی ها را مطالعه کنید:

الف. بدنه محصول : عموماً دستگاه های جوجه کشی در آلیاژهای مختلفی ساخته میشوند ؛ برخی از تولید کنندگان محصولات خود را از جنس استیل و یا گالوانیزه میسازند و برخی دیگر نیز از عنصر PVC در محصولات خود استفاده میکنند. اما بهترین بدنه دستگاه جوجه کشی از چه عنصری باید تشکیل شود؟

استفاده از فلز گالوانیزه تا حدی برای دستگاه های جوجه کشی امروزی تا حدودی قدیمی و از رده خارج است ؛ چرا که همانطور که میدانید دستگاه های جوجه کشی در درون محفظه خود دما و رطوبت تولید میکنند و این رطوبت یه مرور زمان سبب مستهلک شدن و زنگ زدگی دستگاه های جوجه کشی بدنه گالوانیزه میشود. همچنین این نوع محصولات از عایق یونولیت در میان دو لایه گالوانیزه بهره مند می باشند که به مرور زمان این عایق نیز بدلیل زنگ زدگی دو محفظه خاصیت خود را از دست داده و به همین علت به مرور زمان این محصولات راندمان سابق را ندارند.

دستگاه جوجه کشی

دستگاه های جوجه کشی بدنه استیل مقداری استاندارد تر از دستگاه های بدنه گالوانیزه هستند ؛ چرا که این نوع محصولات مشکلات مربوط به زنگ زدگی را ندارند. اما بهتر است بدانید که بطور کل عنصر فلز رسانای خوبی برای اتلاف دمای بوجود آمده در درون محفظه بوده و به همین علت بر روی راندمان دستگاه تاثیر منفی میگذارد. به همین سبب حتی با بررسی انواع دستگاه های جوجه کشی مطرح خارجی خواهید دانست که این تولیدکنندگان هیچ کدام محصولات خود را از بدنه استیل و یا گالوانیزه طراحی نمیکنند.

دستگاه های جوجه کشی بدنه پی وی سی استاندارد ترین نوع ماشین های جوجه کشی هستند. این نوع محصولات به جای استفاده از عایق یونولیت ، از بسته های هوا برای عایق سازی بدنه ماشین جوجه کشی استفاده میکنند. برای درک این موضوع شاید این مثال ملموس تر باشد که در روزهای زمستان لباس بافتنی بیشتر شما را از  سرما محافظت میکند؛ چرا که در لابلای پرزها و منافذ این نوع مواد هوا قرار میگیرد و چون هوا عایق گرماست پس اجازه خروج گرما را از بدن ما به محیط خارج نمیدهد و ما شما پس از مدتی احساس گرما میکنید. این موضوع در مورد دستگاه های جوجه کشی بدنه پی وی سی « البته استاندارد! » نیز صادق است.

ب. برد محصول : دستگاه های جوجه کشی حرفه ای از بردهای پیشرفته استفاده میکنند. برای نمونه برد دستگاه های جوجه کشی حرفه ای از سنسور SHT ساخت کشور سوئیس بهره مند هستند. حسگر SHT دقیقترین حسگر دیجیتال بوده و خطای ناچیزی در اندازه گیری دما و رطوبت دارد. معمولاً سنسور برد دستگاه جوجه کشی غیراستاندارد از نوع LM35 بوده شیوه اندازه گیری دمای آن بصورت آنالوگ می باشد.

ج. قابلیت های جانبی : برخی از دستگاه های جوجه کشی به قابلیت های خاص مجهز هستند. بعنوان نمونه برخی از تولیدکنندگان ماشین های جوجه کشی محصول خود را بصورت ستر - هچر همزمان طراحی میکنند. در سیستم ستر - هچر همزمان شما میتوانید هر چه مقدار تخم نطفه دار که در اختیار دارید بصورت روزانه داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید و عملیات ستر و هچر را بصورت همزمان و در آن واحد در یک دستگاه انجام دهید.

سایر قابلیت های ماشین های جوجه کشی استاندارد عبارتند از : داشتن شانه های همه کاره جوجه کشی ، مجهز به راک جوجه کشی آلومینیومی ، قابلیت اتصال به سیستم اینورتر برق و... .

آموزش جوجه کشی به کمک ماشین جوجه کشی

برخی از افراد به عملیات جوجه کشی به چشم تفریح و سرگرمی مینگرند. برخی دیگر از افراد نیز به این کار به چشم یک شغل و فعالیت درآمد زا نگاه میکنند. برای هر دو دسته از خریداران آموزش جوجه کشی یکی از دغدغه های اصلی استفاده از این نوع محصولات است. بطور کل اغلب سازندگان دستگاه های جوجه کشی استاندارد در کنار محصول خود سی دی آموزشی و دفترچه راهنمای جوجه کشی قرار میدهند.

در کل برای راه اندازی دستگاه های جوجه کشی شما نیازی به تخصص نداشته و کافیست دما و رطوبت پرنده مد نظر خود را از دفترچه راهنمای محصول پیدا کرده و آن را بر روی ماشین جوجه کشی خود تنظیم کنید. برخی از دستگاه های جوجه کشی خانگی نیاز به این کار هم نداشته و به سیستم انتخاب پرنده مجهز می باشند. توسط این نوع سیستم خریدار دستگاه جوجه کشی میتواند بدون داشتن اطلاعات نسبت به جوجه کشی اقدام کند.

دستگاه- جوجه کشی

معرفی بهترین دستگاه جوجه کشی

انتخاب یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای و یا ارزان تماماً بستگی به انتظارات شما دارد. اگر هدف شما از جوجه کشی سرگرمیست ما به شما دستگاه های جوجه کشی خانگی را پیشنهاد میکنیم ؛ اما اگر هدف شما از این کار کسب درآمد است ؛ ما به شما دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی و تمام صنعتی را پیشنهاد میکنیم.

معمولاً دستگاه جوجه کشی خانگی تولیدکنندگان بیشتر جنبه استفاده های سرگرمی داشته اما با این حال افرادی هستند که از این نوع تنوع محصولات با هدف جوجه کشی از تخم های محدود مرغان خود استفاده میکنند. دستگاه جوجه کشی صنعتی نیز از قابلیت جوجه کشی از صدها و تا هزاران تخم نطفه دار برخوردار می باشد.

شما میتوانید برای مشاهده و خرید انواع دستگاه جوجه کشی روی لینک زیر کلیک کنید :

https://easy-bator.com