غنی: اگر طالبان صلح نکند زانوهایش را می‌شکنیم

منبع: برترین ها

56

1400/5/11

13:25


رییس‌جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می‌نشینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.»

خبرگزاری فارس: رییس‌جمهور افغانستان خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره‌ واقعی زانو به زانو می‌نشینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.»

«اشرف غنی»رییس‌جمهور افغانستان امروز در نشست فوق العاده در پارلمان این کشور گفت: دولت و مردم افغانستان انتخاب خود را کرده و در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نخواهند زد.

غنی افزود: در چنین شرایطی، وظیفه‌ من به عنوان رییس‌جمهور، احساسی شدن نیست؛ زیرا مردم از او (رییس‌جمهور) می‌خواهند که قاطعانه افغانستان را از این آزمون بقا بگذراند.

وی گفت: «در حالی که این ویرانی‌ها و خون‌ریزی روزانه سلول‌های بدنم را می‌آزارد، من ثابت و محکم در جایم ایستاده‌ام. من ۷۲ سال دارم و دنبال هیچ سرمایه و امتیازی نیستم؛ اما می‌خواهم که نسل امروز و فردا زندگی مرفه داشته باشد.»

غنی، تأکید کرد که در مقابل هیچ نیروی ویرانگری زانو نمی‌زند. او خطاب به طالبان گفت: «یا در میز مذاکره‌ واقعی زانو به زانو می‌شینیم؛ یا در میدان جنگ زانوهایتان را می‌شکنیم. ما انتخاب خود را کرده ایم، طالبان و حامیان انتخاب خود را بکنند.»

رییس‌جمهور افغانستان در ادامه، گفت که زمان آغاز گفتمان ملی فرا رسیده و اتحاد، شرط بقا و دوام است.

وی افزود که مردم افغانستان در برابر فتنه و تجاوز آشکار قرار گرفته که هدف آن، تجاوز، مکر و خدعه است. او تأکید کرد: «این تجاوز بر افغانستان تحمیل شده و جنگیدن در برابر فتنه و تجاوز، وظیفه هر فرد است.»

غنی گفت که دولت افغانستان، قربانی‌های زیادی برای صلح پرداخته و گام‌های بزرگی برداشته که در هیچ جای دنیا، گروهی و یا کشوری توان برداشتن آن را ندارد؛ اما طالبان، صداقت و اخلاص دولت را ضعف تصور کردند.

وی افزود: «مشکل از جایی آغاز شد که درس‌های افغانی و بین‌المللی صلح مراعات نشد و جای یک روند ملی را یک روند شتاب‌زده‌ وارداتی گرفت. این روند بر فرضیه‌های خام استوار بود و اساسش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت. این روند، نه تنها منجر به صلح نشد؛ بل که تلاش‌هایی برای مشروعیت‌بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و نیز تلاش‌هایی برای مشروعیت‌زدایی صف واحد جمهوریت به راه انداخته شد و ابهام و شک ایجاد کرد و وضعیت کنونی، محصول این وضعیت است.

رییس‌جمهور افغانستان خاطرنشان کرد که اولویت جمهورت صلح است؛ اما در نیت طالبان و حامیانش فتنه را می‌بیند. او گفت که طالبان با مردم دشمنی دارند و این دشمنی را در بدل پول انجام می‌دهند.

غنی، گفت که با خروج سربازان خارجی از افغانستان، برطرف کردن خطراتی که به میان آمده است، مسؤولیت همه است.

وی افزود: «دو و نیم سال پیش به رییس‌جمهور آمریکا نامه نوشتم که در مورد خروج نیروهای خود تصمیم بگیرد. این کار من، با انتقادها مواجه شد. عامل وضعیت کنونی این است که تصمیم درست گرفته نشد. خروج امریکا با خطرهایی مواجه خواهد شد. مدیریت این خطر، تنها مسؤولیت ما است.»

رییس‌جمهور افغانستان، از اعضای مجلس نمایندگان این کشور، خواست که شانه بدهند تا در شش ماه آینده، نیروهای امنیتی به حالت استقرار مطلوب برسند.

وی گفت: «ما دوباره با قوت به پا می‌خیزیم. ما با تهاجمن بی‌سابقه‌ تروریسم قرار داریم. با تهاجمی روبه‌رو هستیم که مفکوره‌ تاریک‌اندیشی دارد و در عقب آن، قاچاق‌بران مواد مخدر و سنگ‌های قیمتی قرار دارند. به وجود آمدن این عقبه‌ معلق، سبب شده تا طالبان نفع خود را در جنگ ببینند. این محاسبه‌ غلط، طالبان را خوار و ذلیل خواهد کرد.»

رییس‌جمهور افغانستان تصریح کرد که هرچند نیروهای خارجی در افغانستان حضور ندارند؛ اما بر اساس فصل روابط جدید، حمایت مالی و نظامی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت.

طالبان در واکنش به سخنان غنی گفته است که مردم خواهان از بین رفتن دولت هستند و به زودی دوران اشرف غنی به اتمام خواهد رسید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو