همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین


90

1400/5/12

10:22


سیپروفلوکساسین از خانواده ی آنتی بیوتیک های فلوروکینولون‌هاست و برای درمان عفونت به کار می رود.

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

قرص سیپروفلوکساسین چیست؟
به گزارش بهداشت نیوز، شاید نام این دارو به گوش تان خورده باشد. سیپروفلوکساسین از خانواده ی آنتی بیوتیک های فلوروکینولون‌هاست و برای درمان عفونت به کار می رود. عفونتهای میکروبی ای که دیگر آنتی بیوتیک ها از پس آنها برنیامده اند؛ با این وجود برخی از عفونت های باکتریایی در برابر سیپروفلوکساسین هم مقاومت می کنند.  این آنتی بیوتیک قوی که در درمان عفونت های جدی و سخت اثر قابل ملاحظه ای دارد در درمان عفونت های ویروسی کاری از دستش برنمی آید؛ بنابراین عفونت های ناشی از سرماخوردگی، آنفولانزا یا کرونا را نمی توان با سیپروفلوکساسین درمان کرد. سیپروفلوکساسین در اشکال مختلف دارویی مثل قرص خوراکی، محلول تزریقی، ویال ، یا قطره چشمی و قطره گوش موجود است که بسته به نوع بیماری تجویز می شود. نوع تزریقی این دارو اغلب تنها در بیمارستان ها اجازه تزریق دارد.  نام رایج این دارو Ciprofloxacin و نام تجاری آن سیپرو است.

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

سیپروفلوکساسین چگونه کار می کند؟
قرص سیپروفلوکساسین باعث توقف رشد میکروبهایی که علت عفونت اند می شود. میکروبها برای رشدشان نیاز به آنزیم دارند و سیپروفلوکساسین این آنزیم ها را مسدود می کند و جلوی رشد و گسترش عفونت را می گیرد. 
موارد مصرف قرص سیپروفلوکساسین
خوب است بدانید که بیماری هایی که سیپروفلوکساسین برای درمان آنها تجویز می شود، اگر در افراد زیر 18 سال رخ دهد، نیاز به درمان دیگری دارد چون به هیچ عنوان این افراد نباید سیپروفلوکساسین را مصرف  کنند. بنابراین اولین نکته در مورد مصرف این آنتی بیوتیک قوی، شرط سنی بالای 18 سال است، چرا که ممکن است به آسیب های مفصلی در آنها منتج شود. 
سیپروفلوکساسین برای درمان انواع عفونت تجویز میکنند از جمله؛ 
عفونت های تنفسی مانند؛ برونشیت، عفونت سینوسی و عفونت ناشی از ذات الریه 
عفونت ادراری؛ عفونت مثاثه، عفونت پروستات و عفونت کلیه. 
عفونت های شکمی و داخلی مثل؛ دیورتیکولیت، اسهال عفونی، آبسه شکمی، مسمومیت غذایی، پریتونیت و عفونت کیسه صفرا. 
سیپروفلوکساسین در درمان سایر عفونت های دیگر از جمله عفونت چشم، گوش، عفونت مربوط به استخوان و مفصل، سوزاک، عفونت های پوستی، طاعون، حصبه، سیاخ زخم و عفونت پای دیابتی هم موثر است. 

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

نحوه مصرف قرص سیپروفلوکساسین
•    در مورد مصرف دارویی هایی که  در دسته ی آنتی بیوتیک ها قرار می گیرند باید محتاط باشید؛ اگر به محض احساس هر نوع گلودرد آن را به پای عفونت گذاشته و بدون نظر پزشک آنتی بیوتیک مصرف میکنید در خطر مقاومت نسبت به آنتی بیوتیک قرار دارید و ممکن است وقتی که به اثرگذاری آنها نیاز دارید، بدن تان پاسخ مناسب را ندهد. پس قبل از هر نکته ای باید بدانید که بدون نسخه و نظر پزشک هرگز هیچ آنتی بیوتیکی را مصرف نکنید. 
•    سیپروفلوکساسین نیز از این قاعده مستثنی نیست و معمولا دکتری که آن را تجویز میکند، نحوهی استفاده از این دارو را هم به بیمار توضیح میدهد، همچنین کلیه ی دستورالعمل های لازم به صورت بروشور درون جعبه ی دارو وجود دارد که قبل از مصرف بهتر است یک دور کامل تمام آن را بخوانید؛ با این حال نکاتی وجود دارد که باید از آنها مطلع باشید از جمله اینکه؛ 
•    دقیقا همان دوزی را مصرف کنید که پزشک تجویز کرده است، به صرف اینکه از قبل دوز دیگری از آن را تهیه کرده و در خانه دارید، از مصرف دوز تجویزی جدید پرهیز نکنید. معمولا پزشکان سیپروفلوکساسین را به نسبت وضعیت بیمار، نوع بیماری، پاسخگویی بدن و با توجه به سن و سال بیمار تجویز میکنند. بررسی کنید که داروخانه دقیقا همان دوزی که پزشک تجویز کرده است را به شما تحویل دهد. 
•    ساعت مصرف سیپروفلوکساسین مهم است. بهتر است که هر روز سر ساعتی مشخص آن را مصرف کنید، برای این کار می توانید از هشدار ساعت استفاده کنید که فراموش تان نشود. 
•    اگر پزشکتان مصرف سیپروفلوکساسین را برای مصرف دو نوبتی تجویز کرده است، بین دو نوبت 12 ساعت فاصله قرار دهید. 
•    در صورتی که مصرف یک نوبت از سیپروفلوکساسین فراموش تان شد، در نوبت بعدی دو دوز سیپروفلوکساسین مصرف نکنید، فرقی ندارد که سیپروفلوکساسین 500 برایتان تجویز کرده اند یا 250، در هر حال از مصرف دو قرص با هم پرهیز کنید. 
•    سیپروفلوکساسین را به هیچ عنوان نجوید، آن را ببلعید. از حل کردن آن در مایعات یا له کردنش خودداری کنید. 
•    خوب است که به همراه سیپروفلوکساسین مایعات زیادی مصرف کنید. بهترین آنها هم آب است. با این حال بهتر است درباره ی مصرف مایعات به همراه سیپروفلوکساسین تجویزی با پزشکتان مشورت کنید. 
•    اگر سیپروفلوکساسین به شکل شربت تجویز شده است، قبل از هر بار مصرف 15 ثانیه آن را تکان دهید. 
•    دقیقا به همان تعداد روزهایی که سیپروفلوکساسین برایتان تجویز شده است، دارو را مصرف کنید، اگر احساس میکنید هنوز بهبود پیدا نکرده اید به پزشک مراجعه کنید، همچنین اگر زودتر از موعد حالتان مساعد شد، از قطع ناگهانی دارو خودداری کنید. دوره درمانی سیپروفلوکساسین باید کامل شود، حتی اگر دیگر علائم عفونت و بیماری در شما نباشد. 
•    اگر دیگرانی با علائمی مشابه بیماری شما در اطرافتان وجود دارند، از تجویز این دارو یا به اشتراک گذاشتن سیپروفلوکساسین با آنها خودداری کنید. این تجویز صرفا در اختیار پزشکان است. 
•    لبنیات یا هر خوراکی دیگری که دارای کلسیم زیادی است، از اثر سیپروفلوکساسین کم میکند، بنابراین بین خوردن غذای کلسیم‌دار و سیپروفلوکساسین 2 تا 6 ساعت فاصله در نظر بگیرید. 
•    سیپروفلوکساسین دور از دسترس کودکان و در محیطی خشک و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید. 
•    دوره درمانی سیپروفلوکساسین ممکن است 3 روز تا 28 روز باشد. تشخیص زمانی نیاز شما به این دارو در حیطه وظایف و صلاحیت پزشک است. 
تاریخ انقضای دارو حتما باید روی بسته ی آن درج شده باشد، به تاریخ انقضا دقت کرده و پس از گذشت آن هرگز از سیپروفلوکساسین تجویزی استفاده نکنید. 

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

عوارض مصرف قرص سیپروفلوکساسین
سیپروفلوکساسین هم، همانند بیشتر داروها بدون عوارض نیست و ممکن است عوارض جانبی ای ایجاد کند اما این بدین معنا نیست که در تمام بیماران عوارض یکسانی بروز خواهد کرد. برخی از افراد ممکن است هیچ عوارضی را به دنبال مصرف سیپروفلوکساسین تجربه نکنند. با این حال هر عارضه ای که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد را مستمر مشاهده کردید به پزشکتان اطلاع دهید و احتمال اینکه پس از گذشت چند روز اثر عوارضی دارو از بین برود، بسیار زیاد است. از جمله عوارض سیپروفلوکساسین می توان به اسهال، واکنش های آلرژیک مانند تورم صورت، مشکلات و بثورات پوستی یا مشکلات تنفسی اشاره کرد. 
همچنین ممکن است سیپروفلوکساسین به اختلال فکری در مورد آسیب رساندن به خود، منجر شود. 

درد یا تورم مفاصل نیز از جمله این عوارض است. 

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین


نکات مهم قبل از مصرف قرص سیپروفلوکساسین
اگر به سیپروفلوکساسین یا دیگر داروهای آنتی بیوتیک کینولون حساسیت دارید، حتما با پزشک تان مشور کرده و او را در جریان قرار دهید. 
در صورت داشتن دیابت، مشکلات قلبی، هر نوع بیماری کلیوی یا کبدی، اختلالات روانی همچون افسردگی یا اضطراب، مشکلات عصبی و تشنج، با پزشک مشورت کرده و او را از سوابق بیماری های خود آگاه کنید. 
کسانی که سیپروفلوکساسین مصرف میکنند بیش از بقیه دچار آفتاب سوختگی شده و نسبت به اشعه ماورا بنفش حساس ترند، بنابراین در زمان مصرف این دارو از قرار گرفتن در مقابل نور مستقیم خورشید پرهیز کنید. 
در صورت باردار بودن حتما با پزشک تان مشورت کنید، زیرا هنوز مشخص نیست که این دارو به جنین آسیب وارد میکند یا خیر اما مادرانی که در دوره شیردهی به سر می برند، نباید همزمان با شیر دادن به کودک از سیپروفلوکساسین استفاده کنند چرا که این دارو می تواند به شیر مادر وارد شده و باعث ایجاد عوارض جانبی برای نوزاد شود. دو روز بعد از مصرف آخرین دوز دارو می توانید شیردهی را از سر بگیرید. 

همه چیز در مورد قرص سیپروفلوکساسین

داروهای تداخلی با قرص سیپروفلوکساسین
داروهای دیگری که همزمان با سیپروفلوکساسین مصرف می شوند می توانند ریسک بروز عوارض جانبی را افزایش دهند یا بر روی عملکرد آن اثر بگذارند، این داروها عبارتند از؛ 
•    مکمل های خوراکی مثل انواع مکمل های ویتامین که حاوی کلسیم، آهن، روی و منیزیم هستند 
•    داروهای سیکلوسپورین، پروبنسید، روپینیرول، سیلدنافیل یا تئوفیلین یا آمینوفیلین که برای درمان آسم استفاده می‌شوند.
•    فنی توئین که برای درمان صرع تجویز می شود. مصرف همزمان این دارو به همراه سیپروفلوکساسین باعث می شود که میزان فنی توئید بدن کم شده و منجر به تشنج های غیرقابل کنترل در فرد شود. 
•    همچنین سیپروفلوکساسین نباید همزمان با متوترکسات که برای درمان آرتریت روماتوئید تجویز شده، مصرف شود. 
•    از دیگر مواردی که موجب تداخل دارویی با سیپروفلوکساسین می شود می توان به تیزانیدین که داروی گرفتگی عضلات است اشاره کرد. داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و کومارین نیز در این دسته قرار می گیرند. 
•    هنگام مصرف مکمل های آهن مانند فروس سولفات و فروس فومارات دو ساعت فاصله بگذارید و سپس سیپروفلوکساسین را مصرف کنید.
•    داروهای قبلی ماننند آمیودارون.
•    داروهای خوراکی دیابت. 
•    از نوشیدنی های کافئین دار یا مصرف مقدار زیاد شکلات در زمان مصرف سیپروفلوکساسین اجتناب کنید چون این دارو اثر آنها را تقویت کرده و باعث ایجاد عوارض می شود. 
•    تداخل دارویی سیپروفلوکساسین ممکن است با داروهایی که برای درمان اختلالات روانی همچون افسردگی تجویز می شوند هم، به وجود بیاید، داروهایی همچون هالوپریدول، کوئتیاپین، آمی تریپتیلین، دزیپرامین و ایمی پرامین.
•    داروهای استروئیدی همچون پردنیزولول. 
•    برخی از آنتی بیوتیک ها همچون اریترومایسین و آزیترومایسین نیز با سیپروفلوکساسین تداخل دارویی ایجاد میکنند. 
•    داروهای ضد التهابی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین و ملوکسیکام. 

 

Ciprofloxacin

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو