این غذاها از مسمومیت بارداری پیشگیری می کند

73

1400/5/11

13:29


برای کنترل مسمومیت بارداری توصیه می شود مادران باردار از غذاهایی که در مطلب زیرآمده استفاده کنند.

این غذاها از مسمومیت بارداری پیشگیری می کند

به گزارش بهداشت نیوز، «پره اکلامپسی» یا مسمومیت بارداری یک عارضه جدی در بارداری است که فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار از نشانه های اولیه آن است. چاقی قبل از بارداری احتمال پره اکلامپسی را افزایش می دهد، بنابراین شیوع این عارضه در بانوانی که قبل از بارداری، اضافه وزن یا چاقی دارند بسیار بیشتر است.

از آنجایی که پره اکلامپسی گردش خون را دچار اختلال می کند، می تواند مقدار مواد مغذی دریافتی جنین را کاهش دهد که عاملی برای اختلالات وزن گیری مناسب جنین محسوب می شود.

بنابراین داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی در این دوران بسیار مهم است. مقدار کافی منابع غذایی سالم مانند غلات سبوسدار، ماهی، آجیل، حبوبات، میوه، سبزی ها و محصولات لبنی باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

برای کنترل مسمومیت بارداری توصیه می شود مادران باردار این نکات تغذیه ای را رعایت کنند:

آنتی اکسیدان ها

طبق مطالعات، در این دوران باید روزانه دست کم پنج واحد میوه و سبزی تازه مصرف شود. مصرف انواع توت ها،گیلاس، آلبالو، انبه، انگور سیاه و گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای در بارداری بسیار مهم است.

امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب هستند و در پیشگیری از افزایش فشار خون نقش مهمی دارند. ماهی یکی از بهترین منابع امگا ۳ است که توصیه می شود مادران باردار در طول دوران بارداری، دو تا سه بار در هفته ماهی به ویژه از نوع پرورشی مصرف کنند.

کلسیم

دریافت کافی کلسیم یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از ایجاد پره اکلامپسی است. شیر، ماست و پنیر از بهترین منابع کلسیم و حبوبات، انواع کلم ها و بادام از سایر منابع کلسیم هستند. توصیه می شود در این دوران روزانه دو تا سه واحد لبنیات مصرف شود. مادران بارداری که در طول روز کمتر از لبنیات استفاده می کنند، بیشتر به فشار خون دوران بارداری مبتلا می شوند.

ویتامین E

دریافت کافی منابع ویتامین E نقش مفیدی در پیشگیری از پره اکلامپسی بارداری دارد که مهمترین منابع غذایی آن ماهی، آجیل ها، گردو، آووکادو و روغن های مایع است.

با وجود مسمومیت بارداری و فشار خون بالا، مصرف نمک در دوران بارداری قطع نمی شود و مقدار آن به حدود نصف قاشق چای خوری در روز می رسد.

همچنین توصیه می شود مصرف انواع شیرینی ها و تنقلات صنعتی، فست فودها، گوشت های فراوری شده مثل سوسیس و کالباس و انواع کنسروها و نوشیدنی های شیرین و انرژی زا محدود شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو