چرا برخی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می‌کنند؟

89

1400/5/11

15:32


برخی از زنان باور دارند که زیبایی اندام آن‌ها به سبب شیردهی خراب می‌شود و با همین نوع توجیه‌ها از شیر دادن به نوزاد خود امتناع می‌کنند.

چرا برخی مادران جوان از شیردهی به نوزاد خودداری می‌کنند؟

به گزارش بهداشت نیوز،  تغذیه کودک با شیر مادر در شش ماه ابتدای تولد بیشترین تاثیر را بر سلامت نوزادان دارد. ترکیباتی که به صورت طبیعی در شیر مادر وجود دارد سبب حفاظت نوزاد در برابر عفونت‌های تنفسی، اسهال و دیگر بیماری‌های تهدیدکننده می‌شود.

شیر مادر تا انتهای یک سالگی غذای اصلی کودک است و سپس تا دو سالگی و حتی بعد از آن به عنوان غذای مکمل استفاده می‌شود.

شیر مادر در رشد باکتری‌های روده نوزاد نقش دارد

تغذیه کودک با شیر مادر به لحاظ مختلف اهمیت داشته و اثر مستقیم بر سلامت، سلامت در دوران بزرگسالی و هوش فرد دارد. همچنین یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که چربی‌های موجود در شیر مادر کودک را در برابر باکتری‌هایی که در روده نوزاد تجمع می‌کنند محافظت می‌کند و در جلوگیری پوسیدگی دندان کودک نقش دارد؛ اگر کودک با شیر مادر تغذیه شود دندان‌های سالم‌تری خواهد داشت. تحقیقات نشان داده است که کودکان اگر با شیر مادر تغذیه شوند کمتر دچار پوسیدگی دندان خواهند شد و مطالعات نشان داده است که این کودکان در سال‌های بعد زندگی خود کمتر به دندانپزشک مراجعه کرده‌اند؛ این در حالی است که کودکانی که شیر خشک مصرف می‌کنند به قند مصنوعی و عسلی که در آن وجود دارد، واکنش منفی نشان می‌دهند.

شیر مادر و بروز ویروس‌های انسانی در نوزاد

یافته‌های محققان دانشگاه پنسیلوانیا بیانگر آن است که شیر مادر نقش مهمی دارد تا ساختار تعاملی ویروس‌های انسانی و باکتری‌های محیط با بدن کودک شکل بگیرد. به عبارت دیگر کمک می‌کند تا نوزاد در برابر انواع ویروس‌ها مقاومت داشته باشد. فردریک بوشمن که یکی از محققان این گروه است می‌گوید «یافته‌های این تحقیق به ما نشان داده است که علت بیماری برای نوزادان و ابتلا به عفونت‌های مرگبار در چند ماه اول زندگی شأن چیست؟»

تاثیر شیردهی بر مادر نوزاد

مصرف شیر مادر نه تنها برای کودکان مفید است، بلکه بر سلامتی مادر نیز تاثیر مثبت دارد، به طور مثال شیر دادن به نوزاد مادر را در برابر بیماری دیابت مقاوم می‌کند. به گفته متخصصان این حوزه، مادرانی که فرزندان خود را با شیر خود تغذیه کرده‌اند دارای سلول‌های بتا پانکراسی بهتر هستند و شیردهی به مادر عملکرد این سلول‌ها را بهبود می بخشد.

دلیل زوج‌های جوان برای امتناع از شیر دادن به نوزاد

به طور کلی کمتر فایده‌ای در شیر خشک وجود دارد که در شیر مادر یافت نمی‌شود؛ همچنین فواید بسیاری در شیر مادر است که هرگز در شیر خشک یافت نمی‌شود. صرف نظر از فایده‌های متعدد پزشکی مصرف شیر خشک هزینه‌ بالایی را به خانواده‌های جوان تحمیل می‌کند. با این وجود والدین زیادی هستند که به خاطر برخی باورهای نوپدید سعی می‌کنند به جای شیر مادر از شیر خشک برای تغذیه کودک استفاده کنند. برخی از زنان باور دارند که زیبایی اندام آن‌ها به سبب شیردهی خراب می‌شود و با همین نوع توجیه‌ها از شیر دادن به نوزاد خود امتناع می‌کنند.

به مناسب روز جهانی شیر مادر، جلال‌الدین میرزایی، رئیس انجمن تغذیه ایران در خصوص فواید شیر مادر و استاندارهای شیردهی به کودک به خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا گفت: طی ۳۰ سال گذشته تأکید تمام سازمان‌ها بین‌المللی و سازمان‌های بهداشت کشورهای مختلف بر مصرف شیر مادر بوده است، این بحث برای تغذیه کودکان بسیار حائز اهمیت بوده و توجه به این قضیه بسیار مهم است.

میرزایی ضمن بیان اینکه نباید کودکان را از مصرف شیر مادر محروم کرد، گفت: بسیاری از شرکت‌های تولید شیر خشک در جهان تبلیغات سوئی در این زمینه انجام می‌دهند که سبب از بین رفتن فرهنگ شیردهی مناسب می‌شود؛ متعاقبا مادرهای جوان تمایل خود را برای شیر دادن از دست می‌دهند.

وی اشاره‌ کرد: برخی از مادران جوان از شیر دادن به فرزندان خود امتناع می‌کنند و اغلب دلایلی نادرست برای تصمیم خود می‌آورند که تحت تاثیر همین تبلیغات سوء و صرفا اقتصادی است، آن‌ها برای فروش بیشتر تنها استفاده از شیرخشک را ترویج می‌کنند.

میرزائی تاکید کرد: شیر مادر از لحاظ ترکیبات طبیعی، ویتامین‌ها و مواد مغذی و آلی و ... هیچ جایگزینی برای کودک ندارد.

ویژگی‌های منحصر به فرد شیر مادر

میرزایی ضمن بیان اینکه شیر خشک قابل مقایسه با شیر مادر نیست، گفت: محتویات شیر مادر در طول شیردهی تغییر می‌کند و خود را با نیازهای کودک منطبق می‌کند و بسیاری از آنتی‌بادی‌هایی که بدن نوزاد توان ساخت آن را ندارد برای کودک می‌سازد.

وی افزود: اولین شیری که کودک از مادر تغذیه می‌کند حاوی تمام آنتی بادی‌های است که بدن نوزاد برای مقابله با میکروب‌ها به آن محتاج است، هرگز شیر خشک نمی‌تواند جایگزینی برای این ماده منحصر به فرد باشد، کودک به وسیله همین آنتی بادی‌ها در برابر بسیاری از بیماری‌های محیطی و حتی برخی از بیماری‌های مادر مصون می‌ماند.

بنابراین؛ شیردهی مادر به فرزند را باید رفتار تکامل یافته‌ای در راستای بقا تلقی کرد، چرا که نیاز به شیر مادر دارد تا بتواند از آنزیم‌هایی استفاده کند که تا تکامل بدن خود از ساختن آن‌ها ناتوان است. اگرچه تبلیغات مذکور هدفی صرفا اقتصادی داشته باشند، اما تاثیر مستقیم بر تکامل گونه انسان خواهند گذاشت، چرا که غفلت مادران و عدم شیردهی مناسب به کودکانشان تاثیر مستقیم بر رشد کودکان و بزرگسالان آینده می‌گذارد، کسانی که در دوره حساس نوزادی از شیر مادر محروم ماندند و همچنین از پتانسیل‌هایی در بدن خود که آن‌ها را در برابر محیط آلوده مصون می‌کند، محروم می‌مانند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو