ناف نوزاد را چگونه تمیز کنیم ؟

منبع: دلگرم

90

1400/5/11

14:11


ناف نوزاد را چگونه تمیز کنیم ؟

چگونه باید ناف نوزاد خود را تمیز کنید؟

به گزارش دلگرم : متخصصان زمانی بر این باور بودند که بند ناف نوزاد باید در هر بار تعویض پوشک، با الکل تمیز شود، اما اکنون این‌طور توصیه می‌شود که بند ناف باید چندین بار در طی روز تمیز شده و خشک شود.

خود را آماده کنید

قبل از شروع کردن به تمیز کردن بند ناف نوزاد، تمام وسایل موردنیازتان را فراهم کنید (به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نوزاد خود را بر روی جای بلند و یا نزدیک آب به تنهایی رها نکنید). برای جلوگیری از خیس شدن بند ناف، قبل از اینکه بند ناف نوزاد بیافتد (معمولاً طی دو هفته از تولد)، فقط می‌توانید از اسفنج‌های بسیار نرم استفاده کنید.

پس یک حوله جاذب بزرگ، یک حوله یا اسفنج بسیار نرم، سواب پنبه، ظرف کوچکی از آب، صابون یا شوینده مخصوص کودکان (در صورت نیاز) و یک دست لباس، و پوشک آماده کنید.

دستهایتان را بشویید

قبل از اینکه به بندناف نوزاد خود دست بزنید، دستهایتان را بشویید. به گفته دکتر ماری آن لوفرمنتو، مدیر بخش نوزادان در بیمارستان گوریب در ایالت نیوجرسی «شستن دست‌ها احتمال انتشار میکروب‌هایی که باعث عفونت در نوزاد می‌شوند را کاهش می‌دهد».

بندناف را بررسی کنید

به‌دنبال نشانه‌هایی از عفونت باشید. دکتر مارگارات گریل، یک متخصص اطفال در بیمارستان خوزه دی‌مایگو، در ایالت فلوریدا می‌گوید که «باید حواستان به بند‌ناف‌هایی که بو می‌دهند، خارج شدن مواد بودار از ناف، قرمز شدن، یا سفت شدن یا باد کردن نواحی اطراف بند ناف، خونریزی مدام، تب، بی‌‌حالی و سستی، تغذیه ناکافی، یا حساسیت باشد».

بندناف نوزد را تمیز کنید

یک سواب پنبه‌ای را وارد آب گرم کنید. سر آن را بچلانید تا آب اضافی آن گرفته شود. به آرامی داخل ناف و سپس اطراف آن را تمیز کنید. سپس بند ناف را با یک پارچه جاذب بالا بگیرید تا به‌طور کامل خشک شود. آنچه مهم است این است که بند ناف تا زمانی که بخواهد به طور طبیعی بیافتد، مرتباً تمیز شده و خشک شود.

در گذشته، والدین از الکل برای تمیز کردن بند ناف نوزاد استفاده می‌کردند اما این کار دیگر انجام نمی‌شود چرا که برطبق تحقیقات مشخص شده است که بندناف هر چقدر بیشتر به‌طور طبیعی تمیز و خشک شود، زودتر می‌افتد. اگر در ناحیه بند ناف ادرار یا تکه‌ای مدفوع قرار دارد، اتفاقی نیافتاده است. می‌توانید آن را به آرامی توسط سواب پنبه‌ای که آن را در آب صابون وارد کرده‌اید تمیز کنید و سپس بند ناف را به آرامی توسط یک پارچه جاذب خشک کنید. همچنین نواحی اطراف آن را نیز تمیز و خشک کنید.

بندناف نوزاد را خشک کنید

از یک پارچه خشک و تمیز استفاده کنید یا با یک تکه کاغذ آن را باد بزنید تا خشک شود. وقتی که نوزاد را پوشک می‌کنید، حواستان باشد که پوشک روی بندناف را نگیرد. قسمت جلوی پوشک را به سمت داخل تا بزنید.

از چیز دیگری استفاده نکنید

از لوسیون، پودر یا روغن بر روی بندناف یا اطراف آن استفاده نکنید. اینها غیرضروری بوده و حتی ممکن است باعث عفونت شوند.

حتماً بخوانید:

علت؛پیشگیری و درمان عفونت بند ناف نوزاد

علت؛پیشگیری و درمان عفونت بند ناف نوزاد

قرمزی و ترشح زردرنگ از علائم عفونت بند ناف در نوزادان است با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان عفونت بند ناف کودکان آشنا…

اگر بندناف نوزاد افتاده است…

می‌توانید نوزاد خود را در یک تشت کوچک و با آب ولرم بشویید. برای تمیز کردن ناف نوزاد هم می‌توانید به راحتی از آب و صابون استفاده کنید.

وسایل تمیزکاری بندناف را جمع کنید

نوزادتان دیگر اکنون به‌طور مدام از حمام استفاده می‌کند، پس یک پارچه نرم، یک صابون یا شوینده ملایم، و یک حوله نرم برای خشک کردنش تهیه کنید. و در سینک یا وان بچه مقداری آب ولرم بریزید.

دستهایتان را بشویید

با وجود اینکه احتمال عفونی شدن ناف در این مرحله بسیار اندک است، باز هم توصیه می‌شود که دستهایتان را قبل و بعد از حمام کردن کودک بشویید.

اطراف ناف را خشک کنید

بعد از اینکه صورت، چشم‌ها، موها و تن کودک را شستید، نافش را خشک کنید. پارچه نرم را بردارید و به‌‌آرامی داخل و اطراف ناف را خشک کنید. سینک یا وان بچه را خالی کنید و حمام کردن را تمام کنید.

ناف را خشک کنید

ناف را مانند سایر نقاط بدن کودک خشک کنید. از یک حوله بزرگ و نرم استفاده کرده و آن را به آرامی بر روی آن ناحیه بیاندازید، حواستان باشد که داخل ناف را به‌طور کامل خشک کنید.

ناف را مرطوب کنید

بعد از اینکه بند ناف افتاد و زخمش خوب شد، می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید. کرم را به آرامی بمالید و حواستان باشد که از کرم‌های افراد بزرگسال استفاده نکنید چرا که ممکن است باعث حساسیت کودکتان شود.

 روشهای مراقبت از بند ناف نوزاد تازه متولد شده

نکات مهم مراقبت از بند ناف و جلوگیری از عفونت ناف نوزاد

هشدارها

1- هیچ وقت اشیای نوک تیز یا کثیف را وارد نافتان نکنید.

2- اگر نافتان خارش یا سوزش داشت، به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عفونت کرده باشد.

3- اگر موقع تمیز کردن ناف، به طور تصادفی خودتان را زخمی کرده‌اید، از پزشک کمک بگیرید.

4- موقع تمیز کردن نافتان خیلی دقت کنید. عجله کردن در این کار ممکن است به شما آسیب بزند.

5- الکل و گوش‌پاک‌کن‌‌ها را دور از دسترس بچه‌ها قرار دهید.

مراقبت از بند ناف نوزاد

کاهش میکروب های بند ناف در نوزادان

چند تن از پژوهشگران کشورمان تاثیر خشک نگه داشتن بندناف و مصرف موضعی شیر مادر را بر میکروب های موجود در بند ناف ۱۵۰ نوزاد مقایسه کردند.در یک گروه، به همه مادران توصیه شد که از سه ساعت بعد از تولد، مالیدن شیر مادر به قسمت باقیمانده بند ناف و لبه بریده شده آن را دو بار در روز شروع کنند و تا دو روز بعد از افتادن بندناف ادامه دهند.

در گروه دیگر نیز، توصیه شد که هیچ ترکیبی در قسمت باقیمانده بندناف استفاده نکنند.بر اساس این بررسی با مصرف موضعی شیر مادر، میزان باکتری‌های بیماری‌زای استافیلوکوک اورئوس، ای کولای و کلبسیلا کاهش می یابد.

این بررسی همچنین نشان می دهد، میانگین زمان افتادن بند ناف در گروه مصرف کننده موضعی شیرمادر کوتاه تر از گروه خشک نگه داشتن بندناف است.

به گفته پژوهشگران با توجه به این که مصرف موضعی شیر مادر میزان باکتری‌ها را در بندناف کاهش می‌دهد، می‌توان استفاده از شیر مادر را یک روش آسان، ارزان و غیرتهاجمی برای مراقبت از بندناف در نظر گرفت.

بند ناف یکی از مهم‌ترین مکان‌ها برای ایجاد عفونت بعد از تولد است.روشهای متفاوتی برای مراقبت از بند ناف نوزادان استفاده میشود که برخی از آنها آثار نامطلوبی برای نوزاد ایجاد میکنند و ممکن است باعث تاخیر در افتادن بندناف و افزایش خطر عفونت شوند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو