با رنگ غذا رنگی فراموش نشدنی به غذایتان بدهید

منبع: دلگرم

127

1400/5/11

23:14


با رنگ غذا رنگی فراموش نشدنی به غذایتان بدهید

رنگ غذا چیست ؟

به گزارش دلگرم : رنگ غذا یک افزودنی و خوراکی است که به مواد غذایی اضافه می‌شود تا در فرآیند پخت مواد غذایی به آن رنگ دلخواه خود دست پیدا کنیم.اما سوالات بسیاری درباره انواع رنگ غذا و همچنین سلامت این نوع رنگ‌ها در میان افراد پرسیده می‌شود.

افزودنی رنگ در صنایع مختلف

افزودنی رنگ ماده ای است که رنگ را به مواد غذایی،دارویی، لوازم آرایشی و یا بدن انسان می دهد.افزودنی های رنگ شامل هردو نوع سنتزی و طبیعی، از منابع طبیعی گرفته شده اند .این افزودنی‎ها ممکن است برای بهبود رنگ طبیعی، اضافه کردن رنگ به غذاهای بی رنگ و دسر مانند تزیین کیک و کمک به تشخیص طعم مانند ( بنفش برای عطر و طعم انگور یا زرد برای لیمو ) در مواد غذایی استفاده شوند.

افزودنی های رنگ گاهی به نام رنگ غذا نیز شناخته می‌شوند.این افزودنی‌ها برای حفظ رنگ مواد غذایی به این مواد اضافه می‌شوند تا ما به رنگ دلخواه خود در دسر، کیک و وعده‌ی غذایی خود دست پیدا کنیم.

آیا استفاده آن در غذاها درست است + انواع رنگ ها

رنگ‌دانه‌های موجود در ماده‌ی غذایی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

  1. طبیعی
  2. مشابه طبیعی
  3. سنتتیک

رنگ‌ غذای طبیعی

دارای ۳ منشاء گیاهی- حیوانی و یا معدنی می‌باشند.

  1. رنگ‌های گیاهی نظیر: کلروفیل- آنتوسیانین- تانن- فلاوونوئید- کاروتنوئید- بتالین
  2. رنگ‌های حیوانی نظیر: کوشینیل که از نوعی حشره به دست می‌آید.
  3. رنگ‌های معدنی نظیر: دی اکسید تیتانیوم که در پوشش برخی آدامس‌ها یا دراژه شکلاتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

رنگ‌های مشابه طبیعی

گاهی استخراج از مواد غذایی دارای توجیه اقتصادی نمی‌باشد و یا آن که به مواد اولیه دسترسی وجود ندارد بنابراین ساختمان شیمیایی رنگدانه‌های طبیعی مورد شناسایی قرار گرفته متعاقباً در صنعت تولید می‌گردد.

بدین ترتیب رنگدانه های مشابه طبیعی شکل می‌گیرند. نظیر بتاکاروتن در موادی مثل کره و مارگارین و در ایران در برخی از کارخانجات در ساخت ماکارونی به کار گرفته می‌شود.

رنگ‌های سنتتیک (مصنوعی)

رنگ‌های سنتزی مشابه طبیعی نداشته و در حقیقت ترکیبات شیمیایی هستند که در طبیعت وجود نداشته و با استفاده از روش‌های شیمیایی ساخته و سنتز می‌شوند.ساختمان شیمیایی آن‌ها پیچیده و گسترده بوده و به موازات آن نام‌های شیمیایی آن‌ها بسیار طویل و طولانی خواهد بود به همین علت از حروف F-D-C برای نام‌گذاری آن‌ها استفاده می‌شود.

  1. F مخفف food
  2. D مخفف drag
  3. C مخفف cosmetic می‌باشند.

بنابراین یک رنگ سنتتیک در صورت داشتن کد FDC بدین مفهوم خواهد بود که استفاده از آن در غذا- دارو و مواد آرایشی- بهداشتی مجاز می‌باشد.

رنگ غذا

رنگ‌های خوراکی مصنوعی؛ مضر یا بی ضرر؟

رنگ‌های FDC به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

۱- FDC DYE: این رنگ‌ها در محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قسمت اعظم آن را فاز آبی تشکیل می‌دهد.

۲-FDC LAKE: این رنگ‌ها در محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که قسمت اعظم آن را فاز روغنی یا چربی استفاده می‌شوند.

آیا رنگ غذا خوراکی است و برای بدن ضرر ندارد؟

رنگ غذا پودریتمامی رنگ غذاهای مجوزدار تحت مقررات سازمان غذا و دارو FDA فعالیت می‌کنند و مجوزهای لازم برای عرضه و تولید را کسب می‌کنند.سازمان غذا و دارو با بررسی مواد تشکیل دهنده و همچنین تحت نظر قرار دادن روند فعالیت و ساخت این نوع مواد غذایی اقدام به دادن مجوز استفاده از رنگ غذاها داده‌است.

FDA مواردی را نیز مد نظر قرار داده که این مقررات شامل:

انواع غذاهایی که در آن‌ها می‌توانیم از رنگ غذا استفاده کنیم، حداکثر مقدار مجاز استفاده و همچنین قرار دادن توضیح نحوه‌ی مصرف بر روی کالا است.

آیا تمام موادافزدنی رنگ باید قبل از مصرف مواد غذایی درFDA مورد تایید قرار گیرد؟

طبق قانون فدرال غذا ،دارو و لوازم آرایشی ،تمام مواد افزودنی رنگی و استفاده های جدید برای افزودنی های رنگ ذکر شده باید توسط FDA قبل از اینکه در غذاها استفاده شوند ، تایید شوند. فهرست کاملی از تمام افزودنی های تایید شده رنگ در خلاصه ای از مواد افزودنی رنگ برای استفاده در ایالات متحده در غذاها،داروها ،لوازم آرایشی بهداشتی ،و تجهیزات پزشکی موجود است.

۹ افزودنی رنگی توسط FDA گواهی شده که برای استفاده از مواد غذایی تایید شده اند:

FD&C Blue No. 1(ابی) : رنگی برای دسر لبنی یخ زده

FD&C Blue No. 2 (ابی): زنگی برای غذاهای پخته شده مانند اسنک، شیرینی و انواع ماست

FD&C Green No. 3(سبز): در غلات، شربت‌ها، انواع نوشیدنی و محصولات پخته شده

4. Orange B (نارنجی) : فقط در هات داگ و سوسیس

Citrus Red No .5 : فقط برای رنگ نارنجی

6. FD&C Red No : رنگی برای انواع دسر لبنی یخ زده

7. FD&C Red No : رنگی برای غلات: نوشیدنی‌ها، ژلاتین، پودینگ، محصولات لبنی و انواع شیرینی

8. FD&C Yellow No : شیرینی ها ،غلات ،غذا اسنکی ،نوشیدنی ها،ادویه ها،محصولات پخته شده و ماست

9. FD&C Yellow No : غلات ، غذاهای میان وعده ،محصوات پخته شده ،ژلاتین ،نوشیدنی ها ،پودر دسر و سس

چرا کارخانه‌ها در محصولات خود از رنگ غذا استفاده می‌کنند؟

برگرداندن رنگ اصلی به فرآورده هنگامی که رنگ‌های طبیعی با انجام یک فرآیند حرارتی نابود می‌شوند و یا زمانی که در طی مدت نگهداری، شدت رنگ کاهش می‌یابد.اطمینان از یکنواختی رنگ به علت تغییرات طبیعی در شدت رنگ نظیر زمانی که میوه‌جات یا صیفی‌جات در زمان‌های مختلف در طی یک فصل برداشت می‌شود از نقطه نظر شدت رنگ تفاوت‌هایی را نشان می‌دهند.

تشدید رنگ‌هایی که به طور طبیعی در غذاها یافت می‌شود ولی ضعیف‌تر و کمرنگ‌تر از مقداری است که مصرف کننده در رابطه با غذا تشخیص می‌دهد.

مانند: آب‌میوه یا برخی از انواع سس یا ماست میوه.دادن یک ظاهر جذاب واشتهاآور به مواد غذایی می‌باشد.به عنوان مثال ژل حاصل از ژلاتین، بی‌ رنگ می‌باشند اما هنگامی که متناسب با طعم دهنده، رنگ مناسب نیز به آن اضافه شود ظاهری جذاب و اشتها آور پدید می‌آورد.
کمک به حفظ خصوصیات و دادن هویت به ماده‌ی غذایی که در حقیقت به وسیله‌ی آن ماده‌ی غذایی تشخیص داده می‌شود و به وسیله‌ی مصرف کننده مورد شناسایی قرار می‌گیرد.

مانند: رنگ پرتقالی در یک نوشابه‌ی پرتقالی.حفاظت از ویتامین‌های حساس به نور و یا جلوگیری از انجام واکنش‌هایی که نور به عنوان یک کاتالیزور یا تشدید کننده‌ی واکنش عمل می‌کند. گاهی در این رابطه از بسته‌بندی‌های غیر قابل نفوذ در برابر نور و یا از بطری‌های شیشه‌ای رنگی استفاده می‌شود بدین ترتیب زمان ماندگاری (shelf life ) افزایش می‌دهند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو